*** امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن- آیه 44 سوره بقره***

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
2_044.gif



سلام به همگی. ان شاالله در این بخش، می خوایم موضوع امر به معروف و نهی از منکر در قرآن رو بررسی کنیم. از ابتدای قرآن شروع می کنیم. اول از همه آیه 44 سوره مبارکه بقره رو مورد بررسی قرار می دیم:


بسم الله الرحمن الرحيم


"أتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم و أنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون"


آیا مردم را به نیكی (و ایمان به پیامبری كه صفات او آشكارا در تورات آمده) دعوت میكنید، اما خودتان را فراموش مینمائید؛ با اینكه شما كتاب (آسمانی) را میخوانید! آیا نمیاندیشید؟


نكات تفاسیر:

1- باید بین قول و عمل آمر به معروف و ناهی از منكر هماهنگی وجود داشته باشد تا امر و نهی تأثیر داشته باشد و یكی از شرایط تأثیر امر به معروف و نهی از منكر طبق این آیه عمل به گفته هایست كه آمر و ناهی باید آنرا بر خود لازم بداند. (جامع البیان فی تفسیر القرآن)

2- آمر به معروف و ناهی از منكر باید خودش عامل به گفته هایش باشد تا امر و نهی وی مثمر ثمر واقع گردد. (جامع البیان)

3- یكی از شرایط واجب شدن امر به معروف و نهی از منكر، احتمال تأثیر میباشد. (جامع البیان)

4- یكی از فواید امر به معروف و نهی از منكر پیوستن به امّت پیامبر (صلی الله علیه وآله) میباشد. (جامع البیان)

5- فرقی میان منافقین با كسانی كه امر و نهی میكنند امّا به گفتههای خود عمل نمیكنند نمیباشد. (جامع البیان)

6- امر به معروف و نهی از منكر واجب فوری میباشد. (جامع البیان)

7- عمل نكردن به گفتههای خود از نشانه های بیعقلی است. (ترجمه المیزان)

8- در این آیه، كلمه «النّاس» آمده است و آن دلالت بر عموم دارد و شخص یا اشخاص خاصّی مورد نظر نمیباشد. (ترجمه المیزان)

9- امر به معروف و نهی از منكر باید استمرار داشته باشد. (ترجمه تفسیر المیزان)

10- علم داشتن به معروف و منكر از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منكر میباشد. (ترجمه ی تفسیر المیزان)

11- هر چیزی كه معروف است، شایستگی مورد امر واقع شدن را دارد. «الف و لام» »البّر» یعنی تمام نیكی ها. (ترجمه تفسیر المیزان)


2113917vgls1zk4fm.png


 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

1- گرچه روی سخن آیه به قوم بنی اسرائیل است ولی مسلماً مفهوم آن گسترده است و دیگران را نیز شامل میشود.

2- بعضی از علمای یهود به بستگان خود كه اسلام آورده بودند توصیه به ایمان میكردند ولی خودشان ایمان نمیآوردند.

3- علمای یهود قبل از ظهور پیامبر (صلی الله علیه وآله) مردم را به ایمان به پیامبر (صلی الله علیه وآله) دعوت میكردند اما هنگام ظهور آن حضرت از ایمان آوردن به آن حضرت خودداری كردند.

4- آمر به معروف باید آنچه را به دیگران توصیه میكند (نیكیها را) خود نیز عامل به آن باشد.

5- كسی كه كتاب آسمانی را میخواند باید اهل تدبر و تفكّر در آیات نیز باشد. صرف خواندن كفایت نمیكند.

6- آمر به معروف و ناهی از منكر و مبلغ باید بیش از سخن گفتن مردم را با عمل راهنمائی و ارشاد نماید. حدیث (مردم را به غیر زبان به اسلام دعوت نمائید.)

2113917vgls1zk4fm.png


 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

7- وقتی سخن امر به معروف و ناهی از منكر از دل و جان برخیزد لاجرم بر دل شنونده و مخاطب مینشیند اما اگر تنها از زبان گوینده (آمر به معروف و ناهی از منكر) باشد از گوشها بیشتر تجاوز نمیكند.

8- امر به نیكی باید مدام باشد.

9- امر به نیكی همراه با عمل پسندیدهتر است.

10- عمل نكردن به گفته ها نشانهی بی عقلی است.

11- وقتی عمل صورت گرفت انسان به مقام تعقل و رشد میرسد. (عمل كردن به گفته ها نشانه ی تعقل و رشد است).

12- بهترین نصیحت و موعظه به كسانی كه فقط با زمان مردم را دعوت به نیكی میكنند نه با عمل دعوت به تعقل است.


....

تفسیرنمونه


2113917vgls1zk4fm.png


 
بالا