كيفيت زيارت امام(رحمة الله علیه)

Mr Specific

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
استاد عميد زنجانى مى‏گويد:
از نكاتى كه من مى‏توانم از آن دوره‏اى كه در نجف در خدمت‏حضرت‏امام بودم و اين افتخار بزرگ نصيبم بود، يادآورى كنم، مساله‏كيفيت زيارت حضرت امام هست كه براى ما جالب بود. زياد اتفاق‏مى‏افتاد كه ما مى‏رفتيم در حرم مطهر حضرت امير(ع) فقط از دورمنظره زيارت امام را نگاه مى‏كرديم.
دو مورد بود كه مخصوصا طلابى كه حال و هوس اين كارها را داشتندمعمولا مى‏آمدند تماشاى زيارت مى‏كردند.
يكى زيارت مرحوم آقاى امينى بود كه ديدنى بود; و ايشان وقتى‏حرم مشرف مى‏شدند حالاتشان به قدرى جذاب و گيرا و چنان طبيعى وخالصانه بود كه واقعا انسان را وادار مى‏كرد كه بايستد و اين‏زيارت را تماشا كند; و بارها ديده مى‏شد كه مرحوم علامه امينى‏جلوى ضريح مطهر مى‏ايستاد و يا مى‏نشست و هيچ نمى‏گفت، يعنى لبهاحركت نمى‏كرد كه آدم فكر كند كه دارد زيارتنامه مى‏خواند; ولى‏همين طور اشك از چشم به پاى چشم و صورتش جارى مى‏شد.
مورد دوم زيارت حضرت امام بود كه هر شب ايشان مشرف مى‏شدند به‏حرم مطهر حضرت امير(ع) و مقيد بودند كه متن زيارت را بخوانندو جاى خاصى بود كه حضرت امام مى‏آمدند آن‏جا و از روى مفاتيح‏دعا مى‏خواندند.
... زيارت امام خيلى طولانى بود. دعايى مى‏خواندند. زيارت‏عاشورا مى‏خواندند و نماز مى‏خواندند. بعد از اينكه تمام مى‏شد،حضرت امام در كنار ضريح مطهر مى‏ايستادند و ظاهرا يك زيارت‏امين الله هم مى‏خواندند.
اين كيفيت تشرف امام به حرم حضرت امير(ع) و كيفيت زيارتشان‏واقعا جالب بود و حالت امام در دعاخواندن و زيارت، يك حالت ازخود بى‏خود شدن بود كه كاملا آن عمق اتصال روحى با آن صاحب ضريح‏و مزار و امامى كه امام زيارتشان مى‏كردند، اين اتصال روحى ومعنوى كاملا آشكار بود. همين منظره در كربلا در حرم حضرت‏اباعبدالله و حضرت ابوالفضل سلام الله عليهما اجمعين‏مشاهده مى‏شد. يك‏بارهم كه ما اول ورود حضرت امام تا سامرارفتيم; و در سامرا و كاظمين هم همين طور بود.
منبع :پایگاه اطلاع رسانی امام خمینی (رحمت الله علیه )
 
بالا