خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


بنابراین عزاداری مقدمه رسیدن به یك هدف برتر و متعالی‎ است.

برپایی عزاداری، مقدمه یاری كردن امام حسین علیه السلام است.

اما خیلی اتفاق می‎افتد كه فلسفه عزاداری فراموش می‎شود و عزاداری از مقدمه بودن به هدف بودن تبدیل می‎شود.

یعنی عزاداری فی نفسه مقدس می‎شود و برپایی آن تبدیل به هدف می‎شود.

آن وقت شاهد مراسم عزاداری برای عزاداری هستیم، نه عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام .

73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


[h=2]2- محتوای عزاداری:[/h]

وقتی عزاداری هدفش را گم كرد اولین تأثیرش را در محتوای عزاداری می‎گذارد، بین عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام با عزاداری برای عزاداری خیلی فرق‎هاست.

در قسمت قبل به برخی از این تفاوت‎ها اشاره كردیم و در اینجا نیز بیشتر به آن می‎پردازیم.

وقتی هدف عزاداری گم شود و عزاداری از مقدمه بودن به هدف بودن ارتقا پیدا كرد، آنچه كه رخ می‎دهد متأسفانه خیلی دردآور و مایه تأسف است.

عزاداران فكر می‎كنند اگر به مجالس حسینی بروند و اشكی بریزند و سینه‎ای بزنند و دسته‎ای راه بیندازند یا قمه‎زنی كنند دیگر كار تمام شده است.

اینها به محض اتمام زمان عزاداری، كار و وظیفه دیگری برای خود قائل نیستند و خیلی راحت زندگی عادی‎اشان را شروع می‎كنند

و اصلاً یادشان می‎رود كه اینها صدها بار حسین حسین گفته‎اند.




اما كجا این "حسین حسین" گفتن یادشان می‎رود؟

73097978132908205171.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


اینها متأسفانه خیلی‎هاشان به مسائل اجتماعی جامعه توجهی نمی‎كنند.

به آنچه كه در اطرافشان اتفاق می‎افتد لحظه‎ای تأمل نمی‎كنند.
با این كه سیره و روحیه امام حسین علیه السلام اصلاحگری، روشنگری و بهبود امور بود این روحیه به عزاداران منتقل نمی‎شود.

چرا كه در فلسفه عزاداری برای عزاداری حداكثر چیزی كه تسلی دل ائمه :S (31): است گریه كردن و بر سر و سینه زدن است

اما در عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام آنچه تسلای دل نه تنها ائمه :S (31):؛ بلكه خداوند و تمامی پیامبران از آدم تا خاتم است،

تلاش در تحقق بخشیدن هدفی از اهداف امام حسین علیه السلام است .



73097978132908205171.gif

 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


زمانی كه عزاداری تمام می‎شود و می‎بینند كه فساد در جامعه همچنان رو به گسترش است تأملی در خویش نمی‎كنند كه آیا اینها به ما ربطی دارد یا خیر؟

در مقابل خیلی چیزها ساكت هستند و اینها كه ده روز یا دو ماه عزاداری كرده‎اند قبل و بعدشان با هم فرقی نكرده است.

و حتی می‎بینیم جامعه نیز فرقی نكرده است.

آخر باید فرقی باشد بین كسی كه "حسین حسین" می‎گوید و كسی كه نمی‎گوید.

اینها متأسفانه خیلی‎هاشان به مسائل اجتماعی جامعه توجهی نمی‎كنند.

به آنچه كه در اطرافشان اتفاق می‎افتد لحظه‎ای تأمل نمی‎كنند.

با این كه سیره و روحیه امام حسین علیه السلام اصلاحگری، روشنگری و بهبود امور بود این روحیه به عزاداران منتقل نمی‎شود.

چرا كه در فلسفه عزاداری برای عزاداری حداكثر چیزی كه تسلی دل ائمه :S (31): است گریه كردن و بر سر و سینه زدن است

اما در عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام آنچه تسلای دل نه تنها ائمه :S (31):؛ بلكه خداوند و تمامی پیامبران از آدم تا خاتم است،

تلاش در تحقق بخشیدن هدفی از اهداف امام حسین علیه السلام است .

73097978132908205171.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


خطر مهم اینست كه عزاداران فكر می‎كنند آخر خط همین جاست،

چون عزاداری خودش تبدیل به هدف شده است لذا پرداختن به عزاداری آخر خط تلقی می‎شود.

و وقتی هم فكر كردند كه دیگر آخر خط است، جلوتر نمی‎روند و فقط در آن تنوع ایجاد می‎كنند و به جای رشد كمالی و عمودی، رشد سطحی و افقی پیدا می‎كنند.

وقتی هم این اتفاق افتاد تنوع در عزاداری‎ها روز به روز بیشتر می‎شود .

قبلاً به سینه می‎زدند، حالا به پا می‎زنند، قبلاً با لباس سینه می‎زدند،

حالا لخت می‎شوند، قبلاً با دست سینه می‎زدند حالا می‎خواهند تیغ‎زنی و قمه‎زنی كنند .

73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


در عزاداری برای عزاداری، تربیت عزاداران بر این مبنا استوار است كه چگونه شور بگیرند . چگونه به سر و سینه بزنند.

چگونه همخوانی و همراهی كنند. اما در عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه‎السلام، انسان‎های حماسی، بصیر، جامعه‎شناس و جهان‎شناس و دین‎شناس و زمان‎شناس تربیت می‎شوند كه بتوانند امروز منشأ اثر شوند .

