جبر و اختیار در قرآن

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
با نگاهی سطحی به قرآن كریم، در مییابیم كه به نظر قرآن، انسان موجودی مختار است. اصولا آمدن پیامبران و نزول كتاب آسمانی، بی آنكه انسان، مختار باشد، كاری بیهوده است. بنابراین، همین امر دلالت دارد بر اینكه خدا و پیامبران، آدمی را مختار میدانند.
آیاتی كه در زمینه ابتلا و آزمایش انسان وارد شده است نیز دلالت بر همین امر دارند:
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَهٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً.1
إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِینَهً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً.2
نیز، آیات وعد و وعید. از اوصافی كه خدا به پیامبران داده است «مبشر» و «منذر» است:
كانَ النَّاسُ أُمَّهً واحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ.3
تبشیر این است كه پیامبران به بشر، وعدههای نیكو برای انجام كارهای خوب، بدهند و انذار آنكه: آدمی را از عواقب كارهای بد، بهراسانند; چه از عواقب دنیوی و چه اخروی. گاهی قرآن، حتی به جای آنكه بگوید پیامبر فرستادیم; میفرماید «نذیر» گسیل داشتیم.
وَ إِنْ مِنْ أُمَّهٍ إِلاَّ خَلا فِیها نَذِیرٌ.4
یا در قیامت به مؤمنان میفرماید:
أَ لَمْ یَأْتِكُمْ نَذِیرٌ.5 همه این امور از وعد و وعید و بشارت و انذار، تنها در مورد موجود مختار معنی دارد. دستهای دیگر از آیاتی كه باز نشانگر اختیار انسان است، آیات عهد و میثاق خدا با عموم یا دستههای خاصی از انسانها است كه در قرآن به آن اشاره دارد:
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ.6
اگر انسان مجبور باشد و از خود اختیاری نداشته باشد; عهد خدا با وی، كار لغوی ست.
علاوه بر این دلیلهای نقلی و یا دلیلهای عقلی; آدمی با علم حضوری نیز در مییابد كه مختار است. تردیدپذیر نیست كه در بسیاری از موارد، انسان وقتی بر سر دو راهی قرار میگیرد، بدون اینكه جبری در كار باشد، با اختیار خود یكی از دو راه را انتخاب میكند.

برخی از منتسبین به اسلام، قائل به جبر یا چیزی شبیه به جبر شده اند. به علل این گرایش در مباحث آینده خواهیم پرداخت. اجمالاً در اینجا میگوییم كه اینان دچار شبهههایی شده و نتوانستهاند آنها را حل كنند.
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
مفهوم اختیار

برای آنكه هر مسأله، حل روشنی پیدا كند باید مفاهیمی كه در عنوان آن، ذكر میشود، كاملا تبیین شود و اگر اشتراك یا تشابهی وجود دارد، بكلی رفع گردد; به همین جهت پیش از ورود به مباحث دیگر، لازم است توضیحی پیرامون مفهوم اختیار ارائه گردد: كلمه ی اختیار، در عرف ما و نیز در مباحث نظری، به چند صورت و در چند مورد بكار میرود:
1ـ در مقابل اضطرار: مثلا در فقه میگوییم اگر كسی از روی اختیار بخواهد گوشت مردار بخورد جایز نیست اما از روی اضطرار، اشكال ندارد; یعنی اگر نخورد جانش به خطر میافتد یا ضرری بسیار شدید به او روی خواهد آورد:
إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْكُمُ الْمَیْتَهَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ.7

2ـ در مقابل اكراه: این مورد، بیشتر در امور حقوقی كاربرد دارد مثلا میگوییم: «بیعُ مُكرَه» باطل است (اگر قائل به بطلان بیع مكره باشیم) میگوییم یكی از شرایط بیع آنست كه با اختیار انجام شود. اكراه آنستكه شخص، تهدید به ضرر شود و به خاطر تهدید غیر، كار را انجام دهد و اگر تهدید در كار نبود، انجام نمیداد و اختیار نمیكرد.
فرق اضطرار و اكراه اینست كه در اضطرار، تهدید غیر، در كار نیست و شخص در اثر شرایط خاص و استثنایی، خود ناگزیر است كاری را انجام دهد.

