***** نکات خواندنی سلامتی *****

بنفشه صبح

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
نکات خواندنی سلامتی


همه چیز درباره یک باور غلط دندانی!


جرم گیری یک اقدام درمانی تخصصی است و باید حتما توسط دندانپزشک انجام شود.

جرم گیری به مینای دندان آسیب میرساند!؟

این جمله ای است که عموم افراد به آن اعتقاد دارند و به همین دلیل علی رغم توصیه دندانپزشکان، از این عمل دوری می کنند. بیشتر افراد بر این باورند که جرمگیری موجب تحلیل مینای دندان و در نهایت افزایش خطر پوسیدگی آن میشود. علت ایجاد این تصور این است که پس از جرم گیری، حساسیت دندان ها افزایش می یابد. حساسیت دندان که در قسمت عاج آن حس می شود، به معنی درد و یا تیر کشیدن دندان ها پس از خوردن غذا و مایعات سرد و گرم و یا حتی تنفس دهانی است.

اما علت این حساسیت پس از جرم گیری به این دلیل است که در واقع هنگامی كه جرم روی دندانها تشكیل میشود، لایهای روی دندانها قرار گرفته و آن را از تحریكات سرما و گرما حفظ میكند. به هنگام جرمگیری این لایه برداشته میشود و حساسیت به سرما و گرما در دندانها رخ میدهد و این تصور غلط را به وجود میآورد كه مینای دندانها در اثر جرمگیری تحلیل رفته است. خوشبختانه این حساسیت دایمی نیست و به تدریج رفع می شود. این نکته را باید بدانید که تجهیزات جرم گیری قادر به سایش دندان نیستند و هیچ ضرری به همراه نخواهند داشت.

اصلا چرا باید جرم گیری کنیم؟

جرم گیری در حقیقت از بین بردن پلاک های موجود در لثه ها و دندان هاست و یکی از اقدامات دندانپزشکی ضروری به شمار می رود. زیرا این پلاک ها با مسواک از بین نمی روند و از آنجایی که جسم خارجی و مزاحم بر روی دندان ها هستند در طولانی مدت موجب تحلیل لثه ها و آسیب های دندانی می شوند.

در پایان توصیه می کنیم که از خمیر دندان ها یا پودرهایی که به عنوان محصولات جرم گیری معرفی می شوند، بدون تجویز دندانپزشک استفاده نکنید، زیرا این محصولات اغلب حاوی مواد ساینده و اسیدی هستند و موجب صدمه به مینای دندان می شوند. جرم گیری یک اقدام درمانی تخصصی است و باید حتما توسط دندانپزشک انجام شود.



این خوراکی برای آقایان حیاتی است
سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در سراسر جهان است و عوامل محیطی به ویژه الگوی تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در بروز یا پیشگیری از این بیماری دارد.

یک پژوهش جدید نشان داده است که گردو سرعت رشد تومورهای سرطانی پروستات را در موش های آزمایشگاهی کاهش می دهد.

متخصصان تغذیه دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات اخیر خود دریافته اند که مصرف گردو سرعت پیشرفت سرطان پروستات را در موش ها کاهش می دهد و همچنین اثرات مثبت قابل توجهی بر ژن های مرتبط با کنترل رشد تومور دارد.

برای انجام این تحقیق تعدادی موش آزمایشگاهی تحت تغییرات و دستکاری های ژنتیکی قرار گرفتند تا به سرطان پروستات مبتلا شوند. سپس به مدت 18 هفته به رژیم غذایی آنها گردو افزوده شد.

نتایج نشان داد وقتی موش های مبتلا به تومورهای سرطانی پروستات از رژیم غذایی حاوی گردو استفاده می کنند، اندازه و سرعت رشد تومور در آنها کنترل می شود و همچنین میزان نوعی پروتئین در خون آنها کاهش می یابد. این پروتئین، فاکتور رشد شبه انسولینی نامیده می شود که ارتباط بسیار زیادی با بروز سرطان پروستات دارد.

در ادامه این پژوهش، تاثیر گردو بر فعالیت ژن ها در سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد گردو بر ژن های چندگانه مرتبط با کنترل رشد و متابولیسم تومورهای پروستات اثرات مثبتی دارد.

