بازتاب حضور جلیلی در رسانه های بیگانه

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پس از اتفاقات بزرگ در ستاد انتخاباتی وزارت کشور و تغییر کامل صحنه انتخابات، فضای رسانه ای خارج از ایران نیز تحت تاثیر اعلام کاندیداتوری افراد صاحب نام قرار گرفت و تیتر اول بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه های بیگانه به پوشش بازتاب خبری انتخابات ایران اختصاص یافت.

در این میان فصل مشترک بسیاری از این اخبار را میتوان در پوشش کامل خبر ثبت نام دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دانست که بسیاری از تحلیلگران غربی و عربی را شگفت زده کرده و باعث تغییر زمین بازی انتخابات شده است.

در حالیکه به اعتراف بسیاری از رسانه های بیگانه ثبت نام هاشمی رفسنجانی، باعث بوجود آمدن امید دوباره غرب برای تغییر نظام ایران شده است اما تنها خطر بزرگ در این راه میتواند حضور سعید جلیلی در مقابل هاشمی و اصلاح طلبان باشد و آرزوی چند ساله اصلاح طلبان برای رسیدن به قدرت دوباره را به ناامیدی تبدیل کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، در مقاله ای به بررسی ویژگی های دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از دید خود پرداخته است. واشنگتن پست در این مقاله سعید جلیلی را شخصی انعظاف ناپذیر ، ایدئولوژیک و ضد آمریکا و نزدیک به رهبری توصیف کرد و اذعان داشت به نظر می رسد جلیلی در انتخابات پیشتاز باشد.

این روزنامه ی آمریکایی طی گزارشی مشروح از ویژگی ها و اظهار نظرهای سعید جلیلی ، وی را فرد مورد علاقه ی رهبری ذکر کرد و اشاره کرد جلیلی از متحدان نزدیک به رهبری ایران به شمار می رود.

ماکس فیشر ، نویسنده ی این مقاله ، می افزاید : " فصاحت و بلاغت از ویژگی های یک کاندیدای ریاست جمهوری محسوب می شود و اینطور که رفتار جلیلی در گذشته نشان داده ، وی علاوه بر خصوصیت مذکور، یکی از منتقدان سرسخت آمریکا و مدافع سیاست "مقاومت" به شمار می رود و ظاهرا یک فرد با ایمان و قوی برای ریاست جمهوری ایران در راه است."

واشنگتن پست نوشت : "جلیلی در مصاحبه های خود بارها گفته است که آمریکا در طول ۳۴ سال گذشته توانسته سیاست موفقی در قبال ایران داشته باشد و از این به بعد هم نخواهد توانست و این نشان می دهد که آمریکا با شخص بسیار محکم تری روبرو است."

در بخش دیگری از این گزارش واشینگتن پست ، قسمتی از سوابق جلیلی را مطرح می کند : "وی در سن ۳۶ سالگی مدیر کل بوده و از سال ۲۰۰۵ نیز مشاور احمدی نژاد و پس از آن هم معاون وزیر امور خارجه در امور اروپا و آمریکا بود که مهمترین موضوعی که در مورد جلیلی مطرح می شود این است که برابر اطلاعات رسیده ، جلیلی از عوامل مهم تهیه نامه ی ۱۸ صفحه ای تاریخی احمدی نژاد به جرج بوش بوده است."

انتشار چنین تحلیل هایی از سوی رسانه های خارجی در حالی است که مذاکرات ایران و۱+۵ درحالی پیش می رود که در دور قبل، ایران پیشنهادات خود را برای برون رفت از وضع موجود ارائه کرده اما هنوز پیشنهاد مطلوبی از سمت ۱+۵ دریافت نکرده است؛ همچنین دوطرف روند مذاکرات را مثبت و رو به جلو توصیف کردنده اند.