3ـ اختیار به معنای قصد و گزینش: در فلسفه، فاعل فعل را به اقسامی تقسیم كردهاند كه یكی از آن اقسام، «فاعل بالقصد» نام دارد و او، كسی است كه راههای مختلف و متعددی پیش روی دارد، همه را میسنجد و یكی را انتخاب میكند. این قصد و گزینش، گاهی به نام اراده و اختیار نامیده میشود و اختصاص دارد به فاعلهایی كه میبایست كار خودشان را قبلاً تصور كرده باشند و نسبت به آن شوقی پیدا كنند و آنگاه تصمیم به انجام آن بگیرند; هر چند این گزینش به دنبال تهدید غیر یا در شرایط استثنایی اتخاذ شود.

4ـ اختیار در مقابل جبر: گاهی اختیار، در معنایی وسیع بكار میرود و آن اینست كه كاری از فاعل، تنها از روی میل و رغبت خودش، صادر شود بی آنكه از سوی عامل دیگری تحت فشار قرار گیرد. این معنا، از معانی دیگر اختیار و حتی از «فاعل بالقصد» اعم است زیرا در اینجا شرطی در بین نیست كه یك مقایسه ی ذهنی انجام گیرد تا بعد شوقی برای اختیار یك عمل، به وجود آید و تأكد پیدا كند و به دنبال آن تصمیم بگیرد و عزم كند و اراده نماید بر انجام كاری (خواه این عزم و اراده، كیف نفسانی یا فعل نفسانی باشد) شرط تنها اینست كه كار از روی رضایت و رغبت فاعل، انجام شود.
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
اینك ببینیم اختیاری كه ملاك تكلیف ماست و موجب میشود كه انسان بر سایر حیوانات امتیاز پیدا كند، چه اختیاری ست؟

بدون شك، هر انسانی دارای فعل ارادی ست، البته كار جبری و طبیعی نیز دارد ولی آنها، مورد بحث ما نیست.

كارهای ارادی انسان با مبادی خاصی از ادراكات و تمایلات نفسانی وی، به مدد دستگاههای تمایلات و ادراكات و نیروهایی كه خدا در او قرار داده است اعم از نیروهای روانی یا بدنی و حتی به كمك اشیاء خارجی، انجام میشود.

آنچه موجب ارزش انسان میگردد این است كه كارهای وی گزیده ی یك راه از چند راه است. در درون انسان، گرایشهای مختلفی وجود دارد كه معمولاً در مقام عمل با هم تزاحم مییابند. شبیه نیروهای مختلفی كه از جهات مختلف در یك جسم اثر میكنند; جاذبهای آن را به راست میكشاند و جاذبه ی دیگر به چپ. مثل آهنی كه بین دو آهنربا قرار گرفته باشد. در طبیعت، وقتی بدینگونه نیروها، جهات مختلفی داشته باشند; آنچه در خارج تحقق مییایند، برآیند نیروهاست و هر یك قویتر است، به نسبت، اثر میگذارد و این كار، به طور طبیعی انجام میشود. ولی در انسان اینطور نیست كه هر جاذبهای قوی تر باشد خود بخود تأثیر صد در صد در انسان بگذارد. مگر انسانهایی كه نیروی اختیار و تصمیم را بكار نمیگیرند و تسلیم غرائز میشوند. انسانها نیرویی دارند كه میتواند در برابر جاذبههای قوی نیز، مقاومت كنند و اینگونه نیست كه در مقابل كششهای طبیعی صرفاً حالت انفعالی داشته باشند. و همین است كه به كار انسان ارزش میبخشد.
پس، آنچه ملاك ارزش افعال انسانی ست; اختیار است. انسان نیرویی دارد كه با آن میتواند از حالت انفعالی خارج شود و پا فراتر نهد و حاكم بر غرائز و جاذبههای مختلف گردد و خواستهای را فدای خواسته ی دیگر كند. و اینجاست كه با همین ترجیح یكی بر دیگری، كار آدمی ارزش مییابد; چنین ارزشی تنها در مورد موجودی صدق میكند كه دارای گرایشهای متضاد باشد. یعنی گرایشهایی كه در مقام عمل و ارضاء، قابل جمع نیستند و با هم تزاحم مییابند ولی هر یك ذاتاً دافع دیگری نیست; تنها در مقام عمل و ارضاء، متضادند. پس نباید توهم شود كه منظور تضاد دیالكتیكی ست بلكه بدین معنی است كه انگیزههایی در انسان بوجود میآید كه ارضاء همه ی آنها در یك آن و یك جا، امكان ندارد و باید یكی را انتخاب كند، نمیتوان هم خدا را راضی كرد و هم شیطان و دل را.
