خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟


127691037622490225158512451781873711625.jpg



خلاصه صحبت‎های بعضی از حجج اسلام ....و......و..و... پیرامون مبنای فقهی عزاداری و حد و حصر آن که گفته‎اند:

عزاداری حد و حصر خاصی ندارد و نمی‎توان عزاداری را به نوع خاصی محدود كرد،

بنابراین هر عملی كه عنوان عزاداری پیدا كند صحیح و مورد تأیید دین است .



تحلیل و نقد:


قسمتی از سخنان بالا قابل قبول است و قسمتی غیرقابل قبول می‎باشد . این كه عزاداری را نمی‎توان به نوع خاصی محدود كرد حرف صحیح و درستی است اما این كه عزاداری حد و حصر خاصی ندارد، اگر به مفهوم خارج كردن عزاداری از حوزه نقد است و خط قرمز كشیدن برای نقد عزاداری‎هاست حرف كاملاً باطل و بی اساسی است .هیچ عملی در دین وجود ندارد كه در ترازوی صحت و بطلان قرار نگیرد. نماز كه بالاترین عمل مذهبی است و ستون دین معرفی شده است، ده‎ها عامل می‎تواند باعث بطلان آن شود. و خداوند هیچ عملی را در دین قرار نداده كه آن را از حوزه نقد و تحلیل خارج كرده باشد .بنابراین عزاداری نه تنها حد و حصر دارد بلكه عوامل زیادی می‎تواند باعث بطلان آن شود و همین عمل مستحب ممكن است تبدیل به عملی حرام و باطل گردد.البته این صحبت‎ها ممكن است در نقد صحبت‎های این بزرگواران نباشد بلكه تكمیل كننده آنها باشد . اما چون بحث حد و حصر عزاداری را آقایان مطرح كرده‎اند ما نیز به آن می‎پردازیم .

73097978132908205171.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"




[h=2]حد و حصر عزاداری[/h]

انواع عزاداری‎ها از سه جنبه‎ی:


1- هدف (جهت)


2- محتوا


3- شكل، قابل نقد و تحلیل هستند .



[h=2]1- هدف (جهت) عزاداری:[/h]

عزاداری‎ها باید هدفمند باشند، اگر هدف و جهت عزاداری گم شود فاقد خاصیت و تأثیر مثبت خواهد بود و ممكن است تأثیر منفی هم بگذارد.

اما عزاداری‎ها چه هدفی می‎توانند داشته باشند. برای شناخت هدف در عزاداری، ابتدا باید اندیشه و هدف صاحب مصیبت شناخته شود تا چنانچه عزاداری صورت گیرد نسبت به تحقق آن اندیشه و هدف، عملی صورت گیرد .


آیه قرآن می‎فرماید: "یا ایها الذین آمنوا كونوا انصار الله كما قال عیسی ابن مریم للحواریین من انصاری الی الله قال الحواریون نحن انصار الله"(صف/ 14)؛ ای كسانی كه ایمان آورده‎اید یاوران خدا باشید، همچنان كه عیسی بن مریم به حواریون گفت: چه كسی یار من به سوی خداست، حواریون گفتند: ما یاوران خدا هستیم .






73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پیام آیه و حرف خدا این است كه بیایید یار خدا باشید. كاری برای خدا انجام دهید، سپس خداوند شاهد مثال می‎آورد كه شما همچون حواریون حضرت عیسی باشید كه تا حضرت عیسی طلب یاری كرد به كمكش شتافتند .


جمله حواریون كه نحن انصار الله و تأیید قرآن بر این جمله، حكایت از این دارد كه یاری كردن پیامبر در هر زمان یاری كردن خداوند است. و به تبع آن یاری كردن امام هر زمان یاری كردن خود خداست .
گذشته از این آیه، خود امام حسین علیه السلام در كربلا و عاشورا ندایش طلب نصرت بود. "هل من ناصرِ ینصرنی"؛ آیا كسی هست كه مرا یاری كند؟ هدف امام از یاری گرفتن، تحقق اسلام واقعی و ریشه كن كردن ظلم و فساد بود و رسیدن به این هدف جز با كمك خواستن از دیگران امكان‎پذیر نیست.
بنابراین ندای خداوند، یار گرفتن است، ندای همه پیامبران و ائمه نیز یار گرفتن است. ندای امروز امام زمان نیز همان جمله امام حسین علیه السلام است كه می‎فرمود: "هل من ناصر ینصرنی. "


حال كه ما مجالس عزاداری بر پا می‎كنیم هدفمان از این مجالس باید یاری كردن امام حسین علیه‎السلام در راهی كه او شروع كرده بود، باشد. هدف از عزاداری باید كمك به تحقق بخشیدن اهداف و اندیشه‎های امام حسین علیه السلام باشد. این هدفمندی در برپایی مجالس عزاداری بیشترین اهمیت را دارد و به محتوا و شكل عزاداری - یعنی 2 عامل دیگر - جهت می‎دهد و در آنها تأثیر می‎گذارد و كیفیت آنها را تغییر می‎دهد.



73097978132908205171.gif

 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

همین هدفمند بودن عزاداری‎ها در قبل از انقلاب بود كه باعث پیروزی انقلاب شد. چرا كه مردم می‎دیدند اگر بخواهند كاری حسینی بكنند باید با طاغوت بجنگند. شاه آن روز و سردمداران حكومتی، حكم یزیدیان را پیدا كردند لذا مبارزه با آنها كاری حسینی قلمداد می‎شد .


