آغاز جشنواره فيلم کن/شروعي گرم در شبي توفاني

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آغاز جشنواره فيلم کن/شروعي گرم در شبي توفاني


خراسان - مورخ شنبه 1392/02/28 شماره انتشار 18406

25 ارديبهشت ماه با نمايش فيلم "گتسبي بزرگ"، شصت و ششمين دوره جشنواره فيلم کن در شهر ساحلي فرانسه و در هوايي توفاني شروع به کار کرد.به گزارش مهر، هر چند به مدد بازيگران فيلم "گتسبي بزرگ" از جمله لئوناردو دي کاپريو، توبي مگواير ، کري موليگان و آميتا باچان در کنار کارگردان آن باز لورمان استراليايي فرش قرمز افتتاحيه گرم بود، اما باران شديد و توفان، فضاي ديگري ايجاد کرده بود.در 10 روز آينده شماري از مطرح ترين فيلم هايي که در يک سال اخير در دنيا ساخته شده اند، براي اولين بار در اين جشنواره به نمايش در مي آيند. با اين حال نمايش فيلم پرهزينه "گتسبي بزرگ" که تنها چند روز از اکران آن در آمريکا مي گذرد، موجب شد تا افتتاحيه امسال اين جشنواره پرسر و صدا و پرتوجه باشد.امسال اسپيلبرگ رياست گروه داوري جشنواره کن را برعهده دارد. او که قبلا با فيلم هايي چون "اي.تي" و "جاده شوگرلند" در اين جشنواره حضور يافته، فيلمي در بخش رقابتي نداشت.

مراسم پس از استقبال ايستاده حضار و ميهمانان از کارگردان "لينکلن"، با اجرايي از ترانه فيلم "رنگ بنفش" اسپيلبرگ در سال 1985، آغاز شد. اين کارگردان آمريکايي با گروه داوري خود تصميم مي گيرند که در ميان 20 فيلم شرکت کننده در بخش رقابتي، کدام يک شايسته دريافت نخل طلاي امسال خواهد بود.در بخش رقابتي طيف متفاوتي از فيلم هايي جاي گرفته اند که از "گذشته" فرهادي، تا " درون لوين ديويس " برادران کوئن، "پشت شمعدان" استيون سودربرگ، "ونوس در پوست خز" ساخته رومن پولانسکي و "نبراسکا" ساخته الکساندر پين را دربر مي گيرد.گروه داوري امسال دربرگيرنده چهره هاي مطرحي از سينماي هاليوود شامل نيکول کيدمن، آنگ لي و کريستوف والتس است. دانيل اوتويي بازيگر مشهور فرانسوي، کريستين مونگيو کارگردان رومانيايي، نائومي کاواسه کارگردان ژاپني، لين رامزي کارگردان بريتانيايي و ويديا بالان بازيگر هندي ديگر اعضاي گروه داوري امسال هستند.هر سال انتخاب رييس گروه داوران در انتخاب گروه داوري براي تعيين برنده نخل طلا تاثير عمده اي دارد و امسال نيز جز اين نخواهد بود. به همين دليل پيش بيني مي شود با توجه به سليقه اسپيلبرگ، او از فيلمي دلگرم کننده که خود او براي ساخت آنها شناخته مي شود يا فيلمي که توانايي جذب مخاطبان بيشتري داشته باشد، حمايت کند.اسپيلبرگ با لبخندي گفت: مي خواهم با تماشاي فيلم "12 مرد خشن" سيدني لومت خودم را براي روز نهايي داوري آماده کنم.
فهرست شرکت کنندگان در بخش رقابتي امسال عبارتند از:"قصر ايتاليايي" ساخته والري بروني – تادشي از فرانسه، "درون لوين ديويس" ساخته جوئل و ايتن کوئن از آمريکا، "ميشائيل کولهاس" ساخته آرنو دس پاليره از فرانسه و آلمان، "جيمي پي" ساخته آرنو دسپلچين از فرانسه، "هلي" ساخته آمات اسکالانته از مکزيک، "گذشته" ساخته اصغر فرهادي از فرانسه، "مهاجر" ساخته جيمز گري از آمريکا، "گريگريس" ساخته محمت صالح هارون از چاد، "لمس گناه" ساخته ژيا ژانکه از چين، "مثل پدر، مثل پسر" ساخته کوري ادا هيروکازو از ژاپن، "زندگي عادل" (عنوان انگليسي: آبي گرم ترين رنگ است) ساخته عبدالطيف کشيشه از فرانسه، "سپر پوشالي" ساخته تاکاشي ميايکه از ژاپن، "جوان و زيبا" ساخته فرانسواز اوزون از فرانسه، "نبراسکا" ساخته الکساندر پين از آمريکا و "ونوس در پوست خز" ساخته رومن پولانسکي از فرانسه.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
رونمایی از «گذشته» فرهادی در جشنواره کن



