«کامالا خان» به دنبال تغییر چهره زن مسلمان + عکس

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
شرکت ماروِل از معروفترین کمپانیهای تولید کننده ادبیات طنز در آمریکا، به تازگی کتابی را در خصوص یک ابرقهرمان زن منتشر کرده است.

این ابرقهرمان زن که یک نوجوان پاکستانی است "کامالا خان" نام دارد و به نظر میرسد که با الهام گرفتن از واقعه رخ داده برای "مالالا یوسف زی" دختر نوجوان پاکستانی که به دست طالبان ترور شد، منتشر شده باشد.

451796_921.jpg

آنچه رسانههای غربی در خصوص این داستان نوشتهاند از این نکته حکایت دارد که کامالا به جنگ بدیهای موجود در جهان رفته و برای تبدیل آن به مکانی بهتر برای زندگی تلاش میکند.

همزمان با انتشار داستان این ابر قهرمان زن، رسانههای غربی و منطقه خاورمیانه اقدام به ارائه گزارشهایی از آن کرده و به صورت متفقالقول اعلام کردهاند که این داستان کمیک قصد معرفی بهتر زنان مسلمان به جوامع دیگر را دارد.

اما جستجوی بهتر سطور این داستان نشان میدهد که در لابلای این داستان گریزی نیز به پروژه اسلامستیزی زده شده و در واقع این طور وانمود شده که قرار است این دخترک خیالی و این داستان طنز با پدیده اسلامهراسی مقابله کند.

برای مثال روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس با ارائه گزارشی به قلم "سابیا پرویز" مینویسد: امیدواریم این داستان منجر به از بین رفتن برداشت غلط درباره زنان مسلمان شده و به تعریفی جدید از زنان مسلمان کمک کند.

451795_215.jpg

نویسنده این گزارش، با ابراز خوشحالی از انتشار این داستان ابراز امیدواری کرده که مجموعه جدید کمپانی مارول به از بین رفتن برداشتهای غلط از زنان مسلمان در جوامع غربی که بعد از حادثه 11 سپتامبر بوجود آمده منجر شود.

دیگر رسانهای که در مورد داستان جدید کمپانی مارول اقدام به تهیه گزارش کرده سایت شبکه الجزیره است.

این سایت در گزارشی با عنوان "چرا مرد عنکبوتی نمیتواند به اسلام مشرف شود" به تحلیل داستان کامالا خان پرداخته است.

در ابتدای گزارش الجزیره که به قلم لئون موسوی تهیه شده آمده است: در دوران ما حجم گستردهای از اسلامهراسی وجود دارد و از کانادا گرفته تا بریتانیا و برمه مسلمانان به عنوان عامل مشکلات موجود در جهان معرفی میشوند.

الجزیره در ادامه مینویسد: تحلیلگران از داستان جدید مارول به عنوان یک ابر قهرمان مسلمان یاد میکنند. کامالا خان به عنوان نمونهای از زنان قدرتمند مسلمان که هویت زنان مسلمان را عادی خواهند کرد معرفی شده است.

البته لئون موسوی در این گزارش خود سعی کرده تا قدری منصف باشد و از همین رو مینویسد: من فکر میکنم این داستان بیشتر خود یک مشکل است تا حلال مشکلات.

وی در ادامه مینویسد: آیا میخواهیم اسلامهراسی را با داستانهای کمیک از بین ببریم؟روزنامه گاردین نیز در رابطه با محصول جدید مارول گزارشی را منتشر کرده است.

این روزنامه نیز تلاش کرده تا کامالا را به عنوان یک ابرقهرمان مسلمان که سعی در مبارزه با اسلامهراسی دارد معرفی کند.به نظر میرسد گزارش این رسانهها به گونهای تنظیم شده تا واژه اسلامهراسی در آنها بیش از هر واژه دیگری به چشم بخورد.دیلی بیست نیز در رابطه با کامالا خان مطلبی را منتشر کرده است.

در این گزارش نیز آمده کامالا خان دختری پاکستانی که در شهر نیوجرسی زندگی میکند دارای قدرت زیادی است که به جنگ کلیشههای موجود رفته و هویت زنان مسلمان را تغییر میدهد.

نکتهای که در این میان وجود دارد آن است که تلاش شده در این داستان به گونهای تقابل میان خیر و شر به میان بیاید و همانند اغلب ساختههای پس از 11 سپتامبر 2001 اینطور وانمود شود که فردی به دلیل زندگی در آمریکا توانسته با کلیشههای منفی موجود درباره مسلمانان مقابله کند و در نهایت همانند اغلب تولیدات هالیود، آمریکا به عنوان منجی معرفی شود.


منبع : مشرق
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


نکته ای که در این میان وجود دارد آن است که تلاش شده در این داستان به گونه ای تقابل میان خیر و شر به میان بیاید و همانند اغلب ساخته های پس از 11 سپتامبر 2001 اینطور وانمود شود که فردی به دلیل زندگی در آمریکا توانسته با کلیشه های منفی موجود درباره مسلمانان مقابله کند و در نهایت همانند اغلب تولیدات هالیود، آمریکا به عنوان منجی معرفی شود.



هدف فوق : یکی از اصلی ترین اهداف پنهان هالیوود در صنعت فیلمسازی ست
سپاس از برادر ارجمند
:53:
 
بالا