218199154291785220622215250106117231242195148.jpg



بنابراین عزاداری مقدمه رسیدن به یك هدف برتر و متعالی‎ است. برپایی عزاداری، مقدمه یاری كردن امام حسین علیه السلام است. اما خیلی اتفاق می‎افتد كه فلسفه عزاداری فراموش می‎شود و عزاداری از مقدمه بودن به هدف بودن تبدیل می‎شود. یعنی عزاداری فی نفسه مقدس می‎شود و برپایی آن تبدیل به هدف می‎شود. آن وقت شاهد مراسم عزاداری برای عزاداری هستیم، نه عزاداری برای یاری كردن امام حسین علیه السلام .




73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


هیچ عملی در دین وجود ندارد كه در ترازوی صحت و بطلان قرار نگیرد.

نماز كه بالاترین عمل مذهبی است و ستون دین معرفی شده است، ده‎ها عامل می‎تواند باعث بطلان آن شود.

و خداوند هیچ عملی را در دین قرار نداده كه آن را از حوزه نقد و تحلیل خارج كرده باشد .

بنابراین عزاداری نه تنها حد و حصر دارد بلكه عوامل زیادی می‎تواند باعث بطلان آن شود و همین عمل مستحب ممكن است تبدیل به عملی حرام و باطل گردد.


73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


امام حسین علیه السلام در كربلا و عاشورا ندایش طلب نصرت بود.

"هل من ناصرِ ینصرنی"؛

آیا كسی هست كه مرا یاری كند؟

هدف امام از یاری گرفتن، تحقق اسلام واقعی و ریشه كن كردن ظلم و فساد بود و رسیدن به این هدف جز با كمك خواستن از دیگران امكان‎پذیر نیست.

73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"




اما خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟



خطر مهم اینست كه عزاداران فكر می‎كنند آخر خط همین جاست، چون عزاداری خودش تبدیل به هدف شده است

لذا پرداختن به عزاداری آخر خط تلقی می‎شود.

و وقتی هم فكر كردند كه دیگر آخر خط است، جلوتر نمی‎روند و فقط در آن تنوع ایجاد می‎كنند و به جای رشد كمالی و عمودی، رشد سطحی و افقی پیدا

می‎كنند. وقتی هم این اتفاق افتاد تنوع در عزاداری‎ها روز به روز بیشتر می‎شود .


حال كه ما مجالس عزاداری بر پا می‎كنیم

هدفمان از این مجالس باید یاری كردن امام حسین علیه‎السلام در راهی كه او شروع كرده بود، باشد.

هدف از عزاداری باید كمك به تحقق بخشیدن اهداف و اندیشه‎های امام حسین علیه السلام باشد.







73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
قبلاً به سینه می‎زدند، حالا به پا می‎زنند، قبلاً با لباس سینه می‎زدند، حالا لخت می‎شوند، قبلاً با دست سینه می‎زدند حالا می‎خواهند تیغ‎زنی و قمه‎زنی كنند .
عزاداری وقتی خودش هدف شد، دیگر چیزی گفته نمی‎شود كه دانسته شود بلكه گفته می‎شود كه گریانده شود. دیگر آنچه گفته می‎شود انسان‎ها را به فكر فرو نمی‎برد بلكه احساسات را برمی‎انگیزاند . دیگر نمی‎گویند چرا امام حسین علیه السلام كشته شد بلكه می‎گویند چگونه كشته شد. دیگر صحبتی از امام قبل از تاسوعا و عاشورا نیست .وقتی عزاداری خودش هدف شد، دیگر از این كه هدف امام حسین علیه السلام چه بود، چه چیزهایی گفت، چگونه عمل كرد ... بحثی به میان نمی‎آید. دیگر توی عزاداری‎ها از این كه یاران امام حسین علیه‎السلام چگونه آمدند و چگونه انتخاب كردند بحثی نمی‎شود بلكه صحبت از چگونه كشتنشان است. حرّ چگونه كشته شد، جون چگونه كشته شد، حضرت علی اكبر و حضرت ابوالفضل چگونه كشته شدند، حضرت علی اصغر چگونه كشته شد .


73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


وقتی هدف عزاداری گم شد، به تبع آن محتوا نیز تغییر می‎كند

و به تبع آن هم شكل عزاداری هم تغییر می‎كند.

عزاداری چشم گیرتر اما بی محتواتر می‎شود.

عَلَم‎ها و پرچم‎ها زیاد می شود، طبل‎ها و سنج‎ها زیاد می‎شود،

شورها و بر سر و سینه زدن‎ها زیاد می‎شود،

تیغ‎زدن‎ها و قمه‎زدن‎ها زیاد می‎شود،

قلاده به گردن می‎آویزند و عو عو می‎كنند،

در كربلا و به سمت حرم سینه‎خیز می‎روند،

و ده‎ها نوع عمل دیگر .


73097978132908205171.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


در عزاداری برای عزاداری، بحث مهم فقط برانگیختن احساسات صرفاً حزن آلود است.

دیگر از این كه حضرت زینب علیها السلام چگونه پایمردی كرد و چگونه در كوفه و شام خطبه خواند و چه‎ حرف‎هایی فرمود چیزی گفته نمی‎شود،

بلكه اینگونه گفته می‎شود كه قدش خمیده شد و مثل پیرزن‎ها راه می‎رفت .


در عزاداری برای عزاداری، اندیشه به بحث گذاشته نمی‎شود، جسم و هیكل به نمایش گذاشته می‎شود،

قد و هیكل، موها و بازوها، چشم‎ها و ابروان توصیف می‎شوند.

این است خطر مهم كه امروزه عزاداری ما به آن گرفتار شده است یعنی بی هدف شدن عزاداری.

میلیون‎ها تومان خرج می‎شود، ساعت‎ها وقت گذاشته می‎شود اما بهره اندكی نصیب می‎شود

و حتی در برخی از این عزاداری‎ها چیرهای ضد دینی از آنها بیرون می‎آید .

73097978132908205171.gif

 
بالا