دکتر روحانی در اولین کنفرانس خبری : طعنه ها و تخریب ها را برای همیشه از یاد ببریم

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2]دکتر روحانی در اولین کنفرانس خبری : طعنه ها و تخریب ها را برای همیشه از یاد ببریم
[/h]

حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، افزود: این جلسه به شما تعلق دارد و من کوتاه سخن میگویم تا شما سوالاتتان را بپرسید.
inn_b_r_box.gif
inn_b_l_box.gif


انتخاب

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، افزود: این جلسه به شما تعلق دارد و من کوتاه سخن میگویم تا شما سوالاتتان را بپرسید.


وی خاطرنشان کرد: لازم میدانم از ملت بزرگ و هوشمند ایران به خاطر خلق این روزهای به یاد ماندنی در تاریخ کشور تشکر و سپاسم را تقدیم کنم.

روحانی با بیان اینکه "این انتخابات تنها یک انتخابات و تنها یک حضور نبود بلکه این انتخابات اعلام اعتماد و مشارکت فعال و آغاز فصلی نو بود؛ گویی همه میگفتند غصهها به سر آمد"، گفت: مردم پای صندوقهای رای، شرایط نوینی را خلق کردند و در نتیجه پس از اعلام نتیجه انتخابات همه جشن گرفتند چون همه پیروز بودند، ملت پیروز بود. ملت در برابر افکار عمومی جهان و صحنه تاریخ سرفراز بود.


رییسجمهور منتخب مردم اضافه کرد: همه آمدند، به ویژه جوانان عزیز چه کردند، خیابانها، مجامع، ورزشگاهها و در فضای مجازی چه غوغایی کردند، درود بر جوانان پرشور وطن. سپاس میگویم به همه آنهایی که میانهوری و اعتدال را برگزیدند، آنها که تحقق اهداف انقلاب و آرمان ملی را انتخاب کردهاند و از مسیر اعتدال، عدل و نه افراط و تفریط و خودسری قدم گذاشتند، آنها که اخلاق و ادب و احترام و همچنین وحدت و انسجام و همدلی را برگزیدند. من به همه آنها تبریک میگویم و میخواهم بگویم که ای ملت بزرگ ایران، وعدههای انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد و از خداوند میخواهم به من توفیق دهد تا برای آنها عمل کنم. البته ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویتها دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه "من خدا را گواه میگیرم که در ایام انتخابات کمتر به فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم بر روی مسائل کشور و سخنان زیبای ملت بود که آن را در کوی و برزن میشنیدم"، افزود: کشور نیاز به همدلی، وحدت و اعتماد دارد. تنهها، توهینها و تخریبها را برای همیشه از یاد ببرید و فراموش کنید و مثل جوانها باشید و از آنها یاد بگیرید. صادقانه با پاکی و پاکدلی به فکر کشور و آینده آن باشید و کمتر به گذشته نگاه کنیم و فقط تجربه اندوخته گذشته را مورد توجه قرار دهیم و بیشتر به فکر آینده و نجات کشور باشیم.


رییسجمهور منتخب در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی، اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: جا دارد در اینجا از همه سپاسگزاری کنم؛ از عزیزانی که این ایام اظهار لطف کردند و تبریک گفتند نیز سپاسگزارم. از رهبر معظم انقلاب تا مراجع تقلید، تا روحانیون و ائمه جمعه، تا همه اقشار و احزاب، تا اساتید و فرهیختگان و اندیشمندان و تا تک تک ملت ایران از زن و مرد، پیر و جوان و از همه سپاسگزارم.

روحانی در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: امیدوارم به کمک یکدیگر با برادری و وحدت، دست به دست یکدیگر نهاده و راه پیشرفت و سربلندی کشور را در پیش بگیریم.


حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود، بعد از صحبتهای ابتدایی خود در جمع خبرنگاران به سوالات آنها در زمینههای مختلف پاسخ گفت.

