خبر جنجالی مرد اعدامی که زنده شد !!

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

بازخوانی پرونده
معمای پیچیده احتمال اعدام دوباره یک اعدامی


اعتماد در بررسی مفصل خود پیرامون رویداد عجیب بجنورد نوشته است: هیچ کس نمیداند مرد ۳۷ سالهای که به دلیل حمل یک کیلوگرم روانگردان شیشه در بجنورد به دار کشیده شد، در فاصله یک روزی که از اعلام مرگش تا بخار گرفتن کاور پلاستیکی جسدش بیجان بوده چه تجربهای کرده است. به جز این معما که «علیرضا» ۳۸ ساله چه تجربهای از اعدام خود داشته است معماهای دیگری در جامعه پیش روی مردم و متخصصان قرار گرفته است. معمای اول این است که در چنین شرایطی با محکوم چه باید کرد؟ قانون سکوت کرده و همین بر پیچیدگی این ماجرا افزوده است. معمای دوم پیش روی ناظران بیرونی است: مردم میگویند عمده اعتیاد کشور متوجه روانگردان شیشه است و کسی که یک کیلوگرم شیشه حمل میکرده زندگی چند نفر را میتوانست به مخاطره اندازد؟

این در حالی است که مجازات حمل مواد مخدر از جمله احکام ثانویه محسوب میشود که در منابع اسلامی به آن اشاره نشده است و حق الله و حق الناس نیست و موضوع به نظم و امنیت عمومی مربوط میشود. عدهای دیگر هم هستند که معمایی پیش رو ندارند. آنها صرفا میخواهند این مجازات سنگین دوباره تکرار نشود و حتی سازمانهای بین المللی را وادار کردهاند تا در این موضوع از دولت ایران بخواهند تا مجازات دوباره به اجرا درنیاید. اما به راستی این معما را چگونه باید حل کرد؟ در میان متخصصان نیز دو راه حل برای حل این معما مطرح شده است.



 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


عدهای میگویند باید حکم دوباره به اجرا درآید و عدهای دیگر میگویند هدف مجازاتها در همه مکاتب کیفری و جرمشناسی به ویژه اسلام اصلاح مجرم است بنابراین شاید این مرتکب با تحمل آنچه در اجرای حکمش تجربه کرده به شدت متنبه شده باشد؟ برخی از مردمی که از این ماجرا با خبر شدهاند نیز یک فرض دیگر را طرح میکنند: اگر یک قاتل سریالی را در نظر بگیریم او جان عده بسیاری را ممکن است گرفته باشد اما یک قاچاقچی مواد مخدر خانوادههای بسیاری را تحت تاثیر قرار میدهد. کسانی که این فرض را مطرح میکنند به گفتههای «فرید براتی سده» مدیرکل درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشوراستناد میکنند که تابستان گذشته به فارس اعلام کرد «مصرف شیشه در کشور در حال افزایش است و رواج این نوع روانگردان بین افراد ۱۵ تا ۴۵ ساله بیشتر است».


اعتماد علاوه بر این توضیح، مجموعه مفصلی از دیدگاههای کارشناسی را نیز در این باره، مورد توجه قرار داده است. «اگر کارشناس پزشکی قانونی تأیید کند که پس از اجرای حکم فرد اعدامی از او سلب حیات شده و او پس از مرگ کامل به دلایل دیگری دوباره زنده شده است دیگر اجرای مجدد حکم منتفی است»؛ این را «محمدعلی اسفنانی»، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که سالها در دادگستری استان اصفهان به فعالیت مشغول بوده میگوید.
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


عمادالدین باقی هم در بخشی از مطلبی با تیتر
«حق زنده ماندن و منع شرعی اعدام مجدد»نوشته: حتی با فرض دفاع از مجازات اعدام و در چارچوب همین قوانین و فتاوای موجود هم اعدام مجدد فردی که پس از اجرای حکم زنده مانده، خلاف شرع است. در مساله مورد بحث که اساسا مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر برساخته نهاد حکومت است نه شرع و حق خصوصیای هم در کار نیست و به طور کلی میتوان آن را تعطیل کرد ولی وجود قاعده عام حق فرار از مجازات، حتی درباره مجازاتهای دیگر هم قابل تعمیم است. شگفت اینجاست که کسانی از اعدام مجدد علیرضا. م سخن میگویند که انتظار میرود دانش حقوقی اولیه و ضروری را داشته باشند.

