نستعلیق معجزه انسانی است

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
علی شیرازی خوشنویس:


خبرگزاری فارس: علی شیرازی هنرمند خوشنویس که به درشت نویسی شهره است، با بیان اینکه نستعلیق معجزه انسانی است، گفت: درشتنویسی بازیابی و کشف مجدد او از تاریخ خوشنویسی ایران بوده است.

13901105000269_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نمایشگاهی از تازهترین آثار نقاشی خط «علی شیرازی» در گالری شیرین برپا شده است. این نمایشگاه شامل 22 تابلو بزرگ نقاشی خط است که همه این آثار در روز افتتاحیه به فروش رسید.
شیرازی در نشستی دوستانه درباره آثارش سخن گفت.
* کشف مجدد درشتنویسی
شیرازی در طول 30 گذشته در زمینه خوشنویسی سنتی و نقاشی خط فعالیت داشته است.
او که بیشتر در زمینه درشت نویسی شهره است، درباره گرایش خود به سمت درشت نویسی توضیح داد: دوست داشتم قلم جدیدی را در آثارم استفاده کنم، جدید نه به آن مفهوم که سابقه تاریخی نداشته باشد، بلکه به دنبال چیزی بودم که در گذشته کمتر به آن توجه شده است و تداوم نیافته تا بتوانم آن را کشف مجددی کنم. البته در دوران گذشته درشت نویسی داشته ایم به گونه ای که طراحی و رسامی محسوب می شد اما بداهه که ذات هنر خوشنویسی بر بداهه نویسی است در آن وجود نداشت، بنابراین به این فکر افتادم که با قلم درشت کار کنم، اولین بار در دهه 60 کارم را با قلم درشت شروع کردم ونمایشگاهی از آثارم را نیز برپا کردم که خیلی ها ابتدا تأیید نمی کردند که حق هم داشتند چون به هر حال تازه ابتدای راه بود و بعدها این موضوع بیشتر رواج یافت و در سال های 72 به بعد در نمایشگاه ها بیشتر قلم درشت دیده می شد.
او درباره ویژگی های درشت نویسی هم گفت:
درشت نویسی نیاز به دقت و ریزه کاری های بسیاری دارد ، خط نستعلیق ویژگی های زیبای بسیاری دارد که در درشت نویسی نمود پیدا می کند و دوست داشتم که مخاطب این زیبایی ها را به وضوح ببیند.
* گرایش به سمت شعر نو
شیرازی در آثارش نسبت به شعر نو نیز توجه ویژه ای داشته است که در این باره توضیح داد: سال 75 نمایشگاهی از آثار نقاشی خط خود را در گالری برگ برگزار کردم که با استقبال خوبی رو به رو شد و استادانی چون محمد احصایی، غلامحسین نامی و پرویز کلانتری تشویقم کردند. در این سال ها بیشتر در خوشنویسی رسم بر این بود که شعر کهن به کار برده شود اما من دوست داشتم شعر نو بنویسم و این در حالی بود که کمتر خوشنویسان حرفه ای به سراغ شعر نو می رفتند.
من در نوشتن شعر نو فرم های جدیدی را ایجاد کردم و شعر نو شاعرانی چون سهراب، نیما و اخوان را نوشتم. در این آثار سعی کردم ضمن حفظ خط و ریشه ای که در هنر خوشنویسی داریم ، رنگ و فرم را در آثارم به کار بگیرم و به این ترتیب این نخستین تجربه من در نقاشی خط بود.
* مرکب قهوهای شیرازی
شیرازی در زمینه کتیبه نگاری نیز صاحب تجاربی است که در این باره گفت: همیشه تصور می شود که کتیبه حروفی است که روی کاشی، گچ و بنای ساختمان به کار می رود ولی من در خوشنویسی کتیبه نگاری را استفاده کردم و از تونالیته های مرکب و سایه روشن های آن به طور طبیعی استفاده کردم. بعد از این بسیاری از خوشنویسان به سراغ قلم درشت رفتند که نمایشگاه برپا کنند و هنوز هم مرکبی که من برای کتیبه نگاری استفاده کرده ام به نام من مشهور شده است یعنی مرکب قهوه ای شیرازی که دستور ساخت آن را یکی از مرکب سازان حرفه ای از من گرفت و ساخت.
* راهیابی به حراج کریستیز بر حسب اتفاق
وی درباره چگونگی راه یافتن آثارش به حراج بین المللی کریستز دوبی گفت: نمایشگاهی از نقاشی خط هایم را در توتال آرت گالری دوبی برگزار کرده بودم که با حراج کریستز دوبی همزمان شده بود و این همزمانی باعث شد که هم ایرانی های بسیاری که برای شرکت در حراج کریستیز آمده بودند به دیدن آثارم بیایند و هم این که عبدالرحمان الاویس وزیر کشور امارات به همراه محمدالمور که اکنون رئیس مجلس این کشور است به نمایشگاه آثارم آمدند، ویلیام رابینسون که فرد موثری در حراج کریستیز دوبی است نیز همراه آن ها بود و حدود نیم ساعت آن ها درباره آثارم با رابینسون صحبت کردند، رابینسون آثارم را که دید بسیار ابراز علاقه کرد و به این ترتیب آثارم به حراج کریستیز دوبی راه یافت.