329983_941.jpg

در این باره تحلیل شبکه الجزیره جالب توجه هست که تیتر خود را به رقابت جلیلی با هاشمی اختصاص داده است و این 2 نفر را از مهم ترین نامزدهای ریاست جمهوری معرفی کرده است که تفکراتی کاملا متمایز و متقابل هم دارند.​
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
روزنامه گاردین انگلیس نیز در گزارش کاملی که درباره جریان ها و گروه های مختلف حاضر در انتخابات ایران منتشر کرد، نام سعید جلیلی را در فهرست افراد مستقل آورده و می نویسد:

"جلیلی، مرد 47 ساله ای است که مدیریت شورای عالی امنیت ملی ایران را از سال 2007 در اختیار داشته و مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 را بر عهده دارد. او که دکترای علوم سیاسی خود را ازدانشگاه امام صادق دریافت کرده است، تبدیل به چهره ای آشنا برای مردم ایران شده است که پرونده هسته ای ایران را به پیش می برد.
329992_398.jpg



او در این سال ها ملاقات های بسیاری با مقامات بلندپایه اروپایی و آمریکایی داشته و تلاش های بسیاری در زمینه حل مسالمت آمیز مساله هسته ای ایران از طریق گفتگو انجام داده است. جلیلی همچنین از سال 2001 به مدت 4 سال مسئولیت دفتر رهبری ایران را عهده دار بوده است و به نظر می رسد از مورد اعتماد ترین و نزدیکترین دوستان آیت الله علی خامنه ای باشد."
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
بر اساس گزارش رجانیوز خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب جداگانه خبر حضور دکتر جلیلی به انتخابات، این تیتر را برای خود برگزید:

"مذاکره کننده هسته ای ایران، سعید جلیلی وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شد."

رویترز با اشاره به اینکه جلیلی مسئول ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران است، در توضیحی کوتاه درباره سوابق وی نوشته است:

"جلیلی از مجروحان جنگی دهه 80 میلادی در جنگ ایران و عراق بوده که از سال 2007 به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آمده است. از وی به عنوان یکی از محافظه کاران بسیار نزدیک به آیت الله خامنه ای رهبر ایران یاد می شود."
329990_634.jpg


 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
خبرگزاری ها و شبکه های دیگر غربی نیز با قرار دادن تیتر مشابه درباره حضور جلیلی، ورود وی به عرصه رقابت انتخابات را از جمله غافلگیری های این دوره ریاست جمهوری بیان کردند.

رسانه های عربی و اسلامی نیز با تحلیل کامل انتخابات ایران و پخش گزارش های زنده تلوزیونی، سعی در پوشش اخبار این دوره داشتند که در نوع خود بسیار قابل توجه و کم سابقه بود.
329986_537.jpg


 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
روزنامه الحیاة نیز با اشاره به اینکه تمام نامزد های اصولگرا دارای پشتوانه های حزبی و سیاسی سابقه دار و قدرتمندی هستند، اعلام حضور سعید جلیلی به صورت "مستقل" را امری خلاف عادت اصولگرایان دانسته که منجر به "عدم موفقیت وی در جلب آرای مردمی خواهد شود"

این روزنامه در مقاله خود افزوده است:

"سعید جلیلی نامزد اصولگرایی است که به شکل مستقل اعلام کاندیداتوری کرده و گفته است که به هیچ حزب، گروه و جبهه ای گرایش ندارد و حامیان و طرفداران او قرار نیست دیگر رقبای انتخاباتی را تخریب کنند و در هر حال ملتزم به اخلاق خواهند بود. "
329987_599.jpg

روزنامه الاخبار نیز در خبر جداگانه ای که به ثبت نام جلیلی اختصاص داده بود، تیتر جالب توجهی را به کار گرفت: "اعلام کاندیداتوری جلیلی، در کشور غافلگیری ها"

