سوخت و ساز جهنم از چیست؟

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"




یک جائی که بخواهند یک کسی را بسوزانند ، یا چیزی را بسوزانند ، سه عنصر محوری لازم است . مثلاً در کارخانه ذوب آهن وقتی بخواهند یک چیزی را گداخته کنند ، سه چیز لازم است : کوره ، مواد اوّلیه مثل ذغال سنگ ، ماده انفجاری .
اما قرآن این سه بخش و عنصر مهم در جهنم را خیلی شفاف و روشن برای ما ذکر کرده است . فرمود: جهنّم یک جائی است . که فرمود: ما جهنّم را می آوریم، و جیء یومئذ بجهنّم . [SUP]1 [/SUP]معلوم می شود که جهنّم آوردنی است!
خب این جهنم هیزم می خواهد!
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
هیزم جهنم کیست؟



فرمود: آدم های فاسد . " و أمّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً .[SUP]2[/SUP]
قاسط از قسط است ؛ « قسط » یعنی ظلم ، این قاسطین در قبال ناکثین و مارقین . اینها هیزم های جهنم اند . پس معلوم شد که مواد اولیه اش همین افراد ظالم هستند .
در قرآن وقتی از سرنوشت مشرکان ستمگر بحث می کند ، روی سخن را به آنها کرده و آینده ی آنها و معبودهایشان را در دوزخ ترسیم می کند : " شما و آنچه را غیر از خدا مى پرستید آتشگیره جهنمید! ؛ إنکم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم". [SUP]3[/SUP]
کلمه ی "حصب" به معناى آتش گیره و هیزم است . از خلیل نحوى منقول است که حصب و خصب آن چیزی است که مهیا شده باشد براى افروختن آتش . و اگر مهیا نباشد آن را حصب نمی گویند . پس معنى آن است که ایشان مهیا هستند به سزاى افروختن آتش .
بعضى دیگر گفته اند: اصل این کلمه به معناى به معنى پرتاب کردن است، مخصوصا به قطعات هیزم که در تنور پرتاب مى کنند حصب گفته مى شود .
حالا این مواد اوّلیه را جمع کردند ، این هیزم ها را جمع کردند .
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
تی ان تی و بنزین جهنم کیست؟



فرمود: اینها ائمه کفرند . مثل فرعون ، مثل هیتلر، مثل صدام... اینها که وسیله آتش را در دنیا فراهم می کردند ، اینها را می گویند: « وقود ». وقود یعنی ما توقد به النّار . کبریت را نیز می گویند : وقود .
بهشت و جهنم هم اكنون در حال شكل گرفتن و گسترش به وسیله اعمال انسان ها است و پاره ای از اعمال سبب غرس درختان تازه ای در بهشت و یا ایجاد شعله ای از شعله های جهنم می شود .
در حدیثی از ابو ایوب انصاری از پیغمبر اكرم(ص) می خوانیم كه در شب معراج ابراهیم خلیل(ع) بر من عبور كرد و گفت « مر امتك ان یكثروا من غرس الجنه فان ارضها واسعه و تربتها طیبه! قلت: و ما غرس الجنه ؟ قال: لا حول ولا قوه الا بالله ؛ به امتت دستور ده در بهشت زیاد درختكاری كنند چرا كه زمینش گسترده و خاكش پاك و حاصل خیز است ! گفتم : درختكاری بهشت چیست؟ گفت: ذكر لاحول ولا قوه الا بالله است .» [SUP]4[/SUP]
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
مهندس دوزخ



در یک نتیجه گیری می توانیم بگوییم که ما در هر لحظه با اعمالمان در حال ساختن قصر ها و منزلگاه های زیبایی در بهشت و یا خدایی نکرده شعله ور کردن آتش جهنم می باشیم .
به عبارت دیگر می توان گفت : هیزمِ جهنم، اعمال مردم است. انسان ، معمار و مهندس دوزخ است و ظالمان ، هیزم جهنمند ، ظالمی كه پرچمدار ستم است ، « وَقود » است . پیروان این ظالمین نیز هیزمهای جهنمند . فرعون آتشزنه و آتشگیرة جهنم و آل فرعون ، هیزم دوزخ هستند . جهنمِ انسان ، سرچشمهاش از همین دنیاست . آتش قیامت جدا از نفس انسان و اعمال او نیست .
پس مراقب خود باشیم که با اعمالمان هیزم جهنم نشویم .
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پی نوشت ها :

1- فجر / 23
2- جن / 15
3- انبیاء / آیه ی98
4- بحارالانوار / ج 8 / ص 149 (حدیث 83)
 
بالا