* زیبایی نستعلیق در درشتنویسی بیشتر دیده میشود
او درباره ابعاد بزرگ آثارش در این نمایشگاه نیز توضیح داد: دلایل متعددی دارد اول آن که من را به عنوان درشت نویس می شناسند و شکوه و جلال خط نستعلیق در تابلوهایی با ابعاد بزرگ بیشتر خود را نشان می دهد. دوم آن که من کارهای در ابعاد بزرگ را دوست دارم حتی در خوشنویسی سنتی هم حدود 200 تابلو خوشنویسی در ابعاد بزرگ دارم که در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نگهداری می شود، آثار بزرگ از هر فاصله ای که دیده شود، متفاوت است سوم آن که در قرن اخیر بسیاری از ساختمان های اماکن مختلف بزرگ و بلند هستند و نیاز دارند تا با تابلوهای بزرگ و متناسب مزین شوند.
* حراج کریستز هیچ تأثیری بر آثارم نداشته است
این هنرمند خوشنویس درباره تأثیرگذاری حراج کریستیز بر آثارش گفت: حراجهای کریستز دوبی هیچ تأثیری در شکل آثار من نداشته است، من پیش از این حراجها هم درشت نویسی می کردم و نقاشی خط کار میکردم و در امارات نیز پیش از حضور حراج کریستز، دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرده بودم.
شیرازی درباره افزایش قیمت آثارش هم گفت: نمایشگاههای موفق مجوزی است برای افزایش قیمت آثار و این طبیعی است.
وی درباره علاقه مندی اعراب به آثار نقاشی خط و خوشنویسی او توضیح داد: یکی از دلایل آن اشتراکات فرهنگی، دینی وخط مشترک ماست از سوی دیگر اعراب به تابلوهای در ابعاد بزرگ علاقه مندند.
* هم نشینی فرم و رنگ در نقاشی خط
شیرازی در بخش دیگری از سخنانش درباره گرایش به سمت نقاشی خط و استفاده از فرم خطوط گفت: در خوشنویسی سنتی اصل بر کاربرد آن است و بهترین رنگ برای متن آن مشکی روی صفحه سفید است که البته بعدها در مواردی مثل کتابت قرآن کریم از رنگ های طلایی و لاجوردی و... نیز استفاده شد اما در نقاشی خط علاوه بر استفاده از رنگ، فرم هم حضور دارد و با تلفیق خط و خوشنویسی برخی از عناصر از حوزه خوشنویسی و برخی از عناصر از حوزه نقاشی به کمک آن می آید و درنهایت این هم نشینی فرم و رنگ به وجود می آ ید.
* معجزه ای انسانی به نام خط نستعلیق
زیبایی خط نستعلیق آن قدر عمیق است که شرح آن برای ما خوشنویسان غیر ممکن است وهنوز حتی یک صفحه درباره زیبایی این خط ودلایل این همه زیبایی نوشته نشده است. در این نمایشگاه نیز شما در برخی از تابلوها تنها اندامی از یک حرف را مشاهده می کنید که حتی مشخص نیست مربوط به چه کلمه ای است اما زیباست و این معجزه انسانی است که خطی به نام نستعلیق به وجود آورده است.
او درباره جذابیت آثارش برای کسانی که با فرهنگ، هنر و زبان ما آشنایی ندارند گفت: بسیاری از خریداران خارجی آثار من غربی ها بوده اند. به نظر من هنر امری جهانی است که هر کس از آن لذت می برد شما ممکن است از هنر خطاطی ژاپنی هم لذت ببرید هر چند نمی دانید چه متنی نوشته است، آثار خط نقاشی می تواند هم دارای متن وموضوع باشد هم نباشد، می تواند حروف و کلماتش قابل خواندن باشد می تواند نباشد. در هنر نقاشی خط اگر متن را حذف کنید و به سراغ شکل حروف وکلمات بروید دستتان باز می شود تا فرم های زیبایی خلق کنید.
* بازار هنر داخلی را ترجیح میدهم
وی در پایان درباره بازار خرید و فروش آثار هنری در داخل وخارج از کشور هم گفت: بازار داخل کشور را ترجیح می دهم، اثری که در داخل کشور فروخته می شود امکان دسترسی به آن وجود دارد. به هر حال آثارم برایم حکم فرزند دختر را دارد که اگر چه باید به سراغ زندگی مستقل خود برود اما همیشه دل پدر ومادرش به دنبال اوست. با این حال فروش خارجی را هم انکار نمی کنم و برای این که هنرمان رشد کند باید از چارچوب مرزهای کشور بیرون بزند و در هنر جهان خود را نشان دهد و در تعامل با هنر جهان رشد کند. معتقدم هنر اگر به صورت گلدانی باقی بماند پژمرده می شود.
شیرازی که در ا ین نمایشگاه همه 22 تابلو نقاشی خط خود را در روز افتتاحیه به فروش رسانده است در این باره گفت: از این فروش هم خوشحالم و هم ناراحت، من احساس هنرمندانی را که حاضر نیستند آثارشان را بفروشند خوب درک میکنم.
 
بالا