كارهاى ناشايست جعفر، عموی امام زمان(علیه السلام) چه بوده است ؟♥♥♥

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


جعفر فرزند امام هادى عليه السلام پس از رحلت برادرش امام عسكرى عليه السلام به يك سرى اقدامات روى آورد كه در شاءن او نبوده است . اينك به برخى از آنها اشاره مى كنيم :
1- قصد نماز خواندن بر پيكر مطهر برادرش امام عسكرى عليه السلام . (1)
2- ادعاى امامت و رهبرى ، زيرا او به وزير عباسى عبيدالله بن يحيى بن خاقان گفت :((مقام برادرم را به من بدهيد ، من سالانه مبلغ بيست هزار دينار بابت آن به شما مى پردازم)). (2)
3- ادعاى ارث ، زيرا در اقدامى ديگر كوشيد تا اموال امام عليه السلام را تصاحب نمايد و ادعا كرد كه برادرش ابو محمد عليه السلام فرزندى ندارد ، و تنها وارث ، برادر اوست . حكومت نيز اجازه داد تا بر اموال برادر تسلط يابد. (3)
4- تحريك حكومت براى دستگيرى امام مهدى عليه السلام .



پی نوشتها:
1- كمال الدين ، ج 2 ، ص 475.
2- كمال الدين ، ج 2 ، ص 379.
3- كافى ، ج 1 ، ص 505.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
چرا جعفر، عموی امام زمان(علیه السلام) به دروغگو معروف شده است ؟
در توقيعى كه از طرف امام زمان(علیه السلام) صادر شد حضرت اشاره به جعفر كرده اند و مى فرمايند:
... و قد ادعى هذا المبطل المفترى على الله الكذب بما ادعاه ، فلا ادرى باية حالة هيى له رجاء ان يتم دعواه ، ابفقه فى دين الله ؟ فوالله ما يعرف حلالا من حرام و لا يفرق بين خطاء و صواب ...(1) ؛
((... به طور حتم اين شخص مبطل و تهمت زننده به خدا است و در آنچه مى گويد ادعاى دروغ و كذب نموده است ، نمى دانم كه به كدامين حالت اميد دارد كه ادعاى خود را تمام نمايد؟ آيا به فهم در دين خدا؟ به خدا سوگند كه او حلال را از حرام نمى شناسد و اشتباه و صحيح را تشخيص نمى دهد ...)).
از اين توقيع استفاده مى شود اول كسى كه به جعفر لقب دروغگو داد خود حضرت بوده است و بعد از آن اين عنوان بر او شهرت يافت برخى نيز وجه توصيف او را به دروغگو به جهت تمييز بين او و امام جعفر صادق عليه السلام مى دانند.




پی نوشت:
1- الغيبة ، طوسى ص 288 - 290؛ بحارالانوار ، ج 53 ، ص 195 ، ح 21.
منبع : موعود شناسی وپاسخ به شبهات، نویسنده: علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران


506- الغيبة ، طوسى ص 288 - 290؛ بحارالانوار ، ج 53 ، ص 195 ، ح 21.
 
بالا