** نیستاگموس **

  • نویسنده موضوع *Man*
  • تاریخ شروع

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
19545349041655840377.gif


دودوئک

Optokinetic_nystagmus.gif






حرکات منظم و نوسانی و مکرر چشمها در یک یا چند منطقه بینایی که بطور غیر ارادی رخ میدهد و بطور فیزیولوژیک و هم بطور پاتولوژیک میتواند رخ دهد را دودوئَک یا نیستاگموس (Nystagmus) گویند.

حرکات غیرارادی و ضرب آهنگی و سریع چشم ها بر اثر دودوئک ممکن است افقی یا عمودی یا چرخشی یا ترکیبی از آنها باشد.

دودوئک میتواند افقی، عمودی یا چرخشی باشد. گاه بررسی دودوئک در مواردی مانند تشخیص علت سرگیجه یا محل ضایعه مغزی مفید است. نیستاگموس ممکن است باعث مشکلات بینایی شود.
 

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
انواع دودوئک

دودوئک را به دو روش دسته بندی می نمایند:


اول: بر اساس جهت دودوئک که میتواند عرضی، عمودی، چرخشی یا آونگی باشد. دودوئکهای آونگی از لحاظ سرعت و ارتفاع یکسان هستند، لذا جزء کند و تند ندارند ولی دودوئکهای ضربانی، که بطور شایعتر دیده میشوند، دارای دو حرکت کند و تند هستند. پس علاوه بر تقسیم بندی فوق، نیستاگموسها را میتوان به دو نوع کلی آونگی و ضربانی تقسیم نمود.

دوم: بر اساس عاملی که باعث بروز دودوئک میشود، که بر این اساس دو دسته دودوئک بوجود میآید.

۱- دودوئک فیزیولوژیک: میتوان این نوع نیستاگموس را با تحریکات خاصی ایجاد نمود که مثال آن در تست اپتوکینتیک است و مثال عملی آن فردی است که در ترن نشسته است، حرکات آرام چشم اشیاء را دنبال کرده و سپس با یک حرکت تند، چشم به وضعیت اولیه برمی گردد. در این تست واکنش فوق را در آزمایشگاه بوجود میآوریم. یعنی معادلِ تستِ اپتوکینتیک، فرد نشسته در ترن است.

۲- دودوئک پاتولوژیک: به دلیل اختلالات دستگاه تعادلی لابیرنتی (محیطی) یا دستگاه تعادلی مرکزی (دستگاه عصبی مرکزی)، بوجود میآیند. مصرف الکل، برخی داروها (مانند باربیتوراتها و آسپرین)، حوادث رگهای مغزی و مشکلات مادرزادی (مانند آلبینیسم) از علل این نوع نیستاگموس هستند.

منبع: ویکی پدیا
 
بالا