♦♦مقام انسانیت از دیدگاه قرآن♦♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
گرچه مايه ی انسانشدن در همه هست، ليكن بايد انسانها آن حالت را از قوه به فعل برسانند و قرآن اين راه را به خوبي نشان داده و شرايط آن را بيان كرد، انسان در پيمودن آن راه مختار است، يعني نه نسبت به اطاعت مجبور است، نه نسبت به معصيت. میفرمايند: «اِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ اِمَّا شاكِراً وَ اِمَّا كَفُوراً»[1] آري نسبت اختيار انسان به اطاعت و معصيت مساوي است، ولي هر دو براي انسان كمال به حساب نمی‏آيد.

چرا كه انسان اگر به انتهاي هركدام برسد به كمالش نرسيده، بلكه سعادت او به كمال رسيدن اوست در اطاعت، اين مطلب يعني گرايش انسان به يك طرف متمايل است، و جهت روح او به سمت كمال آفريده شده، گرچه میتواند جهت خود را از آن برگرداند و راه انحرافي را طي كند، ولي در بين دو راهي كه عليالسِواء و مساوي باشد خلق نشده است، پس انسان بين رفتن به سوي كمال و جدا شدن از كمال قرار دارد، نه بين رفتن به سوي دو كمال، بلكه در بين راهي قرار دارد، كه رويش به سمت خدا و كمال است و پشت او به سمت نقص است. میفرمايد: «نَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِم»
[2] كتاب آسماني را پشت سرانداختند، كه اشاره به همين حقيقت است كه گمراهي، همان انحراف از مسير است، پس در نظام استعداد و تكوين اين طور نيست كه نسبت انسان به هر دو طرف علي السواء و مساوي باشد يا هر راهي را كه انتخاب كرد، كمال وجودي او باشد، بلكه فقط يك راه ملايم با حال اوست، و هرچه جلوتر می رود لذت می برد و راه ديگر ملايم با او نيست و هرچه جلوتر می رود گرفتارتر می شود و رنج می‏برد، پس راه گناه مانند راه ثواب مسير حقيقي انسان نيست. مثل انسان تشنه، كه گرچه میتواند هم آب زلال بنوشد و هم آب مسموم، ولي آيا استعداش هم نسبت به هر دو عليالسواء است، يا اينكه استعدادش به سمت آب گوارا نوشيدن است؟

..........
[1] - سوره ی انسان، آيه ی 3.

[2] - سوره ی آلعمران، آيه ی 187.





faswel9.gif
 
بالا