امام صادق علیه السلام فرمودند: شیعیانِ ما را به اوقات نماز امتحان كنید كه چگونه به آن اهمیّت مى دهند، و این كه چگونه اسرار و مقامات ما را در نزد دشمنان بازگو نمى كنند و همچنین با اموالشان امتحان كنید كه چگونه به دیگر برادرانشان كمك مى كنند.
در این حدیث امام صادق علیه السلام ملاك تشخیص شیعیان را در چند صفت مهمّ زیر بیان مى كنند:
1ـ اهمیّت به نماز اوّل وقت
«إِمْتَحِنُوا شِیْعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَاةِ» آیا به اوقات نماز اهمیّت مىدهند؟ در هنگام كار آیا كار را عقب مىاندازند یا نماز را؟ بعضى نماز را براى زمان بى كارى مى دانند و مى گویند: «اوّل الوقت رضوان اللَّه و آخر الوقت غفران اللَّه». اخیراً بعضى از اهل تسنّن مىگویند مسلمان واقعى ما هستیم، چرا كه اهمیّتى كه ما به نماز مىدهیم شما نمىدهید!!
2ـ اهمیّت به نماز در مورد اهمیّت نماز، حضرت على علیه السلام در سفارشهایش خطاب به مالك اشتر مىفرماید: «إِجْعَلْ أَفْضَلَ أَوْقَاتِكَ لِلصَّلَاةِ؛ بهترین اوقاتت را براى نماز قرار بده»
كلمه «محافظة» به این معناست كه نماز آفات دارد و باید آن را حفظ كرد. زمانى كه مرحوم امام خمینی رحمه الله در حوزه علمیّه مدرّس بودند، در هنگام صحبت و مباحثه علمى وقتى صداى اذان بلند مىشد، بلافاصله ایشان براى نماز برمىخاستند، بدون این كه درنگى كنند. قانون همین است كه هر كجا هستیم و هر كه هستیم، به نماز اهمیّت دهیم، به خصوص نماز صبح. امروزه عدّهاى هستند كه نماز صبح را با استصحاب (به امید این كه هنوز خورشید طلوع نكرده است) مىخوانند كه این نماز شیعه نیست.
3ـرازدارى
منظور از محافظت از اسرار، حفظ مقامات اهل بیت است، یعنى مقاماتى از آنها را در نزد دشمنان نگوییم كه باور نكنند (مثلًا ولایت تكوینى، معجزات، علم به غیب ...) زیرا این مقامات جزء اسرار هستند.
د زمان ما عدّهاى علاوه بر این كه اسرار را مىگویند غلوّ هم مىكنند، مثلًا بعضى از مدّاحان نادان زینب اللّهى مىشوند. مدّاحان مقام والایى دارند و ائمّه به آنها اهمیّت مىدادند؛ مثل دعبل خزائى كه مقام والایى داشت؛ مدّاحان باید اشعار خود را بر علما عرضه كرده و از اشعار غلوّآمیز پرهیز كنند، به خصوص اگر در بین مدّاحان براى جلب نظر عوام مسابقه بیفتد، در این صورت یكى غلوّ مىكند و دیگرى اغلى و این كار خیلى خطرناك است.
در این حدیث امام صادق علیه السلام ملاك تشخیص شیعیان را در چند صفت مهمّ زیر بیان مى كنند:
1ـ اهمیّت به نماز اوّل وقت
«إِمْتَحِنُوا شِیْعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَاةِ» آیا به اوقات نماز اهمیّت مىدهند؟ در هنگام كار آیا كار را عقب مىاندازند یا نماز را؟ بعضى نماز را براى زمان بى كارى مى دانند و مى گویند: «اوّل الوقت رضوان اللَّه و آخر الوقت غفران اللَّه». اخیراً بعضى از اهل تسنّن مىگویند مسلمان واقعى ما هستیم، چرا كه اهمیّتى كه ما به نماز مىدهیم شما نمىدهید!!
2ـ اهمیّت به نماز در مورد اهمیّت نماز، حضرت على علیه السلام در سفارشهایش خطاب به مالك اشتر مىفرماید: «إِجْعَلْ أَفْضَلَ أَوْقَاتِكَ لِلصَّلَاةِ؛ بهترین اوقاتت را براى نماز قرار بده»
زبان كلید تمام وجود انسان است به طورى كه انسانها را از زبانشان مىتوان شناخت، «اخْتَبِروهُمْ بِصِدْقِ الحَدِیثِ» وقتى خواستید مردم را امتحان كنید، ببینید راست مىگویند یا دروغ. زبان اگر قفل و بست داشته باشد، روى حساب و كتاب صحبت كرده و در آنچه كه مىگوید دقّت مى كند
كلمه «محافظة» به این معناست كه نماز آفات دارد و باید آن را حفظ كرد. زمانى كه مرحوم امام خمینی رحمه الله در حوزه علمیّه مدرّس بودند، در هنگام صحبت و مباحثه علمى وقتى صداى اذان بلند مىشد، بلافاصله ایشان براى نماز برمىخاستند، بدون این كه درنگى كنند. قانون همین است كه هر كجا هستیم و هر كه هستیم، به نماز اهمیّت دهیم، به خصوص نماز صبح. امروزه عدّهاى هستند كه نماز صبح را با استصحاب (به امید این كه هنوز خورشید طلوع نكرده است) مىخوانند كه این نماز شیعه نیست.
3ـرازدارى
منظور از محافظت از اسرار، حفظ مقامات اهل بیت است، یعنى مقاماتى از آنها را در نزد دشمنان نگوییم كه باور نكنند (مثلًا ولایت تكوینى، معجزات، علم به غیب ...) زیرا این مقامات جزء اسرار هستند.
د زمان ما عدّهاى علاوه بر این كه اسرار را مىگویند غلوّ هم مىكنند، مثلًا بعضى از مدّاحان نادان زینب اللّهى مىشوند. مدّاحان مقام والایى دارند و ائمّه به آنها اهمیّت مىدادند؛ مثل دعبل خزائى كه مقام والایى داشت؛ مدّاحان باید اشعار خود را بر علما عرضه كرده و از اشعار غلوّآمیز پرهیز كنند، به خصوص اگر در بین مدّاحان براى جلب نظر عوام مسابقه بیفتد، در این صورت یكى غلوّ مىكند و دیگرى اغلى و این كار خیلى خطرناك است.