این در حالی است که محمد عرفان قاضی دیوان عدالت اداری معتقد است که زنده شدن اعدامی از موارد سقوط مجازات نیست. وی ادامه داده که به نظر بنده، کسانی که در زمینه اجرای مجدد حکم اعدام محکوم علیهای که به جرم قاچاق شیشه به اعدام محکوم شده بود اظهارنظر میکنند و معتقدند که نباید این حکم مجددا اجرا شود اطلاع چندانی از قوانین حاکم بر کشور ندارند. ما اصل قانونی بودن جرایم و مجازات را داریم. علاوه بر این تا زمانی که فردی محکوم به اعمال مجازات است به شرطی که قاضی، حکم وی را به شرط سقوط مجازات صادر نکرده باشد اجرای مجدد این حکم بلامانع است. زنده شدن فرد اعدامی پس از اجرای حکم جزو موارد سقوط مجازات نیست. در واقع وقتی فردی محکوم به مجازات سلب حیات است باید حکم او کامل اجرا شود مورد اخیر از این فرد سلب حیات نشده بنابراین حکم او کامل اجرا نشده است پس این حرف درستی نیست که بعضی عنوان میکنند نباید حکم این فرد دوباره اجرا شود. ضمن اینکه به نظر میرسد قاضی اجرای احکام و پزشکی قانونی در این زمینه قصور کردهاند و وظیفه خود را به درستی انجام ندادهاند.

 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


بهمن کشاورز نیز بر این باور است، «کسی که مرگ را تجربه کرده است باید زندگی کند». وی نوشته: با توجه به این که برای این محکوم به اعدام مجازات سالب حیات تعیین شده بود، در نظر اول چنین به نظر میرسد که تا مجازات اجرا نشده باشد در واقع حکم بلااجرا مانده، بنابراین اگر گفته شود محکوم علیه مجدد باید اعدام شود عین قانون بیان شده است.

اما در این میان فروض مختلفی مطرح است. اولا در اعدام با دار به لحاظ فشار ناگهانی و شدید در حنجره، معمولادر صورتی که اجرای حکم به نحوی متوقف شود فرد مورد بحث قادر به تکلم نخواهد بود و ممکن است این تخریب حنجره او را مادام العمر از گفتار محروم کند. ثانیا با توجه به اینکه نرسیدن خون به مغز در مدتی (حتی) کمتر از پنج دقیقه باعث ضایعات و اختلالات بسیار وسیع ذهنی و مغزی میشود. چنین فردی به اعدام ۱۲ دقیقه در فضا معلق بوده است و طناب دار بر گردنش فشار میآورده و قوه جاذبه نیز تمام وزن او را به پایین میکشیده علی القاعده باید از نظر مغزی و فکری دچار ضایعات برگشت ناپذیر شده باشد.

ثالثا، مواجه شدن با مرگ آن هم به این نحو و به عنوان مجرم محکوم به اعدام و لمس پدیده مرگ از نزدیک قاعدتا مشکلات و مسائل روانی غیرعضوی در شخص ایجاد میکند و این فرد از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین به نظر میرسد فردی که اینک حسب ادعا بعد از اعدام زنده مانده است چه از نظر عضوی و چه از نظر روانی و شخصیتی، وضعیتی که پیش از اجرای حکم داشته، فاقد است. بنابراین به نظر میرسد باید این فرد تحت معاینات دقیق قرار بگیرد تا روشن شود فعلادر چه وضعیتی از نظر جسمی و روانی قرار دارد چه بسا اوضاع روحی و دماغی او چنان باشد که به لحاظ فقدان شعور و مجنون بودن اجرای حکم ممکن نباشد.

جنبه دیگر قضیه که باید به آن نگریست این است که – صرف نظر از اینکه با مجازات اعدام موافق یا مخالف باشیم ـ رنج و تعب روانی و عصبی و نیز درد و رنجی که در نتیجه دار زدن بر فرد تحمیل میشود چیزی است جدا از خود مرگ کمتر و قابل چشم پوشی هم نیست، به عبارت دیگر مرد محکوم به اعدام مجموعهای از ترس و وحشت، فشار عصبی و درد را که مقدمه اجرای حکم است تحمل میکند و بالاخره از او سلب حیات میشود.
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
ضمن تشکر فراوان از شما برادر ارجمند
بنده از نظر آیت الله مکارم استقبال میکنم و معتقدم نظر ایشان به واقعیت و عدالت نزدیکتره
:53:

سلام و وقت بخیر
نکته ای به نظرم امد که خواستم به عرضتون برسونم
روایتی را خانوم ناجی دلها بیان کردند و شما فرمودید که این روایت مربطو میشه به جرایمی که جنبه خصوصی دارند ولی در استفتائات مراجع شما از نظر ایت الله مکارم شیرازی استقبال کردید و این نظر را به عنوان نظری نزدیک به عدالت و واقعیت یاد کردید ....
بعید نیست که حضرت ایت الله مکارم شیرازی فتواشون مستند به همین روایت باشه چون مضمون فتوا با دلالت روایت خیلی تفاوتی نداره ....
نزدیک به عدالت و واقعیت دانستن فتوایی یه خورده بلکه بیشتر از یه خورده جای تامل داره ....
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام و وقت بخیر
نکته ای به نظرم امد که خواستم به عرضتون برسونم
روایتی را خانوم ناجی دلها بیان کردند و شما فرمودید که این روایت مربطو میشه به جرایمی که جنبه خصوصی دارند ولی در استفتائات مراجع شما از نظر ایت الله مکارم شیرازی استقبال کردید و این نظر را به عنوان نظری نزدیک به عدالت و واقعیت یاد کردید ....
بعید نیست که حضرت ایت الله مکارم شیرازی فتواشون مستند به همین روایت باشه چون مضمون فتوا با دلالت روایت خیلی تفاوتی نداره ....
نزدیک به عدالت و واقعیت دانستن فتوایی یه خورده بلکه بیشتر از یه خورده جای تامل داره ....

