محاسبه نفس

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
«بسم الله الرحمن الرحیم»


از

حجت الاسلام محمد علي جاودان:



محاسبه نفس


با اشاره به اينكه مسلمان بايد تكليفش را با خودش مشخص كرده و به عبارتي تعيين كند كه تا چه حد مسلمان است، اظهار داشت: روايات فراواني در ارتباط با محاسبه نفس داريم كه يكي از آن ها وصاياي پيامبر اسلام (ص) به شخص ابوذر است.

حجت الاسلام جاودان ادامه داد: در اين توصيه ها به سه نكته اشاره شده.ابتدا محاسبه ي نفس،

سپس توزين

و در انتها آمادگي براي عرضه ي اكبر در آخرت.


وي همچنين با اشاره به اين مطلب كه هيچ چيز نزد خدا پنهان نيست تاكيد كرد: وقتي مي گوييم انسان عرضه مي شود، يعني زماني فرا مي رسد كه همه ي انسان ها مي توانند بفهمند كه فلان كس اعتقاداتش، رفتارش و كردارش چگونه بوده و ما بايد خود را براي آن روز آماده كنيم.

اين استاد اخلاق در ارتباط با نحوه ي محاسبه نفس به داستان يكي از علماي شاخص معاصر اشاره كرده و افزود:

ايشان مي گفت، شب كه در رختخواب مي رويم، يك تسبيح در دست گرفته و اشتباهات خود را بشمريم و سعي كنيم اين كار را هر شب انجام دهيم.


وي با اشاره به سخنان آن عالم برجسته ادامه داد: بايد اين كار را تا جايي انجام دهيم (براي مثال تا 40 شب) كه اين اشتباهات ما به صفر برسد. البته با شرايط امروز جامعه نمي دانم مي شود در 40 شب اين اشتباهات را به صفر رساند يا نه ؟ ! اما به هر حال بايد شروع كرد.

حجت الاسلام جاودان گفت: براي رسيدن به آن درجات و به حداقل رساندن اشتباهات نبايد عجولانه برخورد كرده و به فكر يك شبه حل شدن تمام مشكلات باشيم.



اين استاد اخلاق ادامه داد: سرنوشت انساني كه گناه نمي كند با آني كه مرتكب گناه مي شود قطعا فرق مي كند.

وي همچنين ادامه داد: برخي بدون هيچ باكي گناه كرده و در مقابل عده اي هستند كه بعد از يك اشتباه و گناه پشيمان مي شوند و يقينا اين دو با هم يكسان نيستند.


1_328.gif
نماز صحيح و توسل به حضرت حجت(عج)

حجت الاسلام جاودان با اشاره به راه كاري براي شكستن عادت گناه كردن، اظهار داشت:

دو راه براي اين كار وجود دارد. يكي نماز و خواندن صحيح و به موقع آن است و ديگري توسل هر روزه به حضرت حجت (عج).

وي در پايان سخنان خود افزود: خواندن نماز صحيح و اول وقت و از طرفي توسل هر روزه به امام زمان (عج) انسان را در جنگ با نفس خود و كنترل بر آن قطعا پيروز خواهد كرد.
 
بالا