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
البته گاهی امكان دارد انسان به كاری كه مورد رضای خداست، میل هم داشته باشد مثل سحری خوردن یا افطار كردن كه هم مستحب است (یعنی خدا از آن خشنود میگردد) و هم نفس به آن تمایل دارد و اگر قصد قربت كند، عبادت كرده است ولی گاهی تزاحم ایجاد میشود. آدم گرسنه است و غذای لذیذ اما حرامی در دسترس است؛ در اینگونه موارد جمع بین دو خواسته و ارضاء آن، ممكن نیست، باید یكی را انتخاب كرد. حال اگر موجودی تنها دارای یك نوع تمایل باشد مثل فرشتگان كه ذلت آنان در عبادت خداست و اصولاً لذت شیطانی در آنان نیست، در نتیجه انتخاب هم برای آنها، مطرح نیست زیرا میل دیگری جز عبادت خدا ندارند; البته مجبور هم نیستند؛ اختیار دارند و به میل خود كاری را انجام میدهند اما جز این میل، میل دیگری ندارند; به سخن دیگر: مختارند ولی انتخابگر نیستند. پس تنها یك راه پیش رو دارند; اما انسان دارای خواستههای متضاد است و علاوه بر اینكه مختار است باید انتخاب هم بكند و این منشأ ارزش است.8
آیا این اختیار، ویژه ی انسان است یا موجودات دیگری نیز آن را (اگر چه ضعیفتر) دارا هستند؟
آنچه از قرآن بر میآید این است كه «جن» نیز چنین اختیاری را دارد و لذا او نیز مكلف است:
یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْكُمْ آیاتِی وَ یُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ یَوْمِكُمْ هذا.9
در مورد حیوانات چطور؟
در قرآن، دلیلی بر این مطلب نداریم كه حیوانات اختیار بمعنایی كه ملاك تكلیف است دارند. برخی به طور قطع ادعا كردهاند كه حیوانات ندارند اما شاید چنین ادعایی خلاف احتیاط باشد و میتوان مواردی یافت كه اختیار و انتخاب بر آنها صادق است: فرض كنید حیوانی نزدیك مزرعه ی شما میآید; شما چوبی را بلند میكنید، او فرار میكند; این فرار یعنی انتخاب كتك نخوردن بر سیر شدن.
اين انتخاب است، گرچه بي شك به درجه ي قوت انتخاب انسان نيست! ميتوان گفت انتخابي ست نيمه آگاهانه. (هر چند همه ي انسانها نيز كارهاي خودشان را با اختيار آگاهانه انجام نميدهند و برخي از انتخابها مانند همان فرار حيوان است.)
به هر حال نميتوان ادعاي قاطع كرد بر اين كه حيوانات اختياري ندارند و تكليفي هم، شايد در روايات چيزهايي يافته شود مبني بر اينكه حيوانات يا برخي از آنها، تكليف دارند.10
در روايتي آمده است كه بزي كه به بز ديگر شاخ زده است، در قيامت قصاص ميشود. آيات قرآن هم دلالت دارد بر اينكه حيوانات «حشر» دارند:
وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ.11
وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ.12
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
اكنون آنچه مورد بحث است، اختيار انسان است.

تعريف ما از اختيار انسان در اين بحث اين شد كه انسان، داراي جاذبههاي دروني مختلفي ست كه ميتواند با فعاليت دروني خود، يكي را بر ديگري ترجيح دهد و آنرا انتخاب كند و اين اختيار، ملاك تكليف است. هر جا تكليفي بود دلالت دارد كه چنين اختياري هست و به عكس: هر جا تكليفي نبود، دليل است بر اينكه چنين اختياري وجود ندارد; هر چند اختيار به معناي ديگري وجود داشته باشد.
آياتي داريم كه با دلالت مطابقه و با صراحت، دلالت بر اختيار انسان ميكند:
قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ.13
كلامي صريحتر از اين آيه، در مورد اختيار نميتوان يافت. خدا حجت را بر مردم تمام كرده، راهها را به آنان نشان داده و پيامبران را فرستاده است:
لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ.14
و اينك نوبت مردم است كه:
«فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر».
لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ.15
شبهههاي جبريها و پاسخ به آنها
در كنار آياتي كه ذكر كرديم، آيات ديگري هست (به علاوه ي پارهاي از شبهات عقلي) كه موجب توهم جبر است; يك دسته از اين آيات ميفرمايد كه مشيت و اراده ي شما، محكوم مشيت خداست و مشيت خدا بر شما غلبه دارد:
وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ.16
آيه ايهام دارد كه اگر خدا بخواهد، در ما مشيئتي پيدا ميشود و اگر نخواهد، ما نيز نخواهيم خواست و كاري انجام نميدهيم. پس آنچه مؤثر است، خواست خداست و ما ابزار بي ارادهاي بيش نيستيم.
دسته ي ديگر: آياتي ست كه ميفرمايد آنچه انسان انجام ميدهد، بايد به اذن خدا باشد:
وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَؤمنِ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ.17
يعني حتي ايمان و كفر انسان محكوم اذن الهي است.
نيز، آياتي در مورد قضا و قدر وجود دارد دال بر اينكه آنچه انجام ميدهيد در كتابي نوشته شده و هيچ چيز خارج از حوزههاي قضا و قدر الهي تحقق نمييابد.
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
اما بايد دانست كه قاهريت مشيت و اراده و اذن و قضا و قدر خداوند در مورد انسان، به معني نفي اختيار نيست; زماني چنين است كه اينها جانشين اختيار شوند; يعني يك كار، يا بايد به اراده ي ما انجام شود يا به اراده ي خدا، كه در صورت اخير، اراده ي خدا، اراده ي ما را نفي ميكند. ولي اراده ي خدا و انسان، در عرض هم نيستند و اراده ي خدا جانشين اراده ي انسان نميگردد; بلكه در طول يكديگرند: كاري كه با اراده ي انسان صورت ميگيرد، اين كار با مبادي و آثارش، «يكجا» تحت اراده ي خداست. كار ما، با اراده ي خود ما، رابطه ي علل و معلولي دارد.9 ما بايد اراده كنيم تا كاري انجام گيرد; تا اراده نكنيم، كار تحقق نمييابد اما همين علت و معلول و نيز مبادي ديگر، همه، متعلق اراده ي الهي ست. علت قريب و مباشر اين كار، اراده ي انسان است پس اراده ي الهي در طول اراده ي انسان است.
با اينكه در اين سلسله علل و معاليل، علت و معلولي هست; اما همه محكوم اراده ي الهي ست. اصولا كل نظام، متعلق اراده ي الهي ست; تا اراده ي الهي نباشد; اين نظام، موجود نميشود اگر اراده ي خدا نباشد، نه ما كه مريديم وجود خواهيم داشت و نه مرادي و نه اراده اي! زيرا چنانكه گفتيم اراده ي ما و خدا در طول يكديگرند و منافاتي ندارد با اين كه همه ي اين نظام بكلي متعلق اراده ي الهي باشد. اين كليد حل همه ي اين مسائل است، در اذن، مشيت، قضا و قدر و... كه هيچكدام جانشين اراده ي انسان نيستند، بلكه نظامي ست فراسوي نظام علت و معلول اين جهاني. آياتي در مقام بيان توحيد افعالي هستند و ميخواهند انسان را از جهلي كه نسبت به خود و خدا دارد خارج كنند; آدمي خيال ميكند در انجام كارهايش مستقل است; اين توهم باطل است (و اكثر انسانها به ان مبتلايند). قرآن كريم ميخواهد مردم را از اين غفلت، بيدار كند تا گمان نكنند كه مستقلاند و چه خدا باشد، چه نباشد و بخواهد يا نخواهد آنان هستند و كارشان را انجام ميدهند; قرآن ميخواهد نشان دهد كه اراده ي الهي، فوق اراده ي انسانهاست:
فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعِينَ.18
اي آنان كه كفر ورزيديد، گمان نكنيد كه با كفر ورزيتان، اراده ي شما بر اراده ي خدا غالب آمده، نه، چنين نيست، بلكه «لو شاء لهديكم...» ميتواند همه را جبراً هدايت كند ولي اين را نخواسته است. خواست تكويني خدا اينست كه انسان از راه اراده ي خود كار كند.