فیلم «گذشته»، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، امروز در بخش رقابتی شصت و ششمین جشنواره فیلم کن، در معرض تماشای مخاطبان قرار میگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن در سومین روز کاری اش امروز جمعه (27 اردیبهشت) از «گذشته» پرد هبرداری میکند.

فیلم «گذشته» پس از فیلم افتتاحیه «گتسبی بزرگ»، سومین فیلمی خواهد بود که در بخش رقابتی جشنواره کن در معرض نمایش سینمادوستان و هیات داوران بخش رقابتی کن قرار میگیرد.

بخش رقابتی جشنواره کن امسال با حضور کارگردانان سرشناسی چون «رومن پولانسکی»، «اصغر فرهادی»، «برادران کوئن»، «استیون سودربرگ» و «پائولو سورنتینو» رنگ و بوی متفاوتی گرفته است.

فیلم «گذشته» جدیدترین ساخته ی اصغر فرهادی است که «برنیس بژو» (بازیگر نامزد اسکار و گلدن گلوب و برنده سزار)، «طاهر رحیم» (برنده جایزه سزار)، «علی مصفا» و «پائولین بورلت» در آن مقابل دوربین محمود کلاری رفته اند.

از دیگر آثار قابل توجه در این بخش می توان به «آنسوی کاندلابرا» ساخته استیون سودربرگ، «زیبایی بزرگ» از پائولو سورنتینو، «ونوس در پوست خز» ساخته رومن پولانسکی، «نبراسکا» ساخته الکساندر پاین، «درون لیون دیویس» به کارگردانی برادران کوئن و «فقط عشاق زنده ماندند» ساخته جیم جارموش اشاره کرد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
واکنش های اولیه به نمایش فیلم تازه اصغر فرهادی در کن



سينمای ما - واکنشهای اولیه به نمایش فیلم تازهٔ اصغر فرهادی، گذشته، در فستیوال کن. این واکنشها بین سی دقیقه تا پنج دقیقه پیش روی توییتر منتشر شدند و میتوان گفت که استقبال از فیلم تازهٔ فرهادی تا به حال – و لااقل بین منتقدان آنگلوساکسون – ناهمگون بوده است. بسیاری آن را در سطحی پایینتر از جدایی نادر و سیمین میدانند و زنان بیشتر از مردان فیلم را پسندیدهاند.

نیل یانگ (منتقد انگلیسی): اصغر فرهادی فقط 41 سالشه...جوانتر از اوان مکگرگور!

آدام کوک (موبی، ایندی وایِر): چیز غافلگیركنندهای نداشت. ملودرام خوشساخت، مطمئن و محبوبِ جایزهدهندهها.

جف اندرو (سایت اندساوند؛ بی اف آی): یک درام داخلی بیش از حد طولانی: با تعداد زیادی دست روشدنها و انحراف از خط داستان، با وجود توجهی دقیق به جزییات.

کِیت میوئر (تایم): از نظر احساسی بعد از تماشای فیلم درخشان فرهادی متلاشی شدم. بازیگران حرف ندارند.

دیوید جنکینز (لیتل وایت لایز): استثنایی. تکرار جدایی نادر و سیمین که هر بدبختی زندگی زناشویی که قابل تصور باشد را در خود دارد. مدعی مسلم نخل طلا.