این روزنامه افزود: "شاید یکی از مهمترین اتفاقاتی که در ساعات پایانی آخرین روز ثبت نام انتخابات ایران افتاد، ثبت نام سعید جلیلی بود. به گفته نزدیکان وی این تصمیم زمانی برای او قطعی شد که از قصد هاشمی رفسنجانی برای ورود به عرصه انتخابات مطمئن شد. بسیاری از کارشناسان حضور جلیلی را برای ایجاد وحدت در جبهه اصولگرایان ارزیابی کرده تا بتوانند با یک کاندیدای واحد مقابل جبهه هاشمی که متشکل از اصلاح طلبان نیز هست، بایستند. مهمترین وظیفه جلیلی در این جدال حفاظت از گفتمان اصولگرایی خاصتا در زمینه انرژی هسته ای خواهد بود.
329985_348.jpg

اما تنها چیزی که در انتخابات ایران ثابت بوده و قابل پیش بینی است، رخ دادن اتفاقات غیر منتظره در هر انتخابات است و به همین دلیل بسیاری ایران را کشور غافلگیری ها نامیده اند!

روزنامه الوطن عربستان بر این نکته تاکید دارد که سعید جلیلی از رزمندگان خطوط مقدم جبهه در جنگ ایران و عراق بوده است و مجروح جنگی به حساب می آید.​
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
"سوزان مالونی" يكي از نويسندگان مطرح انديشكده بروكينگز در گزارشي [1] درباره انتخابات رياست جمهوري ايران مینویسد: دلیل شانس بالای " جلیلی" در انتخابات این است که او شاخصههای ریاست جمهوری را که آیت الله خامنهای مد نظر دارد، به طور کاملی داراست.

ملوني مينويسد: او (جلیلی) سابقه کار مستقیم زیر نظر "آیت الله خامنهای" را هم دارد. وی مدیرکل دفتر پر نفوذ رهبری بوده است. او تا شش سال پیش نامی ناآشنا در سپهر سیاسی ایران بود اما از وقتی برای طرحریزی راهبرد امنیت ملی کشور و رهبری مذاکرات ایران با کشورهای غربی انتخاب شد، همگان او را شناختند.
جليلي شبيه احمدي نژاد است
مالونی در ادامه "جلیلی" را از جهاتی شبیه "احمدی نژاد" میداند و تصریح میکند که تفاوتهایی هم بین این دو نفر وجود دارد؛ چرا که "جلیلی" زبان نرم تری دارد،
مالوني مي نويسد: جليلي، "احمدی نژاد" دوم است؛ او از نسل تندرو جوانتری آمده که مدعی است به آرمانهای انقلاب تعهد کامل دارد، او کارنامه ملی چندانی ندارد و در میان افراد تثبیت شده نظام از پایگاه خاصی برخوردار نیست، که همین امر او را به خادمی تمام عیار برای "خامنهای" بدل میکند. جليلي زبان نرمتری نسبت به احمدي نژاد دارد، کارهایش را با نظم و دقت بیشتری انجام میدهد و قابل اطمینان تر است.
330285_586.jpg

تفاوت مهم دیگر او با "احمدی نژاد" نوآوریها و توانایی فوق العاده رسانهای اوست. او در هفته گذشته با فایننشال تایمز و کریسچن ساینس مانیتور مصاحبه کرده و خود او (یا کسی از طرف او) در فضای توئیتر فارسی و انگلیسی بسیار فعالیت میکند. او یک سایت انتخاباتی رسمی، صفحه فیسبوک و سایت گوگل پلاس و حساب کاربری اینستاگرم و تعداد زیادی سایت همکار دارد.[2]
در انتهای گزارش چنین آمده است: هوشمندی کارزار انتخاباتی "جلیلی" نشان دهنده سرمایهگذاری زمان و انرژی بسیار است و این امر خود کافیست تا نشان دهد تصمیم "جلیلی" برای احراز مقام ریاست جمهوری جدیست. اگر "جلیلی" به ریاست جمهوری برسد مردم ایران و کشورهای جهان باید امیدوار باشند که او از مدرنیته در خدمت برنامههای ریاست جمهوری خود بهره ببرد و رویکردی محتاطانهتر نسبت به موضوع اداره ایران داشته باشد.​
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"




با توجه به برآوردهای اصولگرایان مبنی بر نیاز به وجود کاندیدای قدرتمند برای رقابت با هاشمی، بسیاری از آن ها این مساله را پذیرفته اند که بر روی سعید جلیلی اجماع کنند. جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد در پرونده هسته ای ایران است که نامزدی خود را به صورت مستقل اعلام کرده است.