پس اين تعبيرات براي آنست كه كفار گمان نكنند كه وقتي بر خلاف اراده ي تشريعي خدا، عمل ميكند، او را عاجز كرده يا بروي سبقت گرفتهاند.
روايات نيز ، برخي موهم جبر است و متناسب با همين مباحث قضا و قدر و اذن و مشيت و اراده; كه پاسخ آنها نيز، همان پاسخي ست كه در مورد آيات گفته شد، اما يك سلسله روايات با مفاهيم خاص وجود دارد موهم جبر كه گرچه در قرآن هم نظاير آن وجود دارد اما به صراحت اين روايات نيست; و از آن جمله است روايات مربوط به طينت انسان بدين مضمون كه خدا مردم را از دو طينت بد و خوب آفريده است كه موهم اين معناست كه بدعا مجبورند كار بد و خوبها، كار خوب انجام دهند. و يا رواياتي كه در باب علم الهي وار شده مبني بر اينكه خدا ميداند چه كسي كار خوب و چه كسي كار بد انجام ميدهد و موهم اين معنا ميشود. كه اگر كسي خلاف علم خدا، فعلي مرتكب شود، ـ العياذ بالله ـ علم خدا تبديل به جهل ميشود:
خيّام ميگويد:
من «مي» خورم و هر كه چون من، اهل بود «مي» خوردن من، به نزد وي، سهل بود
«مي» خوردن من، حق ز ازل ميدانست گر مينخورم، علم خدا، جهل بود

و يا رواياتي كه در باب شقاوت و سعادت ذاني انسان (به تعبير متكلمان) آمده است: «السعيد سعيدٌ في بطن امه و الشقي شقيٌ في بطن امه» و يا رواياتي مبني بر اينكه چون روح در چنين دميده شد، فرشتهاي بر پيشاني او خواهد نوشت كه صالح است يا طالح.
كه همه ي اين روايات، ايهام جبر دارد.
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
اگر بخواهيم همه ي اين روايات را مفصلا، چه از جهت سند و چه از لحاظ دلالت، مورد بررسي قرار دهيم، از بحث اصلي خود خارج خواهيم شد. اما بطور فشرده و كلي، دو جواب ساده به اين موارد ميتوان داد و يك جواب دقيقتر:

1ـ اينها بيان اقتضاءهاست نه بيان علت تامه. يعني كساني هستند كه از طينتي خلق شدهاند كه آن طينت، اقتضاء دارد كه جهت خير را در او تقويت كند مثل فرزندي كه از پدر صالحي به وجود آمده است در برابر بچهاي كه از زنا بهم رسيده است كه در اين يك، اقتضاء گناه بيشتر است ولي در هيچ يك به حد جبر نميرسد.
2ـ جواب سطحي ديگر اينكه: طينت دخالتي در خوب و بد شدن ندارد، بلكه خدا از پيش ميدانسته است، چه كساني با اختيار خويش، راه خوب را انتخاب خواهند كرد و چه كساني بد را; دسته ي نخستين را از طينت خوب آفريده و دو ديگر را از بد. و اين شبيه آنست كه باغباني هر گلي را متناسب با ارزش و مقدار رشد و بالندگي آن، در گلداني مناسب قرار ميدهد. گلدان تأثيري در خوب و بد شدن گل ندارد; طينت نيز تنها ظرفي ست متناسب با روحي كه بناست با اختيار خودش، خوب يا بد شود و ظرف طينت هيچ تأثيري در خوب و بد شدن مظروف خود ندارد.
3ـ جواب دقيقتر اينست كه: ما طينت را (چنانچه در دو جواب پيشين) به همان معناي متعارفي كه به ذهنمان ميآيد; نگيريم بلكه منظور از طينت و يا ماء عذب و مالح (شور)19، اين جهاني نيست; چنانكه عليين در آيه ي:
إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ.20
و سجين:
إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ.21
نيز، چيزهايي در اين عالم نيست. بلكه اينها مربوط به عالمي ديگر است كه در آن عالم، نظام ديگري حكم فرماست.
براي تقريب ذهن، ميتوانيم از مباحثي كه در معقول، مطرح شده است، كمك بگيريم كه ميگويد وجود داراي مراتبي است و مرتبه ي پايين و فرودين وجود، معلول مرتبه ي فرازين است و جلوه ي از جلوههاي آن ميباشد.