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
رییسجمهور منتخب مردم در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه "شما بحث اعتدال را مطرح کردهاید، لطفا در مورد مصداق اعتدال در عرصههای سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصهها پاسخ دهید"، گفت: اعتدال همان مشی و شیوهای است که در زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، راه تندروی، افراط، شعار، خودشیفتگی را میبندد.


وی با اشاره به ضرورت تکیه بر خرد جمعی و مشورت، اظهار کرد: اعتدال متکی بر برآورد هزینه و فایده و متکی بر این است که مسیر قانونگرایی دنبال شود و جلوی تندروی و افراط گرفته شود.

روحانی با بیان اینکه "در مورد مصادیق اعتدال در عرصههای مختلف در جایش توضیح میدهم" تاکید کرد: با مشی اعتدال میتوانیم به اهداف برسیم. من معتقدم که در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به جای اینکه مستقیما دولت دخالت کند باید امور را به انجمنها و تشکلهای صنفی و تخصصی در این زمینه سپرد. از نظرات مردم و صاحبنظران در عرصههای مختلف باید استفاده شود و امور به خود مردم واگذار شود.


وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه "شما از اعتمادی که مردم به شما کردهاند چگونه در عرصههای مختلف استفاده میکنید و از طرف دیگر از ظرفیت به وجود آمده در عرصه بینالمللی در جهت تعامل با سایر کشورها با توجه به استقبال جهانی از شما چگونه استفاده خواهید کرد؟"، گفت: سوال شما در ظاهر کوتاه بود اما پاسخهای مفصلی میطلبد.


رییسجمهور منتخب مردم با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی و توجه به معیشت مردم اظهار کرد: برای حل این مسائل لازم و ضروری است که در دو مرحله اقداماتی انجام شود.

وی افزود: در مرحله اول باید به فکر نیازهای فوری مردم مثل کالاهای اساسی بود و با توجه به اینکه ما در آستانه فرا رسیدن به ماه مبارک رمضان هستیم و باید با کمک دولت فعلی و همچنین دولت آینده در این زمینه فعالیت کنیم.


روحانی با بیان اینکه "44 روز دیگر دولت منتخب مستقر میشود"، تاکید کرد: باید با همکاری دولت فعلی اقداماتی در این زمینه انجام شود و دوستان من در تلاش هستند تا در این زمینه اقداماتی انجام شود و با دولت فعلی در تماس هستند و انشاءالله کمیتههای مشترکی در این زمینه تشکیل شود تا نیازهای فوری مردم تامین شود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات و آرامش در عرصه اقتصادی گفت: معتقدیم که در این زمینه باید ظرفیت اقتصادی در کشور فعال و موانعی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود. بخشهایی که فعال نیستند باید فعال شوند و نقدینگی به سرعت کنترل و به سمت تولید هدایت شود.

روحانی با بیان اینکه "اگر این اقدامها و قدمها برداشته شود آثار آن را به مرور در عرصههای مختلف از جمله در بازار مشاهده خواهیم کرد و شاهد این خواهیم بود که تمام بازار به نوعی به تعادل برسند و در دیگر بخشها نیز اثرات خود را خواهد گذاشت"، در پاسخ به پرسش دوم این خبرنگار گفت: دولت جدید احساس میکند که فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا ایجاد شده است و این فرصت را مردم با حضور فعال و مشارکت حداکثری خود ایجاد کردهاند و من امیدوارم که تمام کشورها نیز از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند، استفاده از این فرصت منتهی به تامین منافع متقابل میشود.

رییسجمهور منتخب مردم با اشاره به شرایط حاکم بر عرصه منطقه و بینالملل در حوزههای سیاسی و اقتصادی گفت: تعامل دیگر کشورها با جمهوری اسلامی ایران و دولت آینده نه تنها فقط به نفع ایران خواهد بود بلکه به نفع منطقه و دنیا نیز خواهد بود.

