اندر خواص میوه کاکتوس

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


چند سالی است میوههای عجیب و غریبی به کشورمان راه یافته است. میوههایی با اشکال و طعمهای متفاوت که هر ذائقهای را با طعم منحصر به فردش مجذوب میکند. یکی از این عجایب دنیای زمینی میوه کاکتوس است. در ایران به آن گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته میشود.

103129110243108138172245162252071548718021207.jpg


این میوه، بیضیشکل بوده و به رنگ قرمز بنفش است. سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، میتواند ناراحتیهایی را در گلو، مری و معده ایجاد کند.
گوشت این میوه، شیرینمزه و آبدار و دانههای ترد سیاهرنگی در بافت آن پراکنده است. کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه ای سبز را میدهد.

[h=2] [/h] [h=2]سه نوع کاکتوس خوراکی وجود دارد که در زیر به شرح آن میپردازیم: [/h] * سان پدرو (Sanpedro): این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی میباشد و آب به دست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه میشود و تب بالا و هپاتیت را درمان میکند.
*هودیا (Hoodia): این نوع اغلب در آفریقای جنوبی به عمل میآید و به درمان چاقی مفرط کمک میکند.
* اوپنتیا (Opuntia): سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان تأثیر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری میشود، جلوگیری میکند.
سوریه و لبنان از جمله کشورهایی است که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگترین کشور صادرکننده آن است.
این میوه یکی از غنیترین غذاهای پستانداران نواحی کویری و بیابانی محسوب میشود و امروزه گیاه زینتی آن در خانهها پرورش مییابد، اما این سۆال مطرح است مگر میوه کاکتوس چه فوایدی دارد که در کشورهای آمریکای مرکزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است؟
از عفونتهای کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان میکند و با کمک
به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخمها موثر است


[h=2]خواص درمانی[/h] * میوه کاکتوس به دلیل آن که در منطقهای بیابانی و خشک پرورش مییابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتیاکسیدانها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقتفرسای محیطی است. وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سمزدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری میشود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونتها مقاومتر میکند.
* یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی میشود.
142935420169405624713792512111059980134.jpg

* این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج میشود. مهمترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.
* همچنین باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد.
* برخی منابع ادعا میکنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین میشود و برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.
* از عفونتهای کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان میکند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخمها موثر است.
* این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه میشود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتیاکسیدان آن سه برابر سایر روغنها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.

[h=2]کشف تأثیر میوه کاکتوس در تنظیم قند خون دیابتیها[/h] میوه کاکتوس در تنظیم قند خون بیماران دیابتی نوع دوم موثر است. دکتر سید محمود فرش پور رضایی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی، با اعلام این خبر اظهار داشت: کاکتوس خوراکی، گیاهی پر طرفدار در کشورهای آمریکای مرکزی، اروپا، خاورمیانه، هند، آفریقای شمالی و استرالیاست.
وی اضافه کرد: برگهای این گیاه سرشار از بتاکاروتن، ویتامینهای گروه B، ویتامین C و کلسیم است.
دکتر رضایی در تشریح جزئیات پژوهش خود اظهار داشت: میوه گیاه کاکتوس به دفعات مختلف به طور روزانه تا مدت 2 ماه به موش خورانده شد، البته پیش از شروع مصرف میوه کاکتوس، این موشها به دیابت مبتلا شده و قند خون آنها اندازه گیری شده بود. پس از 2 ماه مصرف میوه گیاه کاکتوس، دوباره قند خون این موشها اندازه گیری شد که نتایج نشان داد میوه گیاه کاکتوس اثر ضددیابتی دارد و در تنظیم قند خون موثر است.
خلاصه این پژوهش در کنگره بینالمللی داروسازی و بیوتکنولوژی خاورمیانه سال 2010 در دبی ارائه شده است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
جام جم - فاخره بهبهانی
روزنامه خراسان
 
بالا