عاقبت تهمت زنی

مائده سادات

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
مجازات تهمت زنی در دنیا و آخرت

پیغمبر اکرم ص یک وقت در حضور اصحاب فرمود: «الا اخبرکم بشر الناس» آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بلی یا رسول الله. فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع می کند و هر چه دارد تنها برای خودش می خواهد. آنهایی که حاضر بودند گمان کردند با این مقدمه دیگر بدتر از این افراد کسی نیست. یک وقت فرمود: آیا می خواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود. اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست. بعد فرمود: آیا می خواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟ گفتند از این بدتر هم مگر هست؟ آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بد زبان فحاش تهمت زن و آبروبرند. اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد.

مجازات تهمت زنی در دنیا و آخرت

قرآن کریم می فرماید: خدا افراد تهمت زن را نه تنها در آخرت عذاب می کند بلکه در دنیا هم عذاب می کند. مسأله مکافات یک مسأله ای است. چنین چیزی به ما نگفته اند که هر گناهی عقوبتی در این دنیا دارد، نه، خیلی از گناهان است که اصلا در این دنیا عقوبتی ندارد، ولی هر گناهی در آن دنیا عقوبت دارد، اما خدا از بعضی گناهان در همین دنیا هم نخواهد گذشت. یکی از آن گناهانی که در همین دنیا عکس العمل دارد. گناه تهمت زنی و آبرو بری است. آنکه تهمت به ناحق می زند، به هر حال در یک روزی گرفتارش خواهد شد حال یا یک کسی مثل خودش به او تهمت ناحق خواهد زد و یا به شکلی آن شخص رسوا و مفتضح خواهد شد. «و الله یعلم و انتم لا تعلمون؛ خدا می داند و شما نمی دانید». می خواهد بگوید مطلب خیلی بزرگ است، خدا می داند که این کار چقدر بزرگ است و شما نمی دانید!



منبع:
im20c.gif
کتاب آشنایی با قرآن 4، صفحه 52 و 53
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
ممنون از مطلب زيباي شما
قابل توجه ي همه ي ما -بخصوص ماهايي كه تو دنياي مجازي داريم فعاليت ميكنيم بايد حواسمون خيلي جمع باشه تا با آبروي كسي بازي نكنيم با پخش اخبار وتصاوير وكارهاي ديگران .و.............كه حتي يقين صدرصد به صحت اين مطالب و اخبارداريم
:53:
 

مائده سادات

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
باید از دروغ و تهمت بترسیم و به خاطر همین ترس و وحشت هرگز و هیچ وقت به سمت آن نرویم. داستان پینوکیو وقتی دروغ میگفت و دماغش بزرگ میشد داستان دروغی نیست. شاید بینی انسان به وقت دروغ بزرگ نشود، اما دلش سیاه میشود و چهرهاش کریه و حرکاتش زشت و حرفهایش ناخوشایند. اینها واقعیتی است که باید از آن بترسیم.

شاید اگر همین الان زبان به تهمت و افترای فرد پاکدامنی بگشاییم به ظاهر اتفاقی برایمان نیفتد اما شک نداشته باشیم که بلافاصله در همان لحظه چشم دلمان سیاه میشود و شوربختی زندگیمان را فرامیگیرد.

تردید نداشته باشید که هیچ انسانی از طریق دروغ و فریب و تهمت و دورویی به مراتب عالی معرفت و موفقیت نرسیده است و همه انسانهای متعالی و فرزانه روزگار، از همان ایام قدیم گرفته تا آینده دور، انسانهای شریفی بوده اند که همواره در زندگی خود از دروغ و تهمت ترسیده اند و از آن گریخته اند.

به خاطر داشته باشیم که برای جبران یک تهمت و دروغ بعضی مواقع مجبور خواهیم بود که از همان لحظه دروغ گفتن تا ابد به هر کسی که آن را مستقیم یا با واسطه شنیده است مراجعه کنیم و به او حقیقت را بگوییم و این کار خیلی مواقع غیرممکن است. به همین دلیل باید تا ابد سنگینی کار خطایی را که انجام داده ایم بر دوش بکشیم و به راستی کدام آدم خردمندی است که از این بار سنگین ابدی وحشت نکند و از آن نگریزد؟
:gol:
 
بالا