تهرانی ها در 42 درصد روزها هوای ناسالم تنفس کردند

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
تهرانی ها در 42 درصد روزها هوای ناسالم تنفس کردند




شبکه ایران / 129روز در سال جاری یعنی حدود 42 درصد از روزهای پایتخت، هوا در شرایط ناسالم بوده و این در حالی است که این آمار تنها برای کسانی صدق می کند که تنها یک روز را در شهری مانند تهران می گذرانند و برای ساکنان این کلانشهر وضع بسیار بدتر است.



[FONT=Tahoma !important]در سال جاری تاکنون 42 درصد روزها هوای پایتخت در شرایط ناسالم بوده این یعنی 129 روز از سال البته این آمار بر اساس استانداردهایی است که تا کنون بار ها گفته شده فقط به درد آنهایی می خورد که یک روز خود را در شهری مانند تهران سپری می کنند و کسانی که ساکن این کلانشهر هستند باید بدانند که بیش از 90 درصد از روزهای سال هوایی به ریه هایشان می فرستند که بر اساس استانداردهای روز دنیا سمی است.
شاید به همین دلیل است که روز به روز شمار افرادی که بر اساس بیماریهای قلبی و تنفسی روانه بیمارستانها می شوند افزایش می یابد و سالانه حدود 3 هزار نفر جان خود را بر اثر الودگی هوا از دست می دهند. البته اگر استانداردهای سالانه آلودگی هوای پایتخت مصوب شود یعنی استانداردهایی که وضعیت را برای ساکنان دائمی این کلانشهرها روشن می کند آنگاه دیگر مسئولان دستگاههای که در آلودگی هوا نقش دارند جرمشان معاونت در قتل مردم نیست بلکه متهمان شماره یک شناخته خواهند شد و ممکن است برخورد جدی تری با آنها صورت گیرد.
به هر حال آنچه مسلم است وضعیت آلودگی هوا روزبه روز نه تنها در تهران که در سایر کلانشهرها بدتر می شود و قانون جامعی که تنها نقطه اتکا مسئولان است از این دست به آن دست می شود تا اصلاح نهایی شده و بلکه روزی اجرایی شود.
حالا دیگر طرحهای مقطعی مانند زوج و فرد خودرو ها و تعطیلی مهدهای کودک و مدارس ابتدایی انقدر کلیشه ای شده که مسئولان را واداشته که مردم را مدتی با طرح دیگری چون انتقال پایتخت سرگرم کنند اگرچه مسئولان سازمان محیط زیست این طرح را بی فایده و تنها پاک کردن صورت مسئله و به حاشیه راندن راه حلهای واقعی آلودگی هوا عنوان کرده اند .
اما مسئولان فعلی سازمان محیط زیست خواب 8 ساله مسئولان پیشین این سازمان را علت اصلی آلودگی هوای کلانشهرها می دانند چرا که معتقدند مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوا که تا سال 84 خوب داشت پیش می رفت در این 8 سال به طور کامل متوقف شده و هیچ یک از بندهای آن اجرا نشده اشت.
آنها منتظرند تا نمایندگان مجلس که تا کنون چندین بار ثابت کرده اند طرح جامع آلودگی هوا از اولویتهای آنها نیست آخرین موارد اصلاحی این طرح را تصویب کنند تا با جدیت بتوان آن را اجرا کرد اما گویا امسال حتی در زمستان و شرایط وارونگی هوا که نمایندگان را معمولا شوری فرا می گرفت که با جدیت بیشتری این مسئله را پیگیری کنند این روند همچنان کند است.
به هر حال اگرچه هنوز دو ماه از سال 92 باقی مانده و قضاوت برای مقایسه این سال با دو سال گذشته که از آلوده ترین سالهای پایتخت از نظر هوا در 10 سال گذشته بوده اند زود است اما به نظر می رسد امسال اگر وضعیت هوا از این دو سال بدتر نباشد بهتر هم نیست.
با این حال وضعیت آلودگی هوا در تهران نشان می دهد، طی10 سال اخیر، سالهای 91، 90 و 82 آلوده ترین سالهایی بوده اند، که بیشترین روزهای ناسالم در تهران، در این سالها بوده است. از طرف دیگر، سال های 1386، 87 و 88 به ترتیب با 328، 293 و 291 روز سالم بیشترین روزهای سالم را داشتهاند و همزمان کمترین روزهای ناسالم. اما روزهایی در این سالها نیز بوده اند که هوای پایتخت در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار داشته است. به طوریکه در سال 82، دو روز بسیار ناسالم، در سال 87، یک روز بسیار ناسالم، در سال 88، 89 91 نیز هرکدام یک روز بسیار ناسالم اما در سال 1390، سه روز بسیار ناسالم وجود داشت. از طرف دیگر یک روز بسیار خطرناک نیز در سال 1388 وجود داشته که در تمامی این 10 سال بی سابقه بوده است و اگرچه در سال 92 تا کنون روزی با شرایط بسیار ناسالم و بسیار خطرناک نداشته ایم اما این روند نشان می دهد، وضعیت آلودگی هوای تهران، هر روز بد تر از دیروز و هر سال بدتر از سال قبل می شود.
حالا باید دید چه زمانی اخرین اصلاحات طرح جامع کاهش آلودگی هوا در مجلس تصویب می شود تا مسئولان سازمان محیط زیست بر اساس قولی که داده اند با جدیت خواب زمستانی 8 سال گذشته مسئولان این سازمان را جبران کنند و با اجرای بند بند این طرح و فشاری که به خودروسازان و مسئولان وزارت نفت که بارها گفته شده از اصلی ترین مقصران آلودگی هوای کلانشهرها هستند برای حل این اصلی ترین معضل پایتخت و دیگر کلان شهرها آستین بالا می زنند.

//19
[FONT=Tahoma !important]منبع: مهر,شبکه ایران[/FONT][/FONT]
 
بالا