به گزارش سایت حیات طیبه، شبکه الجزیرة قطر در مقاله ای که امروز با عنوان “ انتخابات ایران؛ سوالات پیش رو و افق انتظارات” در سایت خود منتشر کرده، به بررسی آخرین تحولات و جبهه بندی های سیاسی ایران پرداخت.

رشید یلوح، نویسنده این مقاله با اشاره به حساسیت ویژه این دوره از انتخابات ایران مینویسد:

“با توجه به حضور هاشمی و مشایی در دقایق پایانی ثبت نام و تعدد نامزد های اصولگرا در این دوره، به نظر می رسد که رقابت بسیار داغی را شاهد باشیم که از جمله ویژگی های آن تقابل درونی بین نامزدهای اصولگرا است.”

این نویسنده با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در تشریح اهداف این دوره انتخابات می افزاید:
“انتخابات ریاست جمهوری ایران باید این دو هدف را محقق کند: اول تامین منافع ملت ایران و دوم مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی، چرا که دشمنان انقلاب می خواهند مشارکت مردم در این دوره به حداقل برسد و نتایج این انتخابات منجر به سقوط ایران در دامن غرب شود.”

وی در ادامه با در نظر گرفتن احتمال بالای رد صلاحیت مشایی و اجماع اصلاح طلبان بر روی هاشمی رفسنجانی، فضای سیاسی حاکم بر اصولگرایان را این گونه تشریح می کند:

“با توجه به برآوردهای اصولگرایان مبنی بر نیاز به وجود کاندیدای قدرتمند برای رقابت با هاشمی، بسیاری از آن ها این مساله را پذیرفته اند که بر روی سعید جلیلی اجماع کنند. جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد در پرونده هسته ای ایران است که نامزدی خود را به صورت مستقل اعلام کرده است.

ولی گفته می شود که وی از حمایت جبهه پایداری و طرفداران سابق احمدی نژاد نیز برخوردار است چرا که نامزد آنها به نفع وی کناره گیری کرد و ولایتی و حدادعادل نیز آمادگی خود را برای کنار کشیدن به نفع جلیلی اعلام کرده اند.”

خبرنگار الجزیرة، این اتفاقات را باعث اقبال بیشتر اصولگرایان همفکر با آیت الله خامنه ای به سمت سعید جلیلی دانسته و دلایل آن را اینگونه بر می شمارد:

” نزدیکی افکار جلیلی به آیت الله خامنه ای، ارتباط او با نسل جدید سیاستمداران ایران، مقبولیت او در محافل دانشگاهی و بین جوانان و داشتن اطلاعات کافی درباره جزئیات مشکلات پیش روی سیاست خارجی ایران.“

همچنین در قسمت نظرات این مقاله بسیاری از کاربران کشورهای عربی با مهم خواندن انتخابات ریاست جمهوری ایران، مهم ترین ویژگی حکومت ایران را ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا و اسرائیل بیان کرده اند.




نمونه ای از این نظرات را در زیر مشاهده می کنید:

ابوخلیل: ایران، حکومت بزرگی است و باید این را قبول کرد، حتی اگر با سیاست خارجی آن مخالف باشم. مخالفت ایران با سیاست های آمریکا و اسرائیل غیر قابل انکار است.

سالم کریم: مسائلی مثل پرونده هسته ای و سوریه و حزب الله و عراق در حیطه اختیارات رهبر ایران است و سیاست های مقاومت ایران با هیچ دولتی تغییر نمی کند و ایران در خط مقاومت خواهد ماند.

