برتری زیارت سیدالشهدا(ع) بر حج

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

آنقدر این سروران نزد خداوند، عزت و محبوبیت دارند که خداوند در عوض زیارتشان به زائر مقبول، حجها و عمرهها میبخشد؛ حج و عمرهای که یک بار به جا آوردنش، ثوابی ورای ادراک بشر دارد. تو خود حدیث مفصل از این مجمل بخوان و دریاب که منزلت این سروران در چه اوجی است که ثواب زیارتشان چنین وزین است!

به طور مثال در زیارت امیرالمومنینعلیه السلام هر قدم زائر به سوی قبر آن بزرگوار برابر ثواب یک حج و یک عمره است. حضرت صادقعلیه السلام در بیان این دریای مواج ثواب میفرمایند: هر که پیاده به زیارت امیرمومنانعلیه السلام رود خداوند برای هر قدم او حجی و عمرهای مینگارد.(10)

به راستی اگر زیارت انسان، مورد قبول پروردگار قرار گیرد دیگر ثروتی از این پر بارتر میتوان یافت؟
در مورد دیگر معصومین نیز چنین است که ما در اینجا برای حفظ اختصار از ذکر تک تک آنها خودداری میکنیم. به طور مثال اجر زیارت حضرت رسولصلی الله علیه و آله، را زیارت خداوند فوق عرش او معرفی کردهاند.(11)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


برتری زیارت سیدالشهدا(ع) بر حج


در برخی دیگر از روایات که ثواب زیارت معصومین را بیان میکنند، قصه از این شمارشها فراتر میرود. به وضوح قلههای مرتفعتر و افقهای روشنتری به چشم میآید. در فضیلت زیارت امام حسینعلیه السلام، آن را با دهها حج یا صد حج به همراه رسول خداصلی الله علیه و آله مقایسه فرمودهاند. (12)
امام صادق علیه السلام در حدیث زیبایی چنین میفرمایند: به خدا قسم اگر شما را از فضیلت زیارت او (امام حسین علیه السلام) و قبرش خبر میدادم به کلی حج را ترک میکردید و احدی از شما حج نمیگزارد. (13)



بارش رحمت الهی در پی زیارت کربلا شگفتی دارد. واقعا اگر کسی به حقیقت آن آگاهی مییافت، حج را به کلی رها میکرد و صرفا به زیارت امام حسینعلیه السلام اقدام مینمود. البته باید توجه داشت که زیارت امام حسین علیه السلام باعث نمیشود که تکلیف حج از دوش انسان برداشته شود.

روایت شریف در مقام بیان آن است که فضیلت بیکران زیارت امام حسین علیه السلام را یادآور شود.به علاوه در پی آن است که برتری و شرافت آن نسبت به حج آشکار گردد. با این بیان که: اگر میدانستید چه گنجهای ماندنی در اثر زیارت عزیز رسول خداصلی الله علیه و آله نصیبتان میشود، دیگر ثوابهای حج و عمره به چشمتان نمیآمد.

همهاش دلتان میخواست که این ثوابهای افزونتر را برداشت کنید. این چنین احدی از شما راه حج نمیگرفت. سر و دست برای زیارت امام حسینعلیه السلام میشکستید و با هم برای دریافت عطایای الهی آن مسابقه میگذاردید.(14)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
1- لسان العرب، ج2 ص 226

2- کتاب العین، ج3 ص9
3- لسان العرب، ج2، ص226
4- الکافی، کتاب الایمان و الکفر، باب دعائم الاسلام،ح1
5- تهذیب الاحکام، ج5 ص21 ح6
6- وسائل الشیعه، ج11 ص15 به نقل از ثواب الاعمال و عقاب الاعمال
7- وسائل الشیعه، ج13 ص305
8- من لا یحضره الفقیه ج1 ص325
9- وسائل الشیعه، ج11 ص233
10- تهذیب الاحکام ج6 ص20
11- کافی، ج4، ص585
12- کامل الزیارات، باب 66، ح1-5
13- کامل الزیارات، باب 88، ح2
14- برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به: کامل الزیارات باب 27 ح16 – باب 56 ح
 
بالا