**********نمونه هایی از مبارزه با خرافات در قرآن ***********

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


10- شریک گرفتن برای غیر خدا:

قُل هَل يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّورُ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ.(رعد/16).

بگو: «پروردگار آسمانها و زمين كيست؟» بگو: «خدا!» بگو: «پس آيا جز او سرپرستانى گرفته ‏ايد كه اختيار سود و زيان خود را ندارند؟» بگو: «آيا نابينا و بينا يكسانند؟ يا تاريكيها و روشنايى برابرند؟ يا براى خدا شريكانى پنداشته ‏اند كه مانند آفرينش او آفريده‏ اند و در نتيجه، [اين دو] آفرينش بر آنان مشتبه شده است؟» بگو: «خدا آفريننده هر چيزى است، و اوست يگانه قهار.»
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
11- پرستیدن و الوهیت و نياز به پالايش از هر مقامی که از نمونه های آن الوهیت برای انسانها قائل شدن است، تا عبادت برای خدا خالص باشد و شریکی قائل نشود:

«وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا». (مریم/81) .

و به جاى خدا، معبودانى اختيار كردند تا براى آنان [مايه‏] عزت باشد.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


12- مبارزه با عقیده فرزند گرفتن خداوند:

وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً. «لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا». (مریم/88-89).

و گفتند: « [خداى‏] رحمان فرزندى اختيار كرده است. واقعاً چيز زشتى را [بر زبان‏] آورديد.برای خدا فرزندی قائل شدند: أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمنِ وَلَداً وَ ما يَنْبَغِي لِلرَّحْمنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً(مریم/91-92) .از اينكه براى [خداى‏] رحمان فرزندى قايل شدند. [خداى‏] رحمان را نسزد كه فرزندى اختيار كند.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


14- قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيل.(مائده/77) .

بگو: «اى اهل كتاب، در دين خود بناحق گزافه‏ گويى نكنيد، و از پى هوسهاى گروهى كه پيش از اين گمراه گشتند و بسيارى [از مردم‏] را گمراه كردند و [خود] از راه راست منحرف شدند، نرويد.»
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


15- مبارزه با عقایدی که برخلاف توحید است:

أَ فَأَصْفاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنِينَ وَ اتَّخَذَ مِنَ الْمَلائِكَةِ إِناثاً إِنَّكُمْ لَتَقُولُونَ قَوْلاً عَظِيماً. (اسراء/ 40).

آيا [پنداشتيد كه‏] پروردگارتان شما را به [داشتن‏] پسران اختصاص داده، و خود از فرشتگان دخترانى برگرفته است؟ حقّاً كه شما سخنى بس بزرگ مى‏ گوييد.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


16- مبارزه با نفی پرستش ملائکه که نیروهای غیبی و مقرب خدا هستند:

وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلائِكَةِ أَ هؤُلاءِ إِيَّاكُمْ كانُوا يَعْبُدُونَ. (سبا/40).

و [ياد كن‏] روزى را كه همه آنان را محشور مى‏ كند، آن گاه به فرشتگان مى ‏فرمايد: «آيا اينها بودند كه شما را مى ‏پرستيدند؟»




این آیات تنها نمونه ای از موارد مبارزه قرآن با خرافات و عقاید غیر منطقی گذشتگان بود که پیامبران بزرگ انجام داده و با اشاره به آنها هدف بزرگتری را دنبال می کند و معیار به دست می دهد.

این کتاب الهی، روش و مجرای خاصی در مبارزه با خرافات دارد، مثلاً: یکی از عوامل و بستر رواج خرافات در جوامع مذهبی، انحطاط و جهل و افول نقد و گفتگوهای دینی و رواج تقلید مستقیم و غیر مستقیم در حوزه عقاید است.

یکی از راه های درمان تحریف طرح درست عقايد و رفتارهای منطقی و معقول است. یکی از راه ها زدودن عقاید باطل توسط عالمان روشن اندیش و پژوهش های مستمراست و یکی بازنگری مداوم در یافته ها و نقد وبررسی است و مهمترآزادی اندیشه و بیان است، زیرا تنها راه درمان بیماری های جامعه، و پیشگیری از خرافات پیش از آلوده شدن و تمهید از غلطیدن مردم به سمت افراد شیاد و کلاهبردار امکان بیات آنهااز سوی عالمان دین و رهبران فکری می باشد.
 
بالا