دیو کلهن (تایم آوت): بسیار مأیوس کننده، سردرگم، ملودراماتیک و خامدستانه.

فیلمفور اینسایدر (گزارشگر کانال چهار تلویزیون بریتانیا): بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
«استیون اسپیلبرگ»: سینما زبان مشترک مردم جهان است


هیات داوران جشنواره شصت و ششمین جشنواره فیلم کن در اولین کنفرانس خبری خود شرکت کردند و به بیان دیدگاههای خود دریاره سینما و جشنوراه کن امسال پرداختند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن به ریاست «استیون اسپیلبرگ» کارگردان سرشناس هالیوودی در اولین کنفرانس خبری در جشنواره کن شصت و ششم حضور یافتند.
«اسپیلبرگ» به عنوان رییس هیأت داوران گفت به عقیده من، ما همواره در حال قضاوت، ارزیابی و یافتن چیزهای جدید در فیلم هایی هستیم که به تماشای آنها میرویم و در واقع فیلم ها در به دست آوردن توجه مخاطبین همواره در حال رقابت با هم هستند.

«نیکول کیدمن» بازیگر نامدار هالیوود و یکی از چهرههای سرشناس امسال هیات داوران جشنواره کن نیز ضمن اشاره به اهمیت ارج نهادن به فیلم ها گفت: نهایتا جشنواره معتبر کن فرصتی را برای من فراهم کرد تا بتوانم بنشینم و فیلم ببینم.

«آنگ لی» کارگردان سرشناس چینی که امسال(2013) با فیلم «زندگی پی» جوایز فراوانی را از آن خود کرد و دوبار در سالهای 1997 و 2009 در بخش رقابتی کن حضور داشته است نیز درباره حضور خود در جشنواره کن گفت: بدون شک جنبه های زیبایی شناختی، اجتماعی و سیاسی فیلم ها برای هیات داوران حائز اهمیت است و آنچه همگان را تحت تاثیر قرار می دهد، نخل طلای کن است.

«کریستین مونگیو» کارگردان سرشناس رومانیایی و برنده نخل طلا با فیلم «4 ماه، 3 هفته و 2 روز» در سال 2007 نیز که امسال جزو هیات داوران برای اهدای نخل طلای کن است گفت: قضاوت و داوری فیلمها کار بسیار دشواری است و آنچه برای من اهمیت دارد، صداقت و شجاعت کارگردان است چرا که اولین قدم برای موفقیت یک کارگردان این است که بداند چه میخواهد و دومین قدم اصالت است.

« نوآمی کاواسه» کارگردان معروف ژاپنی و دیگر چهره شناخته شده در هیات داوران شصت ششمین جشنواره فیلم کن نیز گفت: جشنواره مکانی برای رقابت و دوستی است که هر ساله پیامی را برای جهانیان دارد و همانطور که «اسپیلبرگ» می گوید ما دارای ملیت ها و مشاغل گوناگونی هستیم اما زبانی مشترک داریم که آن زبان سینما است.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
نشست خبری فیلم «گذشته» در جشنواره کن

اصغر فرهادی: ملیت فیلم را تماشاگران آن مشخص می کنند

2

فیلم سینمایی «گذشته»، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی برای خبرنگاران در جشنواره فیلم کن رونمایی شد و پس از آن، نشست نقد و بررسی فیلم با حضور اصغر فرهادی، علی مصفا (بازیگر ایرانی فیلم)، برنیس بژو و طاها رحیم (دیگر بازیگران فیلم) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از جشنواره کن، فرهادی در ابتدای این نشست که به زبان فارسی سخن می گفت، در پاسخ به اینکه آیا از ابتدا قرار بوده فیلم «گذشته» در خارج از ایران اتفاق بیفتد، گفت: از ابتدا قرار بود این فیلم خارج از ایران اتفاق بیفتد. سفر مردی از ایران به کشوری دیگر که این سفر و بُعد دوری و مسافت برای من مهم بود.