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
در ادامه، خبرنگار الجزیره در مورد برنامههای دولت جدید جهت تعامل با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی از روحانی پرسید که وی در پاسخ با تاکید بر اینکه "اولویت اول دولت جدید در بحث سیاست خارجی، داشتن روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان است"، افزود: اولویت ما این است که با پانزده کشور همسایه یک رابطه نزدیک و دوستانه در چارچوب منافع متقابل داشته باشیم.


وی همچنین با اشاره به اهمیت رابطه با کشورهای حوزه خلیجفارس برای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: داشتن روابط دوستانه و نزدیک با کشورهای حوزه خلیجفارس برای ما دارای اهمیت ویژهای است؛ بویژه در حوزههای سیاسی و اقتصادی.

روحانی با بیان اینکه "ما نه تنها با این کشورها همسایه هستیم بلکه برادر نیز هستیم"، به اهمیت روابط با عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: سالانه صدها هزار ایرانی برای زیارت به خانه خدا میروند و تعداد زیادی از عربستان سعودی نیز به ایران سفر میکنند و با توجه به این مسائل زمینه برای گسترش تعامل سیاسی و اقتصادی بسیار آماده و فراهم است و من خوشحال هستم که اولین تفاهم امنیتی بین ایران و عربستان در سال 77 از طرف ایران با امضای بنده منعقد شد و امیدوارم که در دولت آینده روابط خوبی با همسایگان بخصوص با عربستان سعودی داشته باشیم.


حسن روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "با توجه به اینکه نماد شما در انتخابات کلید بود، اولین قفلی که کلید آقای روحانی باز میکند چه خواهد بود؟" گفت: اولین قفل باز شد.


رییسجمهور منتخب مردم ادامه داد: اولین مساله، مساله سرمایه اجتماعی بود که مهمترین سرمایه است و بحمدالله سرمایه اجتماعی ارتقا یافت و با حضور و مشارکت مردم پس از پیروزی انتخابات این شادمانی سراسری در سراسر کشور نشان داد که اعتماد مردم، مشارکت مردم و نشاط مردم نشان داد که ایران باز هم برترین است.


وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه خود برای حل مساله سوریه تاکید کرد: حل مساله سوریه به عهده مردم است و تصمیمگیری و سرنوشت آن نیز به عهده ملت سوریه است. البته ما با جنگ داخلی مخالفیم و با دخالتهای کشورهای دیگر که میخواهند در امر سوریه دخالت کنند مخالف هستیم و امیدواریم با کمک کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به کشور سوریه برگردد و آنچه نظر ملت سوریه است محقق شود.

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
خبرنگار دیگری از روحانی پرسید "آقای روحانی شما گفتید جشن پیروزی خود را زمانی خواهید گرفت که بیکاری رخت بربسته باشد؛ در دولت شما چه زمانی این جشن پیروزی انجام خواهد شد؟" که روحانی پاسخ داد: با کمک مردم عزیز ما هرچه زودتر این اتفاق میافتد. مساله اشتغال مساله بسیار مهم و دغدغه اکثریت خانوادههای ایرانی عزیز است و حل اساسی مساله اشتغال زمانی است که رونق اقتصادی شکل بگیرد و کسب و کار نیز رونق پیدا کند، نرخ بیکاری کاهش یافته و به نرخ قابل قبولی برسد.


روحانی افزود: در این زمینه قانونی به مجلس برای تصویب ارائه میدهیم، دولت هم برنامهریزی میکند که مشکلات دیگر را رفع کند و انشاءالله شاهد خواهیم بود که در سال اول آثار این مساله را ببینیم. هر وقت رقم بیکاری تک رقمی شد جشن کوچک و وقتی به متوسط و نُرم جهانی رسید جشن ملی خواهیم گرفت.


