ميوه، سبزي و لبنيات را با فاصله بخوريد؛ فيبر جلوي جذب آهن و کلسيم را مي گيرد

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
ميوه و سبزي با وجود خواص غذايي بسيار، نبايد همراه مواد حاوي آهن، روي و کلسيم خورده شود چون تا حدي جلوي جذب اين مواد مغذي را مي گيرد.


تيرنگ نيستاني مدير گروه تحقيقات تغذيه وزارت بهداشت در اين باره به فارس مي افزايد: مواد غذايي که مصرف مي کنيم ممکن است سبب تسهيل در جذب يک ماده مغذي يا مهار معده براي مهار مواد مغذي ديگر شود.


وي گفت: يکي از توصيه هاي مهم تغذيه اي، مصرف غذاهاي پرفيبر مانند انواع ميوه و سبزي است زيرا ثابت شده است مصرف اين گونه مواد غذايي ارتباط مستقيمي با حفظ سلامت انسان دارد.


اين متخصص تغذيه تأکيد کرد: فيبرها در عين حال با بسياري از مواد غذايي مانند املاح و فلزات دو ظرفيتي ايجاد کمپلکس مي کند و ممکن است جلوي جذب کلسيم، روي و آهن را بگيرد و بايد بين مصرف اين گونه مواد غذايي فاصله انداخت.


وي گفت: مي توان مواد حاوي کلسيم مانند شير و ماست کم چرب را در وعده صبحانه و شام و مصرف ميوه و سبزي را در ميان وعده و ناهار قرار داد.تنظيم قند خون، ايجاد حس سيري، کنترل وزن، پيشگيري از يبوست، هموروئيد، شقاق و بواسير يکي از مزاياي اصلي مصرف مواد غذايي پر فيبر است.


اين متخصص تغذيه، فيبرها را نوعي از واحدهاي قندي و کربوهيدرات هاي ساده برشمرد و افزود: آنزيم هاي لازم براي هضم و جذب فيبر در روده باريک وجود ندارد و فيبرهاي محلول وقتي وارد روده بزرگ مي شود تحت مکانيسمي توسط باکتري هاي روده جذب مي شود و بخشي از کالري آن مورد استفاده بدن قرار مي گيرد و مي توان گفت فيبرها براي روده بزرگ تاثيرات مثبتي دارد و داراي خواص ضد سرطاني است.
خبر نیوز
 
بالا