او دربارهی اینکه چرا «پاریس» را انتخاب کرده است؟ ادامه داد: دلایل مختلفی داشت که مفصل است.

فرهادی در پاسخ به اینکه «چرا خانه این فیلم در کنار ریل راه آهن واقع شده و یک خانه قدیمی انتخاب شده است؟» بیان کرد: این ویژگی، اشاره ای به زمان و گذشته است. قطار نشانه ای از گذشت زمان و قدیمی بودن خانه به تم موجود در فیلم برمی گردد. البته خانه را در کنار شهر انتخاب کردم جون نمی خواستم معماری توریستی پاریس در فیلم غالب شود.

کارگردان «گذشته» سپس از کارکرد ریل راه آهن در فیلم دیگرش با نام «شهر زیبا» یاد کرد و گفت: آن خانه نیز در کنار ریل راه آهن بود اما کارکرد ریل راه آهن در فیلم «گذشته» با کارکردش در «شهر زیبا» فرق میکند.


*** فرهادی: همان فیلمساز قبلی هستم


2

نشست خبری «گذشته»


علی مصفا، بازیگر ایرانی فیلم نیز که به زبان فرانسه جوابگوی خبرنگاران بود، دقایقی به فارسی صحبت کرد و گفت: این فیلم واقعا برای گروه ایرانی یک تجربه منحصر به فرد بود. ما با یک زبان دیگری کار میکردیم و گروه فرانسوی با زبان دیگری، اما ارتباطی که بینمان شکل گرفت از رابطه زبان فراتر بود و از مرحله زبان عبور کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، اصغر فرهادی در بخش دیگری از این نشست که درباره ی ملیت فیلمش سوال شد، توضیح داد: ملیت من ایرانی است. با عوض کردن جغرافیای فیلمهایم شکل فیلمسازی ام عوض نمیشود و من همان فیلمساز قبلی هستم. پاسخ به اینکه «ملیت این فیلم چگونه است؟» یک مقدار سخت است. تعیین ملیت در سینما کار سختی است. ملیت فیلم را تماشاگری که آن را میبیند مشخص میکند، هر تماشاگر میتواند فیلم را متعلق به ملیت خودش بداند.


*** پرسشی درباره سانسور

در ادامه این نشست درباره سانسور از فرهادی پرسیده شد که او پاسخ داد: سانسور دو نوع است؛ سانسور رسمی و یک سانسور بزرگتر که درون خودتان وجود دارد. سانسورِ درون شما ممکن است از وضعیت اجتماعی و اقتصادی ناشی شود. به هر حال اگر در خارج از کشور هم فیلم بسازیم بخشی از محدودیتی که خودمان هم به آن آگاه نیستیم وجود دارد؛ بنابراین بخشی از محدودیتها در ذهن من وجود دارد اما آنها را به عنوان مانع نمی بینم بلکه برای گفتن شان راه خلاقانه ای پیدا میکنم.


2

نشست خبری «گذشته»


*** میتوان تمام عمر درباره خانواده فیلم ساخت

او در پاسخ به اینکه چرا خانواده را سوژه فیلمهایش میکند نیز بیان کرد: فکر میکنم خانواده میتواند کمک کند که ارتباط نزدیکی با تماشاگر داشته باشم. به هر حال همه تماشاگران مستقیم یا غیرمستقیم با خانواده زندگی میکنند.
فرهادی در عین حال گفت: رابطه بین آدمها و رابطه زن و مرد کهن ترین رابطه بشری است ولی مشکلات همیشه تازه و نو است. معتقدم اگر همه عمرم را با بستر خانواده در فیلمهایم کار کنم باز جا دارد فیلم جدیدتری در این زمینه بسازم.

*** حقیقتی که فریز نمیشود

کارگردان «گذشته» همچنین درباره «حقیقت» خاطرنشان کرد: حقیقت چیزی نیست که در یک زمان و مکان خاص فریز شده باشد، حقیقت سیال است. هر موقع که سراغش بروید یک بخشی از آن را دریافت میکنید. رابطه یک زوج هم همین است، خیلی هم پیچیده است و نمیتوان یک تعریف مطلق از این رابطه ارائه کرد. این ویژگی آن را آنقدر جذاب کرده که در سینما و ادبیات بارها و بارها روی آن کار کرده ایم.