خبرنگار دیگری از روحانی پرسید "چه زمانی اقدام به کم کردن تحریمها میکنید؟" که وی در پاسخ اظهار کرد: مساله تحریم معضلی است که امروز با آن مواجه هستیم که البته ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم را داشته باشد. کاری که ما انجام دادهایم قانونی و در چارچوب مقررات بینالمللی بوده است.


وی با بیان اینکه "استفاده از ابزار تحریم، یک ابزار ارتجاعی است و دوره آن گذشته است"، گفت: در شرایطی که در دنیای امروز با معضلات اقتصادی مواجه هستیم، این تحریم به ضرر خود غرب است و اگر سودی داشته باشد، برای اسرائیل است و برای هیچکس دیگری سود ندارد.


روحانی با بیان اینکه "اساسا تحریم نمیتواند مبنای درستی داشته باشد"، خاطرنشان کرد: اقدامی خواهد شد تا ما بتوانیم قدم به قدم مساله تحریم را کاهش دهیم و در درجه بعد باید در مسیر شفافیت بیشتر قدم برداریم. باید برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوبهای بینالمللی و ثانیا در راستای اعتماد متقابل بین ایران با سایر کشورهاست. ما هرجا که اعتماد خدشهدار شود تلاش میکنیم این اعتماد را برگردانیم. البته اول از همه باید تلاش کنیم که تحریم جدیدی صورت نگیرد.


رییسجمهور منتخب ملت ایران در برابر پرسش خبرنگار رادیو مبنی بر اینکه "آیا به صورت ثابت و فصلی خواهان این هستید که از طریق رادیو با مردم صحبت کنید؟" پاسخ داد: گفتوگو با مردم یک فخر و افتخار برای ما و دولت خدمتگزار است. تلاش میکنیم تا از طریق رسانه ملی در مقاطع مختلف با مردم عزیز حرف بزنیم و گزارش بدهیم.

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
خبرنگار دیگری پرسید "مهمترین اقدام اقتصادی شما با توجه به قولهایی که به مردم دادهاید چیست و چه اقدامی انجام خواهید داد و همچنین در بحث مسکن مهر و یارانههای نقدی چه میکنید؟" که روحانی در پاسخ گفت: راهحل اساسی اقتصاد، رونق تولید و هدایت پساندازهای مردم و همچنین هدایت نقدینگی به سمت تولید است. مشوقهای تولید در این راستا اولین قدم است، ضمن اینکه در بخش تولید ظرفیتهای لازم باید پر شود. بحث سرمایه از یک طرف و بهرهوری از سوی دیگر میتواند حرکت اول را به وجود بیاورد.


روحانی افزود: مسکن مهر باید تکمیل شود؛ البته اشکالاتی دارد که لازم است مرتفع شود. مثلا از لحاظ مکان و امکانات مشکلاتی وجود دارد و برخی جاها به صورت یک خوابگاه است که باید به صورت یک شهرک شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد یارانه نقدی نیز باید بگویم که از فردا (سهشنبه) کمیته مشترکی بین دوستان اقتصادی من و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد تا قدم بعدی در مورد یارانهها مورد توجه قرار بگیرد.


خبرنگار دیگری پرسید "آیا حاضرید برای از سرگیری مذاکرات، غنیسازی را تعلیق کنید؟" که روحانی تاکید کرد: آن دوره گذشته است. هماکنون ما درگیر شرایط خاصی هستیم و من فکر میکنم راههای اعتمادساز فراوانی داریم.


روحانی خطاب به این خبرنگار که از فرانس24 فرانسه بود اظهار کرد: ما با آقای ژاک شیراک در سال 2005 در مذاکراتی به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بینالمللی برای همه جلب شود و در ایران غنیسازی ادامه پیدا کند و این توافقها میتوانست راهحل نهایی باشد که البته آلمان با این موضوع موافقت کرد ولی متاسفانه انگلیسیها با فشار آمریکاییها موافقت نکردند و کار ناتمام ماند.

