[h=2]علل غیبت امام زمان از نگاه امام صادق (ع) [/h]
عبد الله بن فضل هاشمي ميگويد: از امام صادق (عليه السلام) شنيدم که فرمودند: «همانا براي ص
احب اين امر غيبتي است که چارهاي از آن نيست و در آن هر اهل باطلي در شک و ترديد قرار ميگيرد.»
پس به امام عرض کردم: فدايتان شوم، اين غيبت به خاطر چيست؟ امام (عليه السلام) فرمودند: «حکمت و جهت غيبت او همان حکمت در غيبت حجتهاي الهي که قبل از ايشان بودند، ميباشد و جهت و سبب غيبت مشخص نميگردد مگر بعد از ظهور حضرت. همان طوري که حکمت آنچه را که حضرت خضر (عليه السلام) انجام داد يعني سوراخ نمودن کشتي و کشتن آن پسر بچه و بناي آن ديوار تا هنگام جدايي آن دو، براي حضرت موسي (عليه السلام) روشن و معلوم نگرديد. اي فرزند فضل، اين امر (غيبت)، امري است از ناحيهي خداوند متعال و سرّي است از اسرار الهي و غيبي است از غيبهاي خداوند متعال و آنگاه که دانستيم خداوند عزّوجل حکيم است، بايد بپذيريم که همهي کارهاي خداوند بر اساس حکمت است گر چه سبب و جهت آن براي ما مشخص و معلوم نباشد.»
عبد الله بن فضل هاشمي ميگويد: از امام صادق (عليه السلام) شنيدم که فرمودند: «همانا براي ص
پس به امام عرض کردم: فدايتان شوم، اين غيبت به خاطر چيست؟ امام (عليه السلام) فرمودند: «حکمت و جهت غيبت او همان حکمت در غيبت حجتهاي الهي که قبل از ايشان بودند، ميباشد و جهت و سبب غيبت مشخص نميگردد مگر بعد از ظهور حضرت. همان طوري که حکمت آنچه را که حضرت خضر (عليه السلام) انجام داد يعني سوراخ نمودن کشتي و کشتن آن پسر بچه و بناي آن ديوار تا هنگام جدايي آن دو، براي حضرت موسي (عليه السلام) روشن و معلوم نگرديد. اي فرزند فضل، اين امر (غيبت)، امري است از ناحيهي خداوند متعال و سرّي است از اسرار الهي و غيبي است از غيبهاي خداوند متعال و آنگاه که دانستيم خداوند عزّوجل حکيم است، بايد بپذيريم که همهي کارهاي خداوند بر اساس حکمت است گر چه سبب و جهت آن براي ما مشخص و معلوم نباشد.»