سلام جناب مفرد خان و آبشار جان...خب حالا دعوا نکنید بابا یه صلوات بفرستین برا ختم قائله خخخخخخ، اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم، الان مشکلاتتون حل شد انشالا؟؟؟؟!! آیت الله مکارم هم لطف کردن و یه چیزایی گفتن شما به دل نگیر:|:)::|:)::|:):=))
 

ایرانی اسلامی

کاربر حرفه ای
"کاربر *ویژه*"
جناب برادر ضمن تشکر از اظهار نظرتون
عرض میکنم که مسائل حقوقی ازین دست ، چون خیلی رواج نداره باید دقیق و کارشناسانه بررسی بشه
قانون برای حمایت از جامعه و نظم عمومی وضع میشه فلذا دراین بین عاطفه و احساسات کمترین نقش رو ایفاء میکنن ..
از طرفی فرد مورد نظر یک قاچاقچی مواد مخدر ه که ممکن بود با اون حجم از مواد مخدر جمع زیادی از خانواده های ایرانی رو به کام اعتیاد و تباهی بکشونه !
شاید در ظاهر و در نگاه اول دلسوزی داشته باشه اما درواقع باید دید چه حکمی الان برای اون فرد قانونی ست ..
با سلام و تشکر . من می خوام ببینم شما چیو توی این موضوع عاطفی می بینین؟
طرفو اعدامش کردن دکتر اومده رو سرش گفته مرده تازه 12 دقیقه هم میگن رو طناب دار بوده
بعد گذاشتنش سرد خونه. روز بعد که اومدن جنازه ها رو ببرن طرف زنده شده
به نظر شما این چی میتونه باشه جز اینکه خدا اونو بخشیده و زندگی دوباره بهش داده؟
خدا گذشته اینا میخوان نگذرن
:bye1:
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
خدمت دوستان سلام مجدد دارم .
جناب مفرد مذکر غائب و جناب ایرانی اسلامی
ی متنی رو از رئیس قوه قضائیه خوندم دراین باره بنظر پاسخ خیلی از شبهات داده شده .. لطفا مطالعه بفرمائین


[h=1]
آیت الله آملی لاریجانی: ارائه پیشنهاد عفو برای اعدامی زنده شده در بجنورد
[/h]
آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه از پيشنهاد عفو مرد اعدامي كه اخيراً پس از اجراي حكم اعدام، علائم حيات يافته است خبر داد و گفت: نظر اينجانب بر پيشنهاد عفو فرد مذكور از مجازات اعدام با يك درجه تخفيف است.

به گزارش خبرگزاری مهر،آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي با تبريك فرا رسيدن عيد بزرگ غدير خم با اشاره به اعدام اخير در بجنورد و موضوع وجود علائم حيات در اين فرد، برخي بحث هاي مطرح شده در اين خصوص را غير فني و غير مرتبط و ناآگاهانه دانست و گفت: اما به لحاظ عاطفي يكي از راههاي برخورد با فرد اعدامي كه مرگ را به چشم ديده و شدائدي را تحمل كرده است عفو است و چنين فردي كه داراي وضعيتي خاص است ميتواند مورد لطف و عفو نظام اسلامي قرار گيرد و اينجانب بلحاظ عاطفي قطعاً اين كار را خواهم كرد.

آيت ا... آملي لاريجاني افزود: متاسفانه در كنار اين بحث عاطفي، بحثهايي حتي از جانب برخي حقوقدانان مطرح شده است كه چندان درست نيست چراكه اعدام در واقع به معني سلب الحيات است و اگر به مقتضاي دقيق تعابير قانوني بخواهيم عمل كنيم بايد از كسي كه حياتش باقي مانده است سلب حيات شود.

رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: گاهي ممكن است به هر دليل، دار كشيدن كه ابزار و مقدمه مجازات اعدام يا همان سلب الحيات است موجب سلب نشده باشد كه در اين صورت فرد بايد اعدام شود مگر اينكه بتوان فرض كرد شخص واقعاً سلب حيات شده باشد و در اثر پديدهاي نادر و خاص به حيات برگشته باشد، كه اين فرض بلحاظ فقهي و حقوقي محتاج تأمل خاص است.

آيت ا... آملي لاريجاني مباحث حقوقي و فني در اين باره را متفاوت از مباحث رسانه اي دانست و گفت: كش دادن اين مسئله در روزنامهها و حتي آوردن استفتائات تكذيب شده طبيعي نيست و اگر منظور بحث، بحث حقوقي است بايد در محافل حقوقي بنشينند و بحث كنند.



:53:

 
بالا