از باتلاق تا اينچه برون/ راه آهني که رکورد ساخت را به خود اختصاص داد

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2]از باتلاق تا اينچه برون/ راه آهني که رکورد ساخت را به خود اختصاص داد[/h]
از باتلاق تا اينچه برون/ راه آهني که رکورد ساخت را به خود اختصاص داد

تکميل راه آهن گرگان به اينچه برون در طول يکسال با پيشرفت فيزيکي بالا نسبت به راه آهن هاي ديگر رکورد ساخت را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ ساخت راه آهن جدا از مصرف سوخت و آلودگي کمتر، امنيت بالايي را براي مسافران و حمل و نقل کالا به دنبال دارد.
کشور ما هم با وجود مهندسان، مشاوران و متخصصان حمل و نقل ريلي تلاش مي کند شبکه حمل و نقل ريلي را در سراسر کشور توسعه دهد، به طوريکه هم اکنون اکثر استانهاي کشور به اين شبکه متصل هستند و در عرصه بين المللي حرفي را براي گفتن دارد.
گزارش باليني به خبرنگاران وزارت راه و شهرسازي از راه آهن گرگان به اينچه برون که قرار است طي دو روز آينده به بهره برداري برسد، حاکي از آن است که اين راه آهن به دليل اهميت و موقعيت استراتژيکي بالا در کشور و همچنين اتصال آن به کشورهاي قزاقستان و ترکمنستان، جايگاه ويژه خود را در عرصه بين المللي پيدا کند.

*** اين خط آهن بخشي از کريدور شمال به جنوب را تکميل مي کند


براساس اين گزارش؛ اهميت اينچه برون از آن لحاظ براي ما اهميت دارد که بخشي از کريدور شمال به جنوب در اين پروژه به اتمام مي رسد، چرا که ايران شاهراه هاي مهمي در ارتباط با شرق اسيا، آسياي ميانه و به سمت اروپا دارد که راه آهن اينچه برون يکي از تکميل کنندگان اين کريدور به شمار مي رود.
محمد پردل نژاد مديرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 گرگان به اينچه برون، در اين باره مي گويد؛ اين راه آهن هم همانند راه آهن مشهد به سرخس و جلفا و راه آهن قزوين به رشت که به انزلي و آستارا وصل مي شود، يکي از سرمايه هاي ملي کشور محسوب مي شود.
وي در اين باره مي گويد؛ ما صاحب يک زيرساخت و زيربناي ملي هستيم که وزارت راه و شهرسازي سازنده اين پروژه و در کنار آن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور و بعد از آن معاونت ساخت و توسعه راه آهن و همچنين اداره کل ساخت و توسعه منطقه 2 گرگان در آن همکاري داشته اند.

*** فقر مصالح کار ساخت را مختل کرده بود

مديرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 در ادامه، از مشکلات و سختي کار در اين پروژه مي گويد؛ فقر مصالح يکي از مشکلاتي بود که براي ساخت اين راه آهن با آن مواجه شديم، به طوري که منطقه اي مملو از رسوبات و آبرفت کار سقف را براي پيمانکار و کارگران سخت کرده بود که خوشبختانه توانستيم با حداقل هزينه و مطالعه روي معادن مختلف و همچنين تامين اعتبار کافي مشکلات را يکي پس از ديگري پشت سر گذاشته و ساخت راه آهن را با پيشرفت فيزيکي بالا به اتمام برسانيم.
وي اظهار داشت: در شرايط تحريم، ساخت راه آهني که بخشي از کريدور شمال به جنوب را تکميل مي کند، شايد از توان اکثر کشورها خارج باشد، اما خوشبختانه با توان متخصصان داخلي توانستيم اين پروژه را در طول يکسال به اتمام برسانيم.

*** منطقه باتلاقي را ريل گذاري کرديم


پر دل نژاد اضافه مي کند؛ با توجه به اينکه اين منطقه مملو از رسوبات و باتلاق ها و آبرفت هايي است، خوشبختانه با مطالعه لحظه به لحظه اين پروژه و تمهيدات لازم از سوي مسئولان وزارت راه و شهرسازي، مشاورين و متخصصان، توانستيم طراحي و اجراي پروژه را در زمان بندي مناسب به اتمام برسانيم.

**** پيشرفت فيزيکي راه آهن گرگان_ اينچه برون


در ادامه اين گزارش، مسعود پورقاز مدير پروژه راه آهن گرگان_ اينچه برون تصريح کرد: راه آهن گرگان_ اينچه برون با توجه به اينکه به کشورهاي ترکمنستان و قزاقستان متصل مي شود، از اهميت بالايي برخوردار است که با تکميل اين پروژه شبکه حمل و نقل ريلي از شمال به جنوب گسترش مي يابد.
وي در ادامه افزود: اين پروژه در تاريخ 24.12.90 قراردادي را با قرارگاه خاتم الانبياء به صورت epc منعقد کرد و از فروردين سال 91، احداث اين پروژه عملياتي شد.
پورقاز اظهار داشت: بعد از انجام مراحل ارزيابي، مسير مورد نظر در اسرع وقت توسط اکيپ سازندگان و پيمانکاران آماده ساخت شد.
وي اضافه کرد: اين پروژه شامل 12 تقاطع غير همسطح است و همچنين يک پل رودخانه اي و 4 ايستگاه که شامل دو ايستگاه فرعي و دو ايستگاه اصلي است.
مدير پروژه راه آهن گرگان_ اينچه برون گفت: مسير اين راه آهن از ايستگاه قره تپه شروع مي شود که پس از طي 18 کيلومتر به ايستگاه گرگان جديد رسيده و بعد به سمت شمال در کيلومتر 78 به ايستگاه تعويض بوژي که کل مسير 80 کيلومتر است.
وي با بيان اينکه ميزان اعتبار براي اين پروژه 130 ميليارد تومان بود، گفت: پروژه فوق با پيشرفت فيزيکي 80 درصد و اعتباري بالغ بر 130 ميليارد تومان با قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء منعقد شده بود، در طول يکسال به بهره برداري کامل رسيد.
وي گفت: اين پروژه ظرفيت جابجايي 7 ميليون تن بار را در سال دارد و هنوز براي دوخطه شدن اين مسير تصميماتي از سوي وزارتخانه و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور گرفته نشده است.

 
بالا