2

نشست خبری «گذشته»



*** علی مصفا: شخصیتم پر از تناقض است

در ادامه، علی مصفا درباره ویژگی شخصیتی که در این فیلم بازی کرده است، اظهار کرد: شخصیت من در این فیلم پر از تناقض است. تردیدهایی که باعث میشود قضاوت آن کار سادهای نباشد. البته این ویژگی شخصیت فیلمهای آقای فرهادی است که به سادگی نمیتوان درباره شان قضاوت کرد و من هم دوست ندارم به نتیجه گیری قطعی دربارهی شخصیتم برسم. به همین دلیل میخواهم این تضاد به شکل زندهای در موقع کار وجود داشته باشد.
به گزارش ایسنا، اصغر فرهادی با اشاره به مضمون فیلم عنوان کرد: همان اندازه که آینده مبهم است، گذشته هم مبهم است. شاید هر کسی گذشته اش را آن طور که دلش میخواهد، تعریف میکند، بنابراین گذشته مبهم است.



2

نشست خبری «گذشته»


*** داستان فیلم بعدی به سراغم می آید

این کارگردان سینما همچنین درباره فیلم بعدی اش اظهار کرد: تصمیم را من نمیگیرم، بلکه داستانی که به سراغم می آید میگیرد! داستان می آید و من فقط آن را مینویسم.
او همچنین از دو بازیگر کودک فیلم یاد کرد و آنها را بسیار باهوش و شیطان دانست که پیدا کردنشان شانس بزرگی بود.


*** بهانه ای نداشتم «گذشته» را بد بسازم

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری فیلم سینمایی «گذشته» در جشنواره کن، گفت: گروه فیلم «گذشته» گروه خوبی بودند. بنابراین هیچ بهانه ای برایم وجود نداشت که نتیجه فیلم بدی بشود. همه چیز آنطور که میخواستم بود.
این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا درباره ایرانی های خارج از کشور تحقیق کرده است، بیان کرد: من در هر سفری که به خارج از کشور داشتم، با ایرانیهای آنجا آشنا شدم.


*** پیشنهاد هالیوود به فرهادی

فرهادی همچنین در پاسخ به اینکه آیا بعد از گرفتن اسکار، پیشنهادی برای ساختن فیلم در هالیوود داشته است، اظهار کرد: به هر حال پیشنهادهایی مطرح شد و من به آنها هم فکر کردم، به گونه ای که قرار بود سراغ پروژه ای بروم که فیلمنامه و بازیگرش انتخاب شده و فقط من تکنسین آن بودم. بنابراین نتوانستم درباره آنها تصمیم بگیرم. کاری که قبل از اینکه من حضور داشته باشم کسانی دربارهاش تصمیم گرفتهاند و به آنها هم گفتم اگر زمانی داستانی داشتم و آن را باور کردم و آن داستان در آمریکا می گذشت به آنها خبر خواهم داد.


2

نشست خبری «گذشته»


او ادامه داد: در هالیوود فیلمهای خوب و بد هست. نمیتوان با یک کلمه همه فعالیت آنجا را سرکوب کرد. من می گذارم ببینم داستانی که به سراغم میآید چه میگوید. خودم را فیلم نامهنویس میدانم و بیشترین لذت را موقع نوشتن میبرم، به همین دلیل دوست دارم فیلمنامه کامل باشد و بعد کار را شروع کنم. شاید برای بازیگران کار خطرناکی باشد ولی در عین حال احساس آزادی را به بازیگران میدهم و از آنها میخواهم مسیری را که در نوشتن طی کرده ام از صفر شروع کنند، این باعث میشود بازیگر احساس آزادی بکند.


