ولادت امام حسين بن علي عليه السلام

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
ابو عبد الله حسين بن علي بن ابي طالب عليهم السلام، سومين امام از اهل بيت طاهرين و دومين نواده رسول خدا صلي الله عليه و آله و يکي از دو سرور جوانان اهل بهشت و دو گل خوشبوي محمد مصطفي و يکي از پنج نفر اصحاب کساست.

و در سوم ماه شعبان سال چهارم هجري، در شهر مدينه و در خانه‏ وحي و ولايت، چشم به جهان گشود.
چون خبر ولادتش به پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله رسيد، به خانه‏ علي و فاطمه عليهما السلام آمد و اسماء [1] را فرمود تا کودکش را بياورد. اسماء او را در پارچه‏اي سپيد پيچيد و خدمت رسول اکرم (ص) برد، آن گرامي به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفت [2] .

به روزهاي اول يا هفتمين روز ولادت با سعادتش، امين وحي الهي، جبرئيل، فرود آمد و گفت: سلام خداوند بر تو باد اي رسول خدا، اين نوزاد را به نام ‏پسر کوچک هارون ‏«شبير» [3] که به عربي‏«حسين‏» خوانده مي‏شود، نام بگذار. [4] چون علي (ع) براي تو بسان هارون براي موسي بن عمران است جز آنکه تو خاتم پيغمبران هستي.

و به اين ترتيب نام پر عظمت ‏«حسين‏» از جانب پروردگار، براي دومين فرزند علي و فاطمه عليهما السلام انتخاب شد. به روز هفتم ولادتش،فاطمه‏ ي زهراء که سلام خداوند بر او باد، گوسفندي را براي فرزندش به عنوان عقيقه [5] کشت و سر آن حضرت را تراشيد و هم وزن موي سر او نقره صدقه داد. [6]
اين نمايه ضمن ارتباط به نمودار و ويژه نامه ي امام حسين (ع) در بردارنده ي 5 مطلب براي تشريح تولد آن امام همام مي باشد.


______________________________________________________
منبع:

[1] - احتمال دارد منظور از اسماء، دختر يزيد بن سکن انصاري باشد.ر.به.ک.اعيان الشيعه جزء 11 ص 167. «به نقل از: کتاب " پيشواي سوم "»
[2] - امالي شيخ طوسي ج 1 ص 377. «به نقل از:همان»
3- شبر بر وزن حسن و شبير بر وزن حسين و مشبر بر وزن محسن نام پسران هارون بوده است و پيغمبر اسلام (ص) فرزندان خود حسن و حسين و محسن را به اين سه نام ناميده است- تاج العروس ج 3 ص 389،اين سه کلمه در زبان عبري همان معني را دارد که حسن و حسين و محسن در زبان عربي دارد- لسان العرب ج 6 ص 60. «به نقل از:همان»
[4] - معاني الاخبار ص 57 «به نقل از:همان»
[5] - در منابع اسلامي در باره‏ي عقيقه سفارش فراوان شده و براي سلامتي فرزند بسيار مؤثر دانسته شده است،ر.به.ک.وسائل الشيعه ج 15 ص 143 به بعد. «به نقل از:همان»
[6] - کافي ج 6 ص 33. «به نقل از:همان»

 
آخرین ویرایش:
بالا