بر اساس آمارها، سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در سراسر جهان است و عوامل محیطی به ویژه الگوی تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در بروز یا پیشگیری از این بیماری دارد.

مطالعات پیشین اثبات کرده بودند که گردو به دلیل این که سرشار از چربی های غیر اشباع مفید به ویژه اسیدهای چرب امگا- 3، ترکیبات آنتی اکسیدان و سایر مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال ها) است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را کاهش می دهد.

در تحقیق اخیر برای اولین بار تاثیر مصرف این ماده غذایی ارزشمند در مقابله با سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه در کنگره سالانه انجمن شیمی آمریکا ارایه شده است.


تغییراتی ساده برای کاهش وزن

بسیاری از مردم با صرف هزینه های بسیار زیاد سعی در لاغر شدند دارند در این مطلب ما با راه هایی ساده و ارزان برای کاهش وزن آشنا می شوید.

تغییرات ساده در وعده های غذایی روزمره می تواند به شما کمک کند تا بتوانید وزن خود را کاهش داده و اندام دلخواه خود را بدست آورید.
مضرات اضافه وزن بسیاری را به تفکر واداشته و به نوعی مسئله مبارزه با چاقی را به یک تجارت پرسود تبدیل کرده است. بسیاری از مردم با صرف هزینه های بسیار زیاد سعی در لاغر شدند دارند در این مطلب ما با راه هایی ساده و ارزان برای کاهش وزن آشنا می شوید.

انسان به طور معمول در طول هر شبانه روز 3 وعده اصلی یعنی : صبحانه، ناهار و شام را در کنار تعدادی میان وعده مصرف می کند. بسیاری از کارشناسان علم تغذیه اشتباهات در نوع تغذیه در این وعده ها را دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن افراد می دانند. تغییرات ساده ای در این وعده ها می تواند در امر کاهش وزن بسیار موثر باشد.

صبحانه
در وعده صبحانه استفاده از تخم مرغ بسیار توصیه شده است. این ماده غذایی دارای حجم زیادی از پروتئین است که به شما کمک می کند تا احساس سیری را با خود داشته باشید و از مصرف میان وعده ها و یا خوردن بیش از حد ناهار و یا حتی شام جلوگیری می کند.
مطالعه انجام شده در مجله " تحقیقات مواد غذایی" بر این نکته تاکید دارد که افرادی با مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه به نسبت سایرین از احساس سیری بیشتری در طول روز برخوردار هستند.

ناهار
در وعده ناهار باید سعی شود تا از غذاهایی استفاده شود که میزان قند آزاد شده آنها کمتر باشد. سیب زمینی شیرین از جمله مواد غذایی است که متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید مصرف نمی شود. این ماده غذایی به آرامی قند موجود در خود را آزاد کرده و میزان قند موجود در خون را به حد تناسب می رساند.
توجه داشته باشید که هر گونه تغییر ناگهانی در میزان قند خون می تواند به بروز مشکلات جدی در بدن منجر شده و پس از مدتی شما را دوباره گرسنه و به خوردن وادار می کند.

شام
امروزه بسیاری از افراد سعی می کنند تا در وعده شام به جای مواد غذایی اصلی از انواع سالاد استفاده کنند. در کنار این سالادها سس های مختلف نیز سرو می شود. سس ها به عنوان چاشنی های چرب دارای میزان چربی و کالری بالایی هستند و می توانند در افزایش وزن موثر باشد.
به جای این گونه از چاشنی ها می توانید از ترکیبهای حاوی فلفل استفاده کنید. فلفل ادویه ای است که فعالیت متابولیسم بدن انسان را افزایش داده و روند چربی سوزی را تسریع می کند.

میان وعدههای روزانه
سعی کنید تا از مصرف موادی مثل چیبس و پفک خودداری کنید و به جای آن از ذرت بو داده استفاده کنید. ذرت به عنوان یک ماده غذایی حاوی غلات کامل دارای حجم فیبر زیادی بوده و بسیار دیرتر هضم میشود. این مسئله به مانند کارایی تخم مرغ در وعده صبحانه است و با سیر نگاه داشتن شما در طول روز از میزان غذای مصرفی شما در سایر وعده ها می کاهد.
 
بالا