*** موسیقی، تماشاگر را از واقعیت فیلم دور میکند

کارگردان «گذشته» درباره اینکه چرا از موسیقی در کارش استفاده نکرده است، گفت: با آهنگسازهای مختلفی صحبت کردم. شاید یکی از دلایلی که برای فیلم موسیقی نگذاشتم این است که «گذشته» فیلمی واقعگرایانه است و حضور موسیقی، تماشاگر را از واقعیت فیلم دور میکند.
اصغر فرهادی در پایان این نشست که تعدادی از خبرنگاران، تهیه کنندگان و سینماگران ایرانی مانند غلامرضا موسوی، علی معلم، سیفالله صمدیان، فاطمه معتمدآریا، شیما غفاری، مسعود نجفی، محمود گبرلو، حسین معززی نیا، کوثر آوینی، کیوان کثیریان، سمیه قاضیزاده، مجید جوزانی، محمد حقیقت، محمد حمیدی مقدم و... حضور داشتند، درباره تاثیر محمود کلاری در فیلمبرداری «گذشته» گفت: کار با محمود کلاری بعد از «جدایی نادر از سیمین» دومین تجربه همکاریمان بود. من در فیلمهایم هیچ وقت سهمبندی نمیکنم و همه به یک اندازه در آن سهم دارند اما حضور یک فیلمبردارِ همزبان خیلی اهمیت داشت و خاطره خوبی بود.


در دقایقی از این نشست دو بازیگر کودک «گذشته» هم در سالن حضور داشتند و بابک کریمی دیگر بازیگر ایرانی فیلم از حاضران در نشست بود.

به گزارش ایسنا، مراسم فرش قرمز فیلم «گذشته» امشب (جمعه 27 اردیبهشت ماه) در کن برگزار میشود و احتمالا علاوه بر عوامل فیلم، لیلا حاتمی نیز بر روی فرش قرمز حضور خواهد داشت.

آنطور که از اظهارنظرها مشخص است، «گذشته» در نظر بینندگان فیلم تحسین شدهای بوده است.


 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"

گزارش خبرنگار ایسنا از کن

فیلم «علی قوی تن» هم در کن به روی پرده رفت



فیلم «آفتاب، مهتاب، زمین» علی قوی تن در جشنواره فیلم کن به روی پرده رفت.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از کن، در نمایش این فیلم که از سوی موسسه رسانههای تصویری در سالن 60 نفرهی «پالیس دی» تدارک دیده شده بود، حدود 20 نفر از خریداران، نمایندگان جشنواره ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور حضور داشتند.
«برلین منفی هفت»، «چتر سفید» و «زیباتر از زندگی» دیگر آثار ایرانی هستند که طی روزهای آینده توسط موسسه رسانه های تصویری به نمایش در خواهند آمد.
این موسسه، نمایش فیلم «برلین منفی هفت» را در برنامهی روزانه ی ماه 18 می، به صورت ویژه تبلیغ کرده است. همچنین تبلیغات این فیلم در سطح بازار جشنواره به چشم می خورد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
گزارش خبرنگار ایسنا از کن

اصغر فرهادی و عوامل فیلمش به روی فرش قرمز رفتند

مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی «گذشته»، آخرین ساخته اصغر فرهادی در جشنواره کن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از کن، در این مراسم که عصر روز جمعه (27 اردیبهشت) در کن برگزار شد، اصغر فرهادی به همراه علی مصفا، برنیس بژو، طاها رحیم (بازیگران) و دیگر عوامل اصلی فیلم «گذشته» با گذر از فرش قرمز، مورد استقبال «ژیل ژاکوب» مدیر جشنواره فیلم کن قرار گرفتند.
در نمایش اصلی این فیلم که در سالن «لومیر» برگزار شد لیلا حاتمی، پریا فرهادی و پریسا بخت آور نیز حضور داشتند.
پس از پایان فیلم، حاضران دقایق طولانی عوامل فیلم را تشویق کردند.

فیلم «گذشته» در سه نمایشی که روز گذشته در جشنواره 66 فیلم کن داشت، مورد توجه قرار گرفت و بسیاری بخت آخرین ساخته اصغر فرهادی را برای گرفتن نخل طلا زیاد دانستند.
 
بالا