زیارت از دیدگاه صادق آل محمد(ص)

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
زیارت و اندیشه کسب معرفتزیارت، تجدید پیمان و تلنگری است برای جلوگیری از انقطاع ارتباط با اولیاء الهی در زمانی که آنها در قیدحیات دنیوی نیستند و حجت الهی نیز در غیبت است؛ اگرچه حیات، آنها را محصور خود نکرده است. در زیارت که ارتباطی معنوی با امام و پیشواست، شناختن اوصاف و ویژگیها ضرورتی اجتنابناپذیر است که حذر از آن بهویژه از روی عمد با بهجا نیاوردن حق زیارت و آداب آن برابری میکند و شناخت ابعاد آن از طریق کلام پیشوایان دین امکانپذیر است.


1_42.gif


امام رضا(ع) نیز در اینباره میفرمایند: برای هر امام و پیشوای بر حقی، بر گردن دوستان و پیروانش حق و تعهدی است و از آثار عمل به تعهد و ادای حق، زیارت مرقد ایشان است؛ پس هرکس از روی علاقه و پس از پذیرش آئین او، به زیارت قبور انبیاء و امامان بشتابد، بدون شک در روز رستاخیز، آنها شفیع او خواهند بود.


1_32.gif


امام صادق(ع) نیز مانند معصومین دیگر در سخنان خود اشارات صریحی به آداب زیارت و فضیلت آن دارند. ایشان این حق راکه شناخت آن اهمیت ویژهای دارد، به روشنی توضیح داده و میفرمایند:

«یکی از فرزندان من در شهر طوس، در سرزمین خراسان، کشته خواهد شد، هرکس او را زیارت کند و حق او را بشناسد، روز قیامت خودم دست او را خواهم گرفت و روانهی بهشتش خواهم کرد؛ گرچه از اهل گناه کبیره باشد.» از ایشان پرسیدند:
شناخت حق آن حضرت یعنی چه؟ و ایشان اینگونه پاسخ گفتند: «یعنی بداند که او امام و حجت خداست و اطاعت از او واجب است که غریب و شهید است.»



ایشان در خصوص زیارت پدران خود بهویژه امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) نیز توصیههایی فرمودهاند که در این مقاله از اشاره به آنها میپرهیزیم و به طور کلی توصیههای آن حضرت را دربارهی امر زیارت بررسی میکنیم.
 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
شستشویی کن و آنگه به حریمش بخَرام
غسل، طهارتی جسمی است که صفای روحی و معنوی را به همراه میآورد؛ چراکه همراه با نیت، ذکر خدا و دعاست و

تنها شستن نیست. همانند وضو که صرف شستن صورت و دستها نیست. نورانیت و آثار معنوی و روحی آن در پناه توجه

و قصد قربت و عبادت فراهم میشود. وضو به عنوان مقدمهی نماز و غسل به عنوان مقدمهای برای زیارت است.



از آنجایی که دین اسلام دین کامل و جامعی است و همهی ابعاد زندگی دنیوی و اخروی آدمی را در نظر دارد، باید توجه

داشت که در غسل زیارت ابعاد دیگری نیز مد نظر است. غسل زیارت، گامی برای ایجاد فضای مطلوبتر در اماکن زیارتی

و در مجموعههای زائرمحور است. ادب تشرف به محضر شخصیتی والا ایجاب میکند که دیدارکننده با بهترین لباس و

نیکوترین هیئت و با آراستگی کامل برای زیارت حاضر شود تا ادای احترام کرده باشد. غسل پیش از زیارت، تأمینکننده

اهداف زندگی اجتماعی نیز میباشد.


امام صادق(ع) نیز غسل هنگام دیدار هر امام را مصداقی از آراستگی هنگام عبادت یا حضور در عبادتگاه به شمار

میآورده و آن را برای زائران، درس تمیزی و خوشبویی و ادب ظاهری معرفی میکردهاند.


1_38.gif
 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
لباسی در شأن بهشت


از آنجاکه حالت روحی و جسمی و نیز ظاهر و باطن در یکدیگر تأثیر متقابل دارند، نوع لباس و وضع ظاهری زائر در پدید

آمدن حال مناسب روحی و ایجاد نشاط معنوی مؤثر است. لباس تمیز و نو هم اثر روحی را دارد. بهعلاوه، بخشی از

حرمتگذاری به شخصیتی که به دیدارش میرویم، در آراستگی ظاهر و مرتب و معطّر بودن لباس و سر و وضع جلوه

میکند.

امام جعفر صادق(ع) به صفوان سفارش کردهاند: هر گاه ارادهی زیارت کردی، غسل کن، دو جامهی تمیز و شسته

شدهات را بپوش، عطر بزن و با بوی خوش به زیارت برو.


1_34.gif


 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
با وقار آمدهام تا تو نگاهم بکنی


آرامش و وقار ظاهری، نشان طمأنینهی درونی و رفتار شتابزده، نشانهی باطنی آشفته و نابسامان است. در توصیهی

مربوط به زیارت آمده است: با وقار و آرامش راه بروید، قدم ها را کوتاه بردارید، حالت طمأنینه داشته باشید و با حالت ذکر

و تسبیح و تکبیر، وارد حرم و مزار شوید. این مسائل جهات شکلی و آداب ظاهری است که در باطن و درون زائر نیز اثر

میگذارد.


صفوان جمال نقل میکند که با امام صادق(ع) همسفر بود. به کوفه که رسیدند، امام دستور داد تا مرکب را بخوابانند و

فرمود: اینجا قبر جدم امیرمؤمنان(ع) است. سپس حضرت غسل کرد، لباس دیگری پوشید، به طرف تپهای که قبر

حضرت علی(ع) آنجا بود، راه افتاد و به صفوان گفت: تو هم مثل من عمل کن. گامهایت را کوچک بردار، نگاهت را به

طرف پایین بگیر و متواضعانه راه برو.



همچنین از آداب زیارت خضوع و خشوع است. خشوع، حالتی قلبی و درونی است که از معرفت و محبت به یک مقام و

شخصیت در دل ایجاد میشود. تأثیر عظمت او در قلب، حالتی پدید میآورد که رعایت احترام در ظاهر را در پی دارد حتی

نوع ایستادن، نشستن، نگاه کردن، سخن گفتن، وارد و خارج شدن، همگی تحت تأثیر آن حالت درونی است. پس خشوع

قلبی، خضوع اعضا و جوارح را پدید میآورد و تاثیر ویژهی خود را میگذارد.


1_40.gif

 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
ذکر و تسبیح مَلَک در حریمت جاریست
از آدابی که برای زیارت مضاجع منورهی ائمهی معصومین(ع) بیان شده، گفتن تکبیر و خواندن اذن دخول هنگام تشرف

است. یاد خدا و حمد و ستایش او نوعی توجه به صفت جلال خداوندی است. اذن دخول، اجازه گرفتن از باریتعالی برای

قدم گذاشتن در حریم ملکوتی ولی اوست. هم یادآور اصل توحید و توجه قلبی به معرفت الهی و هم گواهی بر اعتقاد

راسخ شیعه به شفاعت ائمهی اطهار(ع).


در آیهی 53 سورهی احزاب نیز مستندی برای تأکید بر خواندن اذن دخول و با ادب خاص وارد شدن وجود دارد که مضمون آن چنین است: یا یها الذّین آمنوا لا تَدخُلوا بُیوتَ النّبی اِلاّ اَنْ یؤَذنَ لَکم.


1_36.gif
 
بالا