علی بن الحسین(علیه السلام)جوانی با فکر و اهل علم و دانش

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=1]حضرت علی اکبر(ع) جوانی بافکر و اهل علم و دانش بود[/h]


عضو هیآت علمی موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی گفت: حضرت علی اکبر(ع) جوانی بافکر و اهل علم و دانش بود؛ ایشان پیرامون قرآن، روایات و احادیث بسیار تفکر می کردند.




حجت الاسلام محسن غرویان گفت:
علم آموزی از بزرگترین وظایف جوانان است؛ امام علی(ع) می فرماید: هرکس به من یک حرف بیاموزد مرا عبد و بنده خود کرده است. علم آموزی و تعلیم علم در واقع یکی از با ارزش ترین کارها است که عالم در رتبه عبودیت پروردگار است.

وی در ادامه گفت: در باب تحصیل علم چند نکته قابل تامل است؛ جوانان با تحصیل علم خودشان را توسعه میدهند و بزرگ می کنند. هر مقدار علم بیشتری تحصیل کنیم چه در رشته های طبیعی و عقلی سعه وجودی بیشتری پیدا می کنیم.
حجت الاسلام محسن غرویان: به علم دوستی همه انسان ها اشاره کرد و گفت: همه انسان ها دوست دارند عالم باشند و طبیعتا جاهل در خودش احساس کمبود می کند؛ چرا که جهل یک نقص بزرگ است و علم یک کمال است. جوانان با تحصیل علم خود را کامل تر می کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه با تبیین جایگاه انسان عالم در جامعه، گفت: انسان عالم در میان مردم کرامت و ارزش بیشتری دارد تا آنجا که در مجالس همه مردم وی را در صدر می نشانند؛ چرا که علم برای انسان شخصیت و احترام اجتماعی می آورد؛ چنانکه فردی که سواد کمتری دارد در برابر کسی که عالم تر است خضوع و خشوع می کند.
حجت الاسلام غرویان ادامه داد: امام معصوم (ع) می فرماید: « دو گرسنه هستند که هیچ وقت سیر نمی شوند گرسنه علم و گرسنه مال.» علم حد یقف و پایان ندارد و همیشه رو به افزایش است. همچنین خداوند متعال در قرآن از جایگاه عالمان سخن گفته است: آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابرند؟این ها همه نشان می دهد از نظر روایات ، آیات و عقل عالم با جاهل برابر نیست و این موضوع برای تحصیل علم مشوق ما است.
وی با بیان اینکه عالمان افتخارات بشریت هستند؛ گفت: وقتی می خواهیم از مشاهیر نام ببریم ابتدا سراغ اندیشمندان و متفکران می رویم. بهترین موقعیت تحصیل سن جوانی است؛ چرا که نشاط لازم را دارد. علماء و مجتهدین در سنین بین 25 تا 35 سالگی به درجه اجتهاد می رسیدند و تحصیلات اساسی خود را تمام می کردند.
غرویان در پایان گفت: حضرت علی اکبر(ع) جوانی بافکر و اهل علم و دانش بود؛ ایشان پیرامون قرآن، روایات و احادیث بسیار تفکر می کردند؛ سیدالشهداء (ع) درباره ایشان می فرمایند: «از جنبه خلقت و اخلاق شبیه ترین افراد با رسول خدا بوده است.»


منبع: دانشجو

 
بالا