چندين حديث زيبا درباره صلوات

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"




-محاسبه ثواب صلوات



رسول خدا فرمود :در معراج ملکی را دیدم که هزار هزار دست دارد (یعنی یک میلیون ) و هر دستی هزار هزار انگشت و هر انگشتی هزار هزار بند دارد .
آن ملک گفت :من حساب دانه های قطرات باران را می دانم که چند تا در صحرا و چند دانه در دریا می بارد.
تعداد قطرات باران را که از ابتدای خلقت تا حال را می دانم ،ولی حسابی است که من از محاسبه آن عاجزم .
رسول خدا فرمود :چیست؟
عرض کرد :هرگاه جماعتی از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند ،من از محاسبه ثواب صلوات عاجزم

.



-عفو گناهان چندین ساله با صلوات


حضرت محمد (ص) فرمود : هر کس در روز جمعه صد صلوات بر من بفرستد ،حق تعالی گناهان هشتاد ساله او را بیامرزد .






دیدن بهشت با صلوات



حضرت محمد (ص) فرمود :هر کس هر روز هزار صلوات بر من فرستد از دنیا نخواهد رفت تاجای خودرا در بهشت ببیند .




رفع تلخی مرگ با صلوات



حضرت محمد (ص) فرمود :هرکس بر من زیادصلوات فرستد از تلخی مرگ و جان کندن ایمن گرددو هر کس بگوید :«اللهُم صَل علی مُحَمَّدٍ و آل مُحَمَّدٍ » خدا به او ثواب هفتاد و دو شهید عنایت فرماید و از گناهان بیرون می آید مانند روزی که از مادر متولد شده است .



 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : چند روایت درباره صلوات




-آمرزش گناهان با صلوات

حضرت محمد (ص) فرمود:هرکس هر روز از روی شوق و محبت بر من سه مرتبه صلوات بفرستد ،
بر خدا لازم می شود که گناهان او را بیامرزد؛درهمان روز یا همان شب .







-یک صلوات برابر با هفتاد رکعت نماز


ابو بصیر می گوید :از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود :جایزه و پاداش و مژرگانی کسی که بین نماز ظهر و عصر ،صلوات بر محمد و آل او بفرستد معادل پاداش هفتاد رکعت نماز است .
نیز فرمود : هر که بعد از نماز صبح و ظهر بگوید:«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم »نمی میرد تا این که حضرت مهدی (عج) را زیارت نماید .








درمان فراموشی با صلوات



رسول خدا (ص) فرمود: وقتی چیزی را فراموش کردید ،بر من صلوات بفرستید که موجب یاد آمدن آن چیز خواهد شد. ان شاء الله تعالی




برترین اعمال در برزخ


ابو علقمه می گوید : پیامبر (ص) بعد از نماز صبح رو به ما کرد و فرمود : اصحاب من ! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعقر طیار را در خواب دیدم . به آن دو بزرگوار نزدیک شدم و گفتم :پدر و مادرم فدایتان ! کدام عمل را برتر یافیتید ؟ پاسخ دادند پدر و مادر ما به فدایت ! ما صلوات فرستادن بر تو ،تشنه را سیراب کردن و محبت علی بن ابی طالب را برترین اعمال یافتیم .



http://bahar-20.com/

- حفظ ماندن از آتش جهنم با صلوات


حضرت صادق (ع) به شخصی که در خدمتشان بود فرمود : می خواهم چیزی را به تو یاد دهم که تو را از گرمی آتش جهنم نگاه دارد و آن این است که بعد از نماز صبح صد مرتبه صلوات بفرستی .
http://bahar-20.com/



استجابت دعا


امام جعفر صادق فرمود : چون بنده بگوید:«اللهم صل علی محمد و آله و علی اهل بیته » مستجاب می شود و هر دعایی که بعد از آن بکند نیز مستجاب می گردد .












 

مسافر

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : چند روایت درباره صلوات

رفع عذاب قبر

رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق تعالى ، گناهان گذشته و آينده او را بيامرزد و چنان باشد كه گويا دوازده هزار مرتبه قرآن را ختم كرده است و حق تعالى ، او را از گرسنگى . تشنگى روز قيامت نگاه دارد و تمام حزن او را برطرف سازد و او را از ابليس و لشكريانش نگاهدارى كند و هيچ گناهى بر او ننويسد و سكرات مرگ را بر او آسان گرداند.
و اگر در آن روز يا در آن شب بميرد، شهيد مرده باشد خدا عذاب قبر را از او بردارد و هر چه از خدا سؤ ال كند، به او عطا فرمايد و نماز و روزه او را قبول فرمايد و دعاى او را مستجاب سازد و ملك موت ، روح او را قبض نكند، تا آن كه رضوان ، ريحان بهشت را به نزد او آورد
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

