** تعلیم و تعلم قــــــرآن در کلام ائمه اطهار(ع) **

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


[h=2] قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : خيرُکم من تعلّم القرآن و علّمه.[/h][h=3]«مستدرک الوسائل، ج 4، ص 235»[/h] پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: بهترين شما کسي است که قرآن را ياد بگيرد و به ديگران بياموزد.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2] قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : ما من مؤمنٍ ذکر او انثي حُراً او مملوکا إلا والله عليه حق واجب ان يتعلم القرآن.[/h][h=3]

«مستدرک الوسائل، ج 1، ص 287»
[/h]


پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: نيست بر مؤمن مرد يا زن، آزاد يا برده مگر اين که براي خدا حقي واجب برگردن آنها است و آن حق اين است که قرآن را ياد بگيرند.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : من تعلم القرآن و تواضع في العلم و علّم عبادالله و هو يريد ما عندالله لم يکن في الجنة اعظم ثواباً منه و لا اعظم منزلة منه و لم يکن في الجنة منزلةً و لا درجةً رفيعه ... .


«عقاب الاعمال، ص 51»





پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: کسي که قرآن را ياد بگيرد و متواضع در علم باشد و آن را به بندگان خدا بياموزد و اجرش را از خدا بخواهد، در بهشت بزرگتر از ثواب او و بزرگتر از مقام و منزلت او چيزي نيست و در آنجا از بالاترين مقامها و شريفترين منازل برخوردار است.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]

قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : معلم القرآن يستغفرله کل شيءٍ حتي الموت في البحر.
[/h][h=3]
«مستدرک الوسائل، ج 1، ص 288»
[/h]


پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: براي معلم قرآن تمام موجودات حتي ماهيان دريا، طلب آمرزش مي کند.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]قال الامام الصادق - عليه السّلام - : ينبغي للمؤمن ان لا يموت حتي يتعلم القرآن او يکون في تعلمه.[/h][h=3]
«الکافي، ج 1، ص 444»
[/h]

امام صادق - عليه السّلام - فرمود: سزاوار است براي انسان مؤمن که قبل از مردنش قرآن را ياد بگيرد يا در حال يادگيري قرآن باشد.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2] قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : ما من رجل علّم ولده القرآن الا توّجَ الله ابويه يوم القيامه تاج الملک و کسيا حلتين لم ير الناس مثلهما.[/h][h=3]
«وسائل الشيعه، ج 6، ص 168»
[/h]

پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: پاداش مردي که به فرزند خود قرآن بياموزد نيست مگر اين که خداوند در روز قيامت تاج پادشاهي بر سرش گذارد و او را حلّه هايي بپوشاند که مردم مثل آن را نديده اند.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2] سئل ابوذر عن النبي - صلّي الله عليه و آله - : اني اخاف ان اتعلم القرآن و لا اعمل به، فقال رسول الله - صلّي الله عليه و آله -: لا يعذب الله قلباً اسکنه القرآن.[/h][h=3]
«مستدرک الوسائل، ج 4، ص 233»
[/h]


ابوذر از پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - پرسيد: يا رسول الله من مي ترسم از اين که قرآن را فراگيرم ولي به آن عمل نکنم، پس پيامبر - صلّي الله عليه و آله - فرمود: خداوند قلبي را که قرآن در آن جاي گرفته است، عذاب نمي کند.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : تعلموا القرآن و اقرؤوه.[/h]

[h=3]«مستدرک الوسائل، ج 4، ص 254»[/h]

پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: قرآن را فراگيريد و آن را بخوانيد.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : من تعلم القرآن ثم تفقه في الدين ثم اتي صاحب سلطان تملقاً اليه و طمعا لما بين يديه خاض بقدر خطاه في نار جهنم.[/h]
[h=3]«مستدرک الوسائل، ج 13، ص 127»[/h]

پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: هر کس که قرآن را فراگيرد و سپس در دين تفقه و کوشش کند، بعد آن را نزد پادشاهي بياورد و تملق او را بکند يا چشم بدوزد به آن چه نزد سلطان است؛ فرو مي رود به مقدار خطاي خود در آتش جهنم.
 
بالا