************5 تا از بدترین دشمنان تابستانی دندان ها ***********

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

اگر شما هم عاشق نوشیدنی های ترش و اسیدی هستید باید حواستان باشد که امکان دارد دندان هایتان را در معرض خطر قرار دهید.


تابستان که میشود میل به خوردن بستنی، شربت، آب میوه های خنک و غیره زیاد میشود. خود من همیشه به مادرم سفارش می کنم حتماً یک شیشه شربت آماده در یخچال داشته باشد تا هر کس از بیرون می آید یک لیوان بخورد. البته خودم اول از همه سراغ آب خنک میروم تا شربت.


اما خیلی ها شربت و آب میوه های خنک را ترجیح میدهند و یا به هیچ عنوان از یک پیاله ی پر و پیمان بستنی نمی گذرند چون معتقدند «جگر را حال میآورد». اما همین مواد غذایی تابستانی که به اصطلاح «جگر را حال میآورد» میتواند به راحتی حال دندان ها را بگیرد.


اگر می خواهید بعد از تابستان چند دندان دردناک و خراب روی دستتان نماند و لبخندتان به زیبایی همیشه باشد باید در مصرف برخی از این «جگر حال بیاورها» احتیاط کنید و حتماً حواستان به بچهها نیز باشد. با ما همراه باشید تا با 5 نمونه از این نشاط آورهای تابستانی که میتواند بلای جان دندان ها شود آشنا شوید.

لیموناد
چه کسی است که در گرمای خفه کنندهی تابستان دلش نخواهد یک لیوان لیموناد یا شربت آب لیموی خنک سر بکشد. اگر شما هم عاشق نوشیدنی های ترش و اسیدی هستید باید حواستان باشد که امکان دارد دندان هایتان را در معرض خطر قرار دهید.



لیموترش و آب لیموترش و لیموناد اسیدی هستند و اگر عادت دارید هر روز چند لیوان از این نوشیدنی ها را میل کنید محیط دهانتان اسیدی شده و دندان هایتان آسیب میبینند. حواستان باشد نه تنها قند موجود در لیموترش و یا شکر اضافه شده به لیموناد در دهانتان اسیدی میشود بلکه خود لیموترش به طور طبیعی یک میوهی اسیدی است و همین اسید هم به دندان هایتان آسیب میزند.


اگر نمیتوانید از نوشیدنی دلخواهتان بگذرید حتماً یک نی دم دستتان باشد و با آن نوشیدنی تان را میل کنید. به خاطر اینکه با این روش لیموناد یا شربت آب لیمو کمتر با دندان هایتان در تماس خواهد بود و امکان آسیب نیز کمتر خواهد شد.

بستنی آی بستنی
تابش بی امان خورشید و هوس یک پیاله بستنی وانیلی یا شکلاتی و یا هر طعم دیگر! چه چیزی لذت بخشتر از این! حالا شاید یک عدد بستنی چوبی یا یک پیاله بستنی شکلاتی مشکل چندانی به بار نیاورد اما اگر عادت دارید هر روز چند بار دست به بستنی شوید باید کمی حواستان به دندان هایتان باشد.



قند فراوان موجود در بستنی ها محیط دهان را اسیدی میکند. فکر نکنید بستنی را خوردید و همه چیز تمام شد. قند موجود در بستنی تا حدود دو ساعت بعد از مصرف نیز در دهان باقی میماند. در این صورت هم دندانهای بی نوایتان در یک محیط اسیدی حبس میشوند و مینای دندان آسیب میبیند. توصیه میکنیم تا جایی که میشود در مصرف بستنی جانب احتیاط را رعایت کنید.



شربت ها و آب میوه های شیرین
همان طور که لیموناد و شربت آب لیمو دندانها را در معرض آسیب قرار میدهد شربتها و آب میوه های شیرین دیگر نیز همین کار را می کنند. البته خوردن یک لیوان شربت در مهمانی یا در منزل خیلی هم خوب است و کلی سرحالتان میآورد اما اگر عادت دارید چپ و راست یک لیوان از این نوشیدنی های شیرین را سر بکشید باید بدانید که به دندانهایتان ظلم میکنید. قند برای دندانها مضر است. توصیه میکنیم 20 دقیقه بعد از مصرف این قبیل نوشیدنی ها دندان هایتان را مسواک بزنید.




یخمک و نوشمک و الی آخر
تازگی ها خیلی از بزرگ ترها در خوردن این قبیل هله هوله ها قوی سبقت را از بچه ها ربوده اند. اینجا هم مجرم اصلی قند است. اجازه ندهید بچهها در خوردن این قبیل خوراکیها زیاده روی کنند. بهتر است بلافاصله بعد از خوردن یخمک و غیره حتماً آب بنوشید.






پشمک

این هم بر وزن همان یخمک است و پای ثابت شهربازی و پارک و گشت و گذار. البته مثل زمان بچگی ما نیست که کمی پشمک را لایه یک کاغذ بپیچند و دستمان بدهند. این روزها پشمک ها آن قدر بزرگ و پت و پهن شدهاند که آدم ها پشتشان پنهان میشوند. شاید پشمک قند کمتری نسبت به بیشتر نوشابه ها داشته باشد اما باز هم زیاده روی در مصرف آن دشمن دندانها و لبخند زیبای شما خواهد بود.


منبع:tebyan.net




 

ajmn555

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
از هر چه بگذریم از بستنی نمیشه گذشت
551461037411342126148171191224109158169176209.jpg
 
بالا