**********مهارت نه گفتن.***********

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
چگونه «نه» بگوییم برای اینکه یاد بگیرید چگونه به مردم و خواسته هایشان «نه» بگویید، مواردی که در زیر عنوان شده را بخوانید و از آنها به درستی و با دقت استفاده کنید:

به آرامی شروع کنید:
شما میتوانید مانند هر مهارت دیگری در زندگی بیاموزید که به دیگران «نه» بگویید. آموختن این مهارت میتواند کسبکردنی و قابل توسعه و بسط باشد و به مرور زمان میتوانید بیاموزید که به راحتی به دیگران «نه» بگویید و بدانید که چگونه کاری که دوست ندارید انجام دهید را بهصورت کاملا مودبانه نپذیرید و رد کنید. آن دسته از افرادی که معمولا به دیگران بله میگویند و خواستههایشان را میپذیرند، استرس و فشار بیشتری را نسبت به افراد دیگر متحمل میشوند.

از موقعیتتان مطمئن باشید:
شما باید به موقعیتی که در آن قرار دارید، اطمینان داشته باشید. اگر مطمئن نباشید، بهصورت کاملا آشکار و واضحی در بدن، زبان، صدا و رفتار و کردار شما مشخص خواهد بود و این عدماطمینان باعث ایجاد ضعف و سستی در رفتار و کردارتان خواهد شد.

104104.jpg

بر احساس افسوس و تأسفتان غلبه کنید:
ممکن است شما از دیگران بترسید و این افراد باعث ایجاد عصبانیت در شما شوند، زیرا کاری که از شما خواستهاند تا آن را انجام دهید، نپذیرفتهاید و جواب رد به آنها دادهاید. نه گفتن الزاما به این معنا نیست که اشخاص دیگر از دست شما ناراحت و عصبانی میشوند، بلکه بسیاری از مردم مسئولیتهایی که در زندگی بر عهده شماست را درک میکنند و میفهمند و به همین دلیل است که بسیاری از افراد، پذیرفته نشدن خواستهشان از طرف شما را به دل نمیگیرند و ناراحت نمیشوند. فراموش نکنید که اول از همه شما باید از خودتان مراقبت کنید زیرا اگر شما نتوانید از خودتان مراقبت کنید و نیازهایتان را برآوردهسازید، چگونه میتوانید از فرد دیگری نگهداری کنید؟

به خوشبختی و سعادت خودتان فکر کنید:
سعی نکنید با خرج کردن از سعادت و خوشحالی خودتان، دیگران را خوشحال کنید. ممکن است در زندگیتان در مواقعی، بعضی کارهایی را که دوست ندارید انجام دهید، فقط و فقط برای اینکه دیگران را خوشحال کنید، انجام دهید. اگر شما همیشه سعی کنید به جای اینکه خودتان را خوشحال کنید، دیگران را شادسازید، آسیب و صدمه جدیای بهخودتان وارد خواهید کرد.

از رویارویی و برخورد کردن با دیگران نهراسید:
بسیاری از مردم که با گفتن «نه» به دیگران مشکل دارند، توانایی رویارویی و برخورد با دیگران را ندارند و میخواهند از استرسی که ناشی از نپذیرفتن خواسته دیگران است، دوری گزینند. شجاع و باشهامت باشید و در مواقع ضروری به خواستههای دیگران جواب «نه» بدهید.

موضوع بحث را عوض کنید:
اگر شخصی برای اینکه شما خواستهاش را انجام دهید، اصرار و پافشاری کرد و با سماجت خواستهاش را با شما در میان گذاشت، به سادگی برای مدت کوتاهی سکوت کنید تا زمانی که او احساس کند شما از سماجت و پافشاری او به تنگ آمده و خسته شدهاید، سپس موضوع بحث را کاملا عوض کنید و در رابطه با موضوع دیگری که هیچ ربطی به خواسته او ندارد، صحبت کنید. بعد از آن میتوانید سریعا مکالمهتان را قبل از اینکه خشم و غضبتان از بین برود و خواسته او را قبول کنید، به پایان برسانید

 
بالا