وی با بیان اینکه "در این راستا راهحلهای بسیاری وجود دارد"، گفت: یکی از آنها توافق بین من و آقای شیراک است که آن توافق میتواند یکی از این راهحلها باشد.

حسن روحانی رییس جمهور منتخب ملت ایران در ادامه گفتوگو با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر اینکه آقایان خاتمی و هاشمی از جمله کسانی بودند که از شما در جریان انتخابات پیروی کردند و شما چگونه مطالبات اصلاحطلبان از جمله احزاب اصلاحطلب را پیگیری میکنید و در زمینهای فراهم میکنید که آنها بتوانند باردیگر فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: اولا این نکته را بگویم که من از همه کسانی که از من حمایت کردند، تشکر میکنم، سپاسگزارم، از تمام جناحها، احزاب و شخصیتهایی که حمایت کردند تشکر و قدردانی میکنم. قبلا نیز این کار را کرده و اکنون نیز این کار را انجام میدهم ،ولی باید این نکته را توجه داشت که من از امروز رییس جمهور منتخب تمام مردم هستم و وظیفه دارم به خواست و نظر همه مردم ایران توجه کنم و تلاش خواهم کرد که به همه خواستهها و مطالبات به حق همه مردم، احزاب و گروهها توجه داشته و در این راستا حرکت کنم.

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
وی با بیان اینکه دولت همواره نیازمند حمایت مستمر مردم است و با تاکید بر اینکه من امیدوارم و این دولت، واقعا دولت امید خواهد بود، گفت: باید به خواستههای قانونی احزاب و گروهها و جناحها توجه کرد به خواست همه مردم توجه کرد و در راستای تحقق این موضوع نقش مردم بسیار موثر است و باید آنها نیز در صحنه باشند و من تلاش خواهم کرد که خود نیز در این راستا حرکت کنم.


وی با بیان اینکه به عنوان رییس جمهور منتخب اجرای قانون اساسی را وظیفه خود میدانم و انشاءالله به این عهدی که بستهام پایبند خواهم بود، گفت: در راستای اجرای قانون اساسی به خصوص فصل سوم آن تلاش خواهم کرد.

خبرنگار روزنامه شرق پیش از صحبتهای خود با تبریک به روحانی به خاطر انتخاب شدن از سوی مردم، گفت: انشاءالله در دولت شما شاهد بازگشایی انجمن صنفی روزنامهنگاران به عنوان یک نهاد مدنی باشیم که مورد تشویق خبرنگاران و روزنامهنگاران حاضر در این مراسم واقع شد.


در ادامه این نشست خبری، خبرنگار کیهان ورزشی با اشاره به مشکلاتی که در سیستم نظام باشگاهداری در ایران وجود دارد، از روحانی پرسید که شما برنامهای برای حل این مشکلات دارید؟ که روحانی در پاسخ گفت: اولا من در اینجا چون بحث ورزش شد، آرزوی موفقیت برای تیم ملی ایران را دارم (تشویق حضار).


وی با اشاره به اهمیت ورزش و علاقهای که جوانان و مردم به ورزش دارند،تصریح کرد: نواقص زیادی در این بخش وجود دارد که در برنامهای که از سوی دولت تدبیر و امید ارائه شده، یک بخش آن در مورد ورزش است و مباحثی در این ارتباط مطرح شده است.


وی افزود: قول میدهم مساله ورزش را نه تنها به عنوان بحث فقط ورزش، بلکه به عنوان سلامت جامعه، نشاط جامعه و همچنین به عنوان غرور ملی مورد توجه قرار دهم.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم از رییس جمهور منتخب پرسید که نظر شما در مورد نشست آلماتی یک چیست و اگر پیشنهادی در جریان مذاکرات داده شود که در آن تعلیق بخشی از غنیسازی وجود داشته باشد، شما چه کار میکنید که روحانی در پاسخ گفت: باید در این مورد این سوالات در فرصت خود بحث شود.

 
بالا