آنچه در اين عالم هست به حسب طبع اين عالم، داراي شؤون مختلف و متفاوتي ست و وجودش در پهنه ي زمان و مكان گسترده است; اما در عالم بالاتر با يك وجود جمع تر، موجود است. تعبيري ميگويد: «المتفرقات في وِعاء الزمان، مجتمعات في وعاء الدهر» اين پديدههايي كه در پهنه ي زمان و مكان گسترده و طبيعت اين جهاني موجب جدائي اجزاء و شؤون پديدههاي آن شده است در عالم بالاتر چنين نيست و اين پراكندگي در زمان و مكان، در آنجا وجود ندارد و به حسب مرتبه ي وجود، شديدتر و كاملتر است و شايد بتوان آن را تطبيق كرد با آنچه كه در قرآن به نام «خزائن» ناميده شده است:
وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ.22
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
در تفسير اين آيه چنين گفته شده است كه خزائن الهي خيلي وسيعتر از اين جهان و از جهت مرتبه ي وجودي كاملتر از مرتبه ي اين عالم است و ويژگي كمال آن، مرتبه ي: «جمعيت و بساطت» آن است هر قدر مرتبه ي وجود، نازلتر و فرودين تر شود، پهن تر و گسترده تر ميشود و شؤون وجود از هم، جداتر ميشود. بنابراين در عالمي كه خزائن اين عالم است; ديگر تقديرات و اندازهها و حدود اين عالم، وجود ندارد; آنجا با وجود وسيعي موجود است كه نسبت به همه ي موجودات محدود عالم ما، خزائن محسوب ميگردد و لذا ميفرمايد:
هر چه در اين عالم است، در نزد ما خزائن آن وجود دارد.
اين مقدمه را در ذهن نگهداريد كه غير از اين عالم، عوالم ديگري در طول يكديگر وجود دارد كه هر يك نسبت به ديگري، كاملتر است و لازمه ي كاملتر بودن «جمعيت» در وجود است. موجودي كه در اين عالم از اجزاء پراكندهاي تشكيل ميشود و در طول زمان نيز، در وجودش انبساط مييابد يعني ميتوان براي آن، اجزاء طولي فرض كرد بطوري كه هر جزئي از آن، به جزئي از زمان منطبق ميگردد; مثلا موجودي را كه صد سال عمر دارد، ميتوان به صد جزء تقسيم كرد كه هر جزء بر يك سال تطبيق كند و هر يك سال را نيز به 365 جزء; تا بر يك روز منطبق شود و باز يك روز را به 24 ساعت و... اين موجود، در همان حال، يك وجود است كه منبسط است در پهنه ي زماني صد ساله ولي اجزائش در اين جهان، قابل جمع نيست; تدريجاً به وجود ميآيد.
كل اين عالمي كه داراي زمان طولاني و از نظر مكان هم داراي اجزاء مختلفي ست كه تطبيق بر اجزاء مكان ميكند; در يك عالم بالاتر، يك وجود ديگر دارد كه اين ويژگيها را ندارد. نيز ممكن است چندين عالم باشد; و در هر عالم فرازين، برخي از ويژگيهاي عالم فرودين حذف ميشود. در آن بالاترين عالم، موجودات، يكنوع تجمع و بساطت، نسبت به عالم ما، دارند. حال اگر موجودي را در نظر بگيريم كه در طول چندين سال در عالم ما زندگي كرده و هر لحظه حوادثي براي او پيش آمده است و نسبت به اين حوادث، فعل و انفعالاتي داشته; اگر در وجود جمعي موجود شود، هر چه از شؤون وجودي او در پهنه ي زمان و مكان گسترده است در آنجا، با يك وجود جمعي موجود ميشود. اگر در اين عالم، موجود مجبوري ست، آن وجودي هم كه در آن جهان تحقق مييابد، وجود واحدي ست جبري و اگر وجود مختاري ست و افعالي كه انجام داده و حوادثي كه برايش پيش آمده، بي اختيار وي، نبوده است; در عالم بالاتر به صورت وجودي واحد كه در آن اختيار نيز هست منتها «علي نعت الوحدة و البساطة» تحقق مييابد. بنابراين ميتوان گفت: تمام شؤون انسان بي آنكه برخي را به طينت نسبت دهيم و برخي را به اختيار; همه، يك جا، در آنجا موجود است. كساني كه خوبند، در آن عالم، وجود كاملي دارند و از آن به طينت عليين تعبير ميشود كه طبعاً تمام خصوصيات و كمالات وجودي موجود اين جهاني از جمله اختيار آن را، واجد است. و همچنين افراد شقي هم وجودي در آنجا دارند كه داراي اختيار ميباشد. لازمه ي طينتي كه انسان از آن آفريده شده، اين نيست كه چون از عليين يا سجين است بايد بي اختيار باشد; اصولا در طينت اختيار هم وجود دارد.
بياني در نسبت افعال به واجب الوجود تبارك و تعالي، داشتيم كه موجوداتي كه در اين جهان در طول زمان بوجود ميآيند از آن جهتي كه ارتباط به واجب پيدا ميكنند افاضه ي وجودي او در زمان واقع نميشود و همين موجب ميشود كه بگوييم هر موجودي تنها با امر خدا موجود ميگردد:
إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ.23
چون اراده كند كه چيزي بوجود آيد، با همان امر «كن» بوجود ميآيد. پس موجود انسان با اينكه يك وجود تدريجي صد ساله است ولي از آن جهت كه انتساب به خدا دارد دفعي24 و ناگاه است.
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
در اينجا نيز ميتوان چيزي شبيه به آن، تصور كرد; يعني در اين عالم مادي است كه ما يك روز اراده ي انجام كاري را نداريم اما روز ديگر اراده ميكنيم و سپس آن را انجام ميدهيم; يكروز گناه و روز ديگر توبه ميكنيم. ولي همهي اينها در عالم بالاتري داراي يك وجود جمعي ست كه آن را خدا آفريده است.
همانطور كه آفرينش خدا نسبت به وجود اين جهاني ما، موجب مجبور شدن ما در كارهاي اختياري نميشود، آفرينش آن مرتبه ي وجود ما نيز كه در عالم خزائن الهي ست، و از آنجا وجود اين جهاني ما نزول و تقدر يافته، موجب جبري بودن اين نميگردد. وجود اين جهاني ما، جلوهاي از آن موجود است، وجود اختيار در اين عالم، حاكي ست از اينكه در آن هم، اختيار هست; نه اين كه چون آن وجود، وجودي كامل و مثلا از عليين است، پس ما در اين جهان ناگزير بايد خوب باشيم; بلكه در خود آن وجود، كمال «اختيار» وجود دارد منتها نه بگونهاي اين جهاني كه تدريجاً تحقق مييابد.
بنابراين، اگر حمل اخبار و روايات طينت به آن مرتبه ي از وجود كه در عالم خزائن الهي ست، صحيح باشد; ميتوان گفت: تمام شؤون انسان، «علي نعت البساطه» در آن عالم موجود است بدون اينكه با اختيار انسان و تحولات و تغيرات او در اين عالم، منافاتي داشته باشد. آن عالم، نسخهاي از اين عالم است; گيرم نسخهاي كاملتر.
براي دريافت بهتر، موجودي را به ذهن آوريد كه در خارج، ظرف يكساعت تحقق مييابد و آنرا در يك لحظه ميتوانيد به ذهن آوريد. در اين لحظه، امتداد وجودي يك زمان را در ذهن تصور ميكنيد. پس اين موجود در ذهن شما يك وجود ذهني دارد كه جمعتر است از آن وجود خارجي. حال اگر فرض كنيد بتوانيد وجودي صد ساله را در يك لحظه در ذهن به وجود آوريد به طوري كه كاملاً بر آن منطبق شود و از آن حكايت كند، نسخهاي ست درست منطبق بر آن ولي به صورت جمعي.
حال فرض كنيد كه اين وجودي كه در ذهن شماست; يك وجود عيني باشد. همه ي آنچه را كه در طول زمان وجود پيدا كرده، در وجود ذهني خود فرض كرده ايد و حالا فكر كنيد اين وجود ذهني شما، عيني باشد.
بنابراين، اگر آنچه در اين عالم، در طول زمان و در پهنه ي مكان بوجود ميآيد; يك وجود جمعي در مرتبه ي بالاتري از سنخ علم، داشته باشد و اين معلول آن باشد; همانطور كه معلول خداست، مرتبه ي فروديني از آن وجود است و همه ي چيزهايي كه در اين موجود است، در آن موجود هم به نحو بساطت هست. پس ميتوان گفت: همه چيز در طينت وجود دارد. اگر طينت منطبق بر چنين موجودي شود، هر چيزي كه در اين عالم تحقق مييابد; در آنجا دفعةً و يكجا تحقق مييابد و از جمله، اختيار انسان. البته خدا آن را آفريده است و نيز خدا، اين موجود اين جهاني را از آن آفريده است كه رشحهاي است از رشحات آن; ولي در هيچ عالمي، موجب جبر نميشود. اگر استناد چيزي به خدا، موجب جبر شود، استناد وجود اين جهاني هم به خدا، بايد موجب شود; مگر آنچه داريم از خدا نيست؟ قدرتي كه براي انجام افعال اختياري بكار ميبريم، مگر از خدا نيست؟ اراده و اختيار ما مگر از خدا نيست؟ هست; ولي موجب جبر نميشود.
جبر آنست كه اراده ي خدا جانشين اراده ي ما شود، يعني به جاي ما، خدا اراده كند اما هنگامي كه اراده ي خدا در طول اراده ي ماست، موجب جبر كار، نميشود. خدا خواسته است كه انسان در اين جهان با اختيار، و با همه ي شؤون وجودياش تحقق يابد و از خودش هيچ ندارد ولي جبري در كار نيست. اختيار ما عين ربط به خداست ولي جبر نيست. اختيار است و ربط; اختيار ربطي وجود اين جهاني ما نيز، مرتبهاي از عالم بالاتر است; چنانچه در اينجا مجبور نيستيم، لزوماً در آنجا، جبر نيست; فرق اين دو عالم، در جمعيت و تفرق است. در اين جهان، شؤون وجود ما، متفرق است و در آن جهان، مجتمع; باري، چون آن وجود عند الله و آن جهاني كه در عالم خزائن اوست، مرتبه ي كاملتري از وجود اين جهاني ماست; همه ي آنچه در اينجاست در آنجا علي نحو البساطة موجود است از جمله اختيار; پس آن وجود نيز، وجود مختاري ست.
نزديك شدن به فضاي اين وجه، نياز به لطف قريحه دارد.
بهرحال، به عنوان احتمال ميگوييم: اگر روايات طينت به جهاني فراسوي اين جهان، نظر داشته باشد; ميتوان براي آن چنين تحليلي قائل شد بي آنكه موجب جبر شود.
تا اينجا شبهات جبري بررسي شد كه پيرامون مضامين كتاب و سنت مطرح ميشد يعني چون خدا مثلا فرموده است:
وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ.26
(شما چيزي نميخواهيد مگر آنكه خدا خواسته باشد) و يا چون پيامبر يا امام، نيز از سوي خدا، مطلبي فرمودهاند كه شبهاتي به وجود آورده است. اما برخي شبهات صرف نظر از ادلهي شرعي مطرح ميگردد; از جمله: شبهه جبر فلسفي. كه براي طولانيتر شدن بحث از آن صرف نظر ميشود.
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
پی نوشت :

1 . دهر / 2.
2 . كهف / 7.
3 . بقره / 213.
4 . فاطر / 24.
5 . ملك / 8.
6 . يس / 60 و 61.
7 . بقره / 173.
8. در ورد واژه «ارزش» بحثهايي شده است كه بيشتر جنبه ي لغوي دارد ولي بد نيست بگوييم كه شايد بدين مناسبت است كه اصولا ارزش در مبادله، مطرح است. در اينجا نيز اين را بدهيم و آن را بگيريم، ميارزد.
9 . انعام / 130.
10. تفسير نور الثقلين، ج 1 ص 715 و 716.
11 . تكوير / 5.
12 . انعام / 38.
13 . كهف / 29.
14 . نساء / 165.
15 . انفال / 42.
16 . تكوير / 29.
17 . يونس / 100.
18. البته نه علت تام بلكه جزء العله.
19 . انعام / 149.
20. در برخي روايات آمده است كه خداوند در آغاز خلقت، آبي شيرين و گوارا آفريد و آبي شور و تلخ; سپس مؤمنان را از آن آب شيرين و كفار را از آب شور و تلخ آفريد.
21 . مظففين / 18.
22 . مطففين: 7.
23 . حجر / 21.
24 . يس / 82.
25. تعبير دفعي، از ضيق خناق و ناگزيري در تعبير است; ميتوان «وجود ناگاه» را نيز پيشنهاد كرد:
26 . انسان / 30.
 
بالا