ناشناس: به ایران افتخار می کنم حتی اگر اسرائیل و همه حکومت های مزدور دنیا این را نخواهند.

ناشناس: الحمدلله ایران کشوری آزاد است حتی اگر آمریکا و اسرائیل و حکام مزدور خلیج این را نخواهند.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: سعید جلیلی با موضع ضد غربی در حال تبدیل شدن به نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

newyorktimes-logo.jpg


این روزنامه آمریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم توماس اردبرنک نوشت:سعید جلیلی روز جمعه در اولین تجمع مبارزات انتخاباتی مورد تشویق هزاران جوان قرار گرفت. پای مصنوعی اش نشان افتخار وی به عنوان یک عضو جوان سپاه در جنگ بزرگ ایران با عراق است. شرکت کنندگان در این تجمع که بسیاری از آنها جوان تر از آن بودند که شاهد این جنگ خونین باشند اما به شدت از جانبازان این جنگ ستایش می کردند و به صورت همنوا فریاد می زدند «جلیلی ای شهید زنده خوش آمدی»


این جمعیت با به اهتزار درآوردن پرچم «مقاومت» که نشان دهنده همکاری نظامی ایران، سوریه و حزب الله و برخی از گروه های فلسطینی است شعار انتخاباتی این نامزد «نه سازش، نه تسلیم» «فقط جلیلی» را فریاد می زدند.


جلیلی که به عنوان مذاکره کننده هسته ای سرسخت و تحت الحمایه رهبر معظم، آیت الله علی خامنه ای شناخته شده است در حال تبدیل شدن به نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است که قرار است در چهاردهم ژوئن برگزار شود و این برای روابط آینده ایران با غرب نگران کننده است.


به نظر می رسد جلیلی با مخالفت با تنش زدایی صد در صد و هرگونه سازش با غرب بر سر موضوعاتی مانند برنامه هسته ای ایران و تحولات سوریه در صورتی که رئیس جمهور ایران شود، بن بست با آمریکا و متحدانش را تشدید می کند. جلیلی در هفته های اخیر حمایت روحانیون و بسیج را جلب کرده است و بسیاری از داوطلبان بسیج اکنون به سازماندهی مبارزات انتخاباتی وی کمک می کنند.


مقاله نویس نیویورک تایمز همچنین نوشت امیر محبیان، تحلیگر نزدیک به مقامات ایران، با اشاره به گروه هایی که برای حمایت از جلیلی به خوبی سازماندهی شده اند گفت: «وی به راحتی سی درصد آرا را بدست خواهد آورد و بقیه آرا بین نامزدهای دیگر تقسیم خواهد شد.» از آنجایی که در قانون ایران، رئیس جمهور باید دستکم نیمی از آرا را بدست آورد، این مسئله منجر به کشیده شدن انتخابات به دور دوم خواهد شد که جلیلی در آن با قوت پیروز خواهد شد.


لینک مقاله نیویورک تایمز
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
مهم این است که جلیلی انتخاب نشود!
علیرضا نوری زاده ضد انقلاب ساکن لندن در یادداشتی که دیروز در روزنامه کیهان لندن به چاپ رسانده است خشم خود را از انتخاب سعید جلیلی به عنوان رییس جمهور آینده ایران ابراز کرده و گفته به هر شکل ممکن باید از پیروزی او جلوگیری کنیم. در ادامه بخشی از یادداشت او را می خوانید:

