♦♦ نتیجه تقوا از دیدگاه قرآن ♦♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

علم و معرفت نتیجه تقوا

بهره‏اي كه انسان با تقوا می‏برد همان علم دروني است و در همين رابطه گاهي می‏فرمايد: «اِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً» اگر تقواي الهي پيشه كنيد، براي شما فرقان قرار داده ميشود. و گاهي می‏فرمايد: «وَ تَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وِ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْي‏ءٍ عَليمٌ»1 تقوا پيشه كنيد و در راستاي اين تقوا، خداوند شما را تعليم می‏دهد. چرا كه اوست كه به همه چيز عالم است، پس بايد متقي باشيد تا خداوند به شما تعليم دهد، چون خداي كريم شاگرد لئيم قبول نمی كند. چون او كه عَلَّمَ بِالْقَلم است، ربّ اكرم است.



انسان بیتقوا ممكن است عمري مشغول تحصيل علم باشد ولي سرانجام به صورت عوام بميرد، يعني درس بخواند ولي چون كريم نشده، همه خواندهها در دوران فرتوتي از يادش برود و هنگام ارتحال با علم سفر نكند، زيرا علم بدون تقوا زاد راه نيست معني «اتقوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمكُمُ اللَّهُ...» اين است كه شما در هر رشته بخواهيد عالم شويد بالاخره خدا بايد به شما علم بدهد، چون او «بكلّ شي‏ءٍ عَليم» است، هر انساني اگر در هر رشته، تقوا داشته باشد، كريم است و شاگر خدا و خدا هم نياز علمی او را در همان رشته تأمين می‏كند. آنجا كه فرمود: «اِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المتقين»2 ميرساند كه تقوا همانطور كه زمينه تعاليم الهي را فراهم می‏كند، مايه پذيرش اعمال هم خواهد شد، يعني هم ريزش علوم به بركت تقوا است، و هم پذيرش اعمال به بركت تقوا خواهد بود، و از طرفي خداوند وقتي عمل را قبول كرد، عامل را هم قبول می‏كند، چون تقوا از ملكات نفساني فرد متقي است پس اگر ملكات نفساني مَرْضي حق بود، نفس هم مرضي حق است.


در مورد فرزندان آدم(ع) می‏فرمايد: «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَي آدَمَ بِالْحَقِّ اَذْ قَرَّبا قُرْبانًا»3اي پيامبر براي قوم قصه دو فرزند آدم(ع) را بگو، آنوقت كه خواستند قرباني كنند، از طرفي می‏فرمايد خداوند از متقين هر چيزي را قبول می‏كند، يعني‏اينكه از يكي را قبول كرد و فرمود: «فَتُقَبِّلَ مِنْ اَحَدِهِما» و از ديگري را قبول نكرد و فرمود: «وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْاخَرِ» به جهت تقواي يكي و عدم تقواي ديگري است، يعني عمل بدون زاد و توشهی تقوا بالا نميرود و قبول نمیشود.



............


1 - سوره ی بقره، آيه ی 22.

2 - سوره ی مائده، آيه ی 27.

3- سوره ی مائده، آيه ی 27.



faswel9.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]تقوا؛ وسيله است[/h]میفرمايد: «يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا اِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون»1 اي مؤمنان تقوا پيشه كنيد، و براي رسيدن به خدا وسيله آن را جستجو كنيد و در راه خدا تلاش كنيد، شايد از بند هاي خودي و شرك... آزاد شويد. يعني شما در نيل به اهداف عاليه، نيازمند وسائل می‏باشيد، و چون در متن دعوت به ابتغاء وسيله در آيهی فوق، ما را به تقوا دعوت می‏كند و يا به جهاد، معلوم می‏شود تقوا و جهاد وسايل تقرب به خدا هستند. البته اين دو به عنوان دو مصداق مطرح است كه وسايل خوبي هستند.

...........



1- سوره ی مائده، آيه ی 35.


faswel9.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]بهشت؛ نتيجهی ديگر تقوا[/h]
می‏فرمايد: «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْري‏ مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهارُ اُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها، تِلك عُقْبَي الَّذينَ اتَّقَوْا وَ عُقْبي الْكافِرينَ النَّارُ»1 مثل بهشتي كه وعده داده شده به متقين چنين است كه در زير آن نهرها جاري است و خوراكيها و سايه آرامش بخش آن دائمی است، و اين پايان كار اهل تقوا است، و پايان كار كافران آتش است.

آنجا فرمود اگر تقوا پيشه كنيد درونتان درياي علم می‏شود، در هيچ امري نمی مانيد چون به فرقان رسيده ايد، هرچند ممكن است توفيق درس و بحث رسمی را نداشته باشيد ولي از راه تقوا بتوانيد حق و باطل را تشخيص دهيد. اينجا در آيه فوق میفرمايد بهشت با همه جلال و شكوهش براي متقيان آماده است و می‏فرمايد مثل آن بهشت چنين است، حال خود آن بهشت چيست؟ خدا می‏داند. اين بهشتي كه قابل درك است، و لذائذ حسي دارد، بهشت بين راه است، آن بهشتي كه اهل تقوا را در آن می‏برند اگر از باب «فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي‏، وَ ادْخُلي جَنَّتي»2 باشد كه آنجا جاي شجر و حجر نيست، آن ديگر جنت لقاء است.

می‏فرمايد: «اُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقين»3 براي متقين بهشت را نزديك می‏آورند، از آيات و روايات استفاده می‏شود كه بهشت هم اكنون موجود است و مزّين و آرايش شده است، منتظر اهل تقوا است، چرا كه تحقق سير و سفر، بدون تحقق مقصد معني ندارد، يعني ممكن نيست كه حركتِ بالفعل متوجه امر معدوم باشد، ولذا انسان كريم به سمت بهشتي حركت می‏كند كه الآن موجود و آماده است و بسيار هم وسيع است، چرا كه فرمود: «عَرْضُها السَّمواتُ وَ الْاَرْضُ اُعِدَّتْ لِلْمُتَّقين»4 بهشتي كه عرض آن همه آسمانها و زمين است - چه رسد به طولش- و براي متقين آماده شده است.




..........


1- سوره ی رعد، آيه ی 35.

2 - سوره ی فجر، آيه ی 29.

3 - سوره ی شعراء، آيه ی 90.

4 - سوره ی آلعمران، آيه ی 133.



faswel9.gif
 
بالا