در عزاداری برای عزاداری، از منافع و روش‎های قمه‎زنی خیلی بحث می‎شود اما در عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام به جای این كه توصیه كنند كه چگونه قمه را بر سر زنند، ساعت‎ها مطلب از اندیشه‎های امام حسین علیه السلام گفته می‎شود كه تا شاید اینها به مغز فرو رود و در دل جای گیرد. آنچه كه امام حسین علیه السلام می‎خواهد، یافتن و تربیت شدن كسانی است كه اندیشه او را بگیرند و در دنیای امروز به كار گیرند .

19911511822197104145233175132432426216917577.jpg


73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

[h=2]3- شكل عزاداری:[/h]

وقتی هدف عزاداری گم شد، به تبع آن محتوا نیز تغییر می‎كند و به تبع آن هم شكل عزاداری هم تغییر می‎كند. عزاداری چشم گیرتر اما بی محتواتر می‎شود. عَلَم‎ها و پرچم‎ها زیاد می شود، طبل‎ها و سنج‎ها زیاد می‎شود، شورها و بر سر و سینه زدن‎ها زیاد می‎شود، تیغ‎زدن‎ها و قمه‎زدن‎ها زیاد می‎شود، قلاده به گردن می‎آویزند و عو عو می‎كنند، در كربلا و به سمت حرم سینه‎خیز می‎روند، و ده‎ها نوع عمل دیگر .



عزاداری وقتی خودش هدف شد، دیگر چیزی گفته نمی‎شود كه دانسته شود بلكه گفته می‎شود كه گریانده شود. دیگر آنچه گفته می‎شود انسان‎ها را به فكر فرو نمی‎برد بلكه احساسات را برمی‎انگیزاند . دیگر نمی‎گویند چرا امام حسین علیه السلام كشته شد بلكه می‎گویند چگونه كشته شد. دیگر صحبتی از امام قبل از تاسوعا و عاشورا نیست .



در عزاداری برای عزاداری‎، چون آخر خط ، خود عزاداری است، تنوع به اوج خود می‎رسد، چرا كه آخر خط همین جاست و هر كاری كه می‎شود باید انجام داد. این نوع عزاداری چون مرحله بعدی ندارد و كاری نیست كه بعداً بشود انجام داد، همه تلاش‎ها و فكرها برای تنوع بخشیدن به آن صورت می‎گیرد .

اما در عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام شكل عزاداری بسیار ساده، متین و آرام است. فرد شاید یك ساعتی بیشتر در مجلس روضه ننشیند، اما می‎داند كه اگر بخواهد حسینی باشد خیلی كارها باید بكند. او چون جهان‎شناس و زمان‎شناس است با نگاهی به اینترنت و ماهواره‎ها و رسانه‎ها و وضعیت فكری مردم جهان امروز در فكر این است كه:



1- اگر امام حسین علیه السلام در دنیای امروز ما بود به چه مسائل و كارهایی می‎پرداخت .


2- چگونه می‎شود اندیشه‎های امام حسین علیه السلام را در جهان امروز پیاده كرد.


پاسخ دادن به سوالات فوق از دل ساعت‎ها به سر و سینه زدن و زنجیرزدن و قمه‎زدن به هیچ وجه بیرون نمی‎آید،

بلكه ماه‎ها مطالعه و تحقیق و پی‎گیری و تلاش و جهاد لازم است .



73097978132908205171.gif

 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


وقتی عزاداری خودش هدف شد، دیگر از این كه هدف امام حسین علیه السلام چه بود،

چه چیزهایی گفت، چگونه عمل كرد ... بحثی به میان نمی‎آید.

دیگر توی عزاداری‎ها از این كه یاران امام حسین علیه‎السلام چگونه آمدند و چگونه انتخاب كردند بحثی نمی‎شود

بلكه صحبت از چگونه كشتنشان است.

حرّ چگونه كشته شد، جون چگونه كشته شد،

حضرت علی اكبر و حضرت ابوالفضل چگونه كشته شدند، حضرت علی اصغر چگونه كشته شد .



در عزاداری برای عزاداری، بحث مهم فقط برانگیختن احساسات صرفاً حزن آلود است.

دیگر از این كه حضرت زینب علیها السلام چگونه پایمردی كرد و چگونه در كوفه و شام خطبه خواند

و چه‎ حرف‎هایی فرمود چیزی گفته نمی‎شود،

بلكه اینگونه گفته می‎شود كه قدش خمیده شد و مثل پیرزن‎ها راه می‎رفت .


73097978132908205171.gif

 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

در عزاداری برای عزاداری زمان عزاداری ده روز اول محرم است و ده روز آخر صفر، اما در عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام همه روزهای سال جزو ایام عزاداری است.

چرا كه آنقدر كار به زمین گذاشته شده هست و آنقدر تلاش و پیگیری برای تحقق اهداف امام حسین علیه السلام لازم است كه همه اوقات سال را پر خواهد كرد.




[h=2]خلاصه و نتیجه‎گیری:[/h]

عزاداری ناب حسینی ضمن این كه وسعت و پهنای زیادتر و خیلی بیشتری از عزاداری رایج دارد اما حد و حصرهای بسیار فراوانی هم دارد.

اگر هدف ترویج فرهنگ و مكتب امام حسین علیه السلام است خیلی از معیارها را باید رعایت كرد،

اما اگر صرفا مجلس‎آرایی و دسته راه انداختن و از این قبیل حرف‎هاست، ما هم بحث خاصی روی آن نداریم .


73097978132908205171.gif


بر گرفته از سایت تبیان



 
بالا