«مسند نشینی سعید جلیلی فاجعهای است که نه فقط آثارش نصیب ما که نصیب نسلهای آینده خواهد شد. آیا باید دست روی دست گذاشت و نظاره کرد تا سعید خان بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند؟ به گمان من مهم این نیست که چه کسی تدارکاتچی بعدی خواهد بود و سعید جلیلی را شکست خواهد داد، مهم این است که سعید جلیلی انتخاب نشود. چنین است که تک تک ما وظیفه داریم به عنوان «چه باید کرد» مانع از تکرار فاجعه، این بار در ابعادی بهمراتب بزرگتر شویم.»
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
شبکه تلویزیونی ملکه بریتانیا، با انتشار گزارشی، منشا و خط اصلی تخریب دکتر سعید جلیلی و تلاش برای همراه دانستن وی با دولت و جریان نفوذی در دولت را مشخص کرد تا روشن شود که برخی رسانه های داخلی، با دامن زدن به این شایعه، با کدام رسانه خارجی مشغول پاس کاری هستند.بحسین باستانی که از همکاران دولت اصلاحات و بولتن نویس دولت در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی است، در مقالهای که اخیرا در سایت اینترنتی تلویزیون انگلیس منتشر کرده، تلاش کرد تا سعید جلیلی را نماینده احمدینژاد معرفی کند. بیبیسی در این زمینه نوشته است: "مطالعه دیدگاه ها، سوابق و درگیری های تیم محمود احمدی نژاد با رقبایش در سال های اخیر، نام جریان سیاسی حامی آقای جلیلی یعنی "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" را به عنوان متحد قابل تصور این تیم در آینده برجسته تر می سازد. اگر قرار باشد مبنای قضاوت را "رفتار سیاسی" جبهه پایداری قرار دهیم، به نتیجه متفاوتی می رسیم: از هنگام تاسیس جبهه پایداری در سال ۱۳۹۰، تقریبا در هر مورد که منتقدان و موافقان دولت احمدی نژاد در حکومت به صف آرایی عملی در مقابل یکدیگر پرداخته اند، این جبهه به صورت تشکیلاتی رویاروی مخالفان قرار گرفته است."

92368.jpg


باستانی در این مطلب، دقیقا الفاظی را انتخاب کرده و به کار برده که تاکنون در برخی رسانههای وابسته به نامزدهای انتخاباتی خاص درباره دکتر جلیلی به کار برده میشد. "جلیلی نفوذی احمدینژاد است"، مطلع مشترک این تحلیلها است که بیبیسی درباره آن نوشته است: "دشمنی مشترک تیم دولت دهم و جبهه پایداری با محافظه کاران سنتی و مدیران نسل اول جمهوری اسلامی، گرایش مهمی است که همچنان زمینه اتحاد عملیاتی این دو تیم را در عرصه سیاست ایران فراهم می کند و ممکن است اولین زمینه بروز آن، انتخابات مجلس دهم در ۱۳۹۵ باشد. در صورتی که وقوع حوادثی غیرمترقبه منجر به حذف قهرآمیز تیم دولت دهم از عرضه سیاست ایران نشود، تحقق سناریوی فوق می تواند جبهه پایداری را به "اسب تروای" جریان موسوم به "انحرافی" در داخل جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند."

نگاهی به رویکرد خصمانه تلویزیون دولتی انگلیس نسبت به دکتر جلیلی و تلاش برای انتساب این دیپلمات انقلابی به جریان انحرافی از سویی و مواضع رسانههای اینترنتی و مکتوب برخی جریانات سیاسی در این زمینه، کارشناسان و فعالان سیاسی را به این نتیجه رسانده که در پشت پرده این سناریو، یک اتاق فکر مشترک وجود دارد؛ اتاق فکری که از محبوبیت و مقبولیت دکتر جلیلی در میان مردم سراسر کشور اطلاع دارد و به همین دلیل به دنبال برچسب زدن به وی و تلاش برای کاهش رای اوست.

گفتنی است که در روزهای اخیر، برخی رسانه های داخلی منتسب به یک کاندیدای خاص، در رویکردی مشترک، تلاش ویژه ای را برای دامن زدن به این شایعه و منتسب کردن کاندیداتوری دکتر جلیلی به جریان فعلی حاکم بر دولت کرده است. به نظر می رسد گزارش امروز این رسانه انگلیسی واقعیت های جدیدی را از پشت پرده این تلاش رسانه ای روشن کند.
 
بالا