صلوات فرستادن بر پیامبر صلى الله علیه وآله گناهان را از بین مى برد، بهتر از نابود کردن آب آتش را. سلام کردن بر پیامبر صلى الله علیه و آله برتر از آزاد کردن چند برده است . دوست داشتن رسول خدا صلى الله علیه و آله برتراز فدا کردن جانهاست . یا فرمودند: برتر از شمشیر زدن در راه خداست
ثواب الاعمال ، ص ۳۳۱
امام صادق علیه السلام فرمودند:
هنگامى که پیامبر صلى الله علیه و آله را یاد کردند، زیاد بر او صلوات بفرستید. زیرا همانا کسى که یک بار بر پیامبر صلى الله علیه و آله صلوات بفرستد، خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار بار بر او صلوات مى فرستد و آفریده اى از آفریدگان خدا باقى نماند، مگر این که به خاطر صلوات خدا و صلوات فرشتگانش ، بر او صلوات مى فرستند. و جز نادان مغرور که خدا و رسول از او بیزارند، کسى از این ثواب رو نمى گرداند
ثواب الاعمال ، ص ۳۳۱
امام صادق علیه السلام فرمودند:
کسى که در یک روز صد بار بگوید ((رب صل على محمد و اهل بیته ))، خداوندصد حاجت او را بر مى آورد که سى تاى آن مربوط به دنیا و هفتاد تاى آن مربوط به آخرت است
ثواب الاعمال ، ص ۳۴۱
از امام صادق علیه السلام پرسیدند چگونه بر محمد و آل او صلوات بفرستیم فرمود شما مى گوئید:
صلوات الله و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه على محمد و آل محمد و السلام علیه و علیهم و رحمة الله و برکاته .
گفته شد ثواب کسى که به این طریق بگوید چه مى باشد، فرمود: بیرون شدن از گناهان است ، به خدا قسم مثل روزى که او را مادر زائیده

ختوم و اذکار، ج ۱، ص ۴۸///// بحار، ج ۹۴٫ ص ۵۵
امام باقر علیه السلام فرمودند:
هنگامى که در روز جمعه نماز عصر را خواندى ، بگو:
اللهم صل على محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیهم و على ارواحهم و اجسادهم و رحمة الله و برکاته .
همانا کسى که پس از نماز عصر این صلوات را بفرستد، خداوند صد هزار حسنه براى او نوشته ، صد هزار گناه او را پاک کرده ، به واسطه آن صد هزار حاجت او را برآورده نموده صد هزار درجه براى او مى نویسد

ثواب الاعمال ، ص ۸۳ و ۲۳۹
امام باقر علیه السلام فرمود:
کسى که در رکوع ، سجده و قیامش بگوید ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خداوند براى او همانند ثواب رکوع ، سجده و قیام را مى نویسد
ثواب الاعمال ، ص ۷۵
حضرت صادق (ع ) فرمود
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
پیوسته دعا محجوبست (و میانه آن و استجابش حجاب و پرده اى حائل است ) تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود (که آنگاه پرده و حائل برطرف شود)
اصول کافى جلد ۴ صفحه : ۲۴۷ روایة : ۱
شرح :
جزرى در نهایه گفته است : صلوة در لغت بمعناى دعا است ، و عبادت مخصوصه را که شامل دعا است صلوة گفته اند، و برخى گفته اند: صلوة در لغت بمعناى تعظیم است ، و عبادت مخصوصه را هم صلوة گفته اند چون در آن تعظیم خداوند است تا آنکه گوید: و اما اینکه گوئیم ((اللهم صلى على محمد)) معنایش اینست که خدایا او را بزرگوار کن در دنیا بوسیله بلند کردن نام او و آشکار کردن دعوت و نگهدارى شریعتش ، و در آخرت بقبول کردن شفاعت او درباره امتش و دو چندان کردن اجر و پاداشش .
فیض (ره ) در وافى گوید: معناى صلوة بر پیغمبرش (ص ) اضافه انواع کرامات و لطائف نعمتها است بر او، و اما صلوات ما و فرشتگان بر او پس آن درخواست آن کرامت و اضافه آن بر او است .
و مجلسى (ره ) گوید: مشهور آنست که صلوة از خداى سبحان رحمت است و از فرشتگان استغفار (و طلب آمرزش ) و از بندگان دعا است . و در معناى ((آل )) گفته است : آل پیغمبر (ص ) نزد شیعه امامیه عترت طاهره و خاندان معصوم او هستند، و اینکه شهید ثانى (ره ) آنرا مخصوص باءمیرالمؤ منین و فاطمه و حسن و حسین :S (31): کرده است وجهى و دلیلى ندارد، و اما نزد عامه در این باره اختلاف بسیارى است پس برخى گفته اند: آل پیغمبر (ص ) تمامى امت او هستند و برخى گفته اند: عشیره اویند، و