% اعتیــــــاد آن لاین %

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"



امروزه انواع مختلفی از اعتیادها وجود دارند که کاملا بدون بو و پنهانی عمل می کنند.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی امروزه واژه ی اعتیاد برای اشاره به رفتارهای گوناگونی از قبیل اعتیاد به اینترنت , اعتیاد به تلویزیون ،
اعتیاد به خشونت و اعتیاد به مواد مخدر مورد استفاده قرار میگیرد.

درعصر حاضر باتوجه به رشد روز افزون بازی های آن لاین در سراسر دنیا و حضور موفق برخی ازین بازی ها در ایران بسیاری از کودکان به
بازیهای رایانه ای معتاد شده اند و شاهد گرایش بسیاری بسوی این بازی ها هستیم .درحالیکه خود فرزندان و والدین ازین مساله بی اطلاعند .



IMAGE634720119332317552.jpg


 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"



اعتیاد به بازیها، پرخاشگری، شرط بندی،کمشدن علاقه به فعالیتهای بدنی،فرار از مدرسه، دزدی برای تهیه پول بازی، صرف پول تغذیه برای بازی،گوشهگیری و آسیبدیدن بینایی کاربران و دهها تاثیر مخرب دیگر از عوامل اعتیاد به بازی های رایانهیی است. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که کودکان، جوانان و والدین نسبت به بازیهای ویدیویی رایانهیی در مجموع دید مثبتی دارند.
خانوادهها سعی دارند با سرگرمکردن فرزندانشان به بازیهای رایانهیی از شیطنتهای آنان در امان باشند.
تقویت زبان انگلیسی و آشنایی با فنآوری روز از جمله عواملی است که موافقت والدین را با بازیهای رایانهیی جلب میکند و آنان این موضوع را نه تهدید دانسته بلکه از وجود چنین فنآوری نیز خرسند هستند.

Global-MU-Online-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C.jpg



انجام بازیهای الکترونیکی، اسباب خانهنشینی نوجوانان را فراهم میآورد، که همین امر میتواند منجر به بروز چاقی شود که این خود به نوعی مشکل زیستی محسوب میشود و آسیبهای مختلف دیگری را در پی دارد.» بازیهای ویدیویی رایانهیی ابعاد مثبت و منفی بسیاری را در اوقات فراغت جوانان ایجاد کردهاند و بازتاب اثرات آنها در کشورمان نیز در حال شکلگیری است، بدین روی ضرورت بررسی هرچه بیشتر آثار این بازیها را انکارناپذیر میسازد


برگرفته از وبلاگ دکتر محمدرضا شمس انصاری
و کتاب : بازی لغزنده است




 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"



یک کارشناس اداره روان وزارت بهداشت گفت که کودکانی که به طور مداوم بازی های رایانه ای انجام میدهند، درونگرا شده، در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند.


دکتر معصومه افسری اظهار داشت که روحیه انزوا طلبی باعث می شود که کودک از گروه همسالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاریهای دیگر است، همچنین دراین بازیها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد، کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا می کند و اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.

وی افزود: تصور بیشتر خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد. اما این مداخله، فکری نیست بلکه این بازی ها سلولهای مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند.

افسری گفت: به دلیل جاذبه مسحور کننده ای که این بازی ها دارند، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می کنند، حتی بعضی از کودکان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه کمی بازی کنند و وقتهای تلف شده را هم بدین صورت جبران می کنند که این امر خود منجر به افت تحصیلی در آنها می شود.


راهکار

کارشناس اداره روان وزارت بهداشت به والدین توصیه کرد: اگر قرار است از بازی های رایانه ای استفاده کنند، بهتراست بازیهای تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها، معماهایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار گیرند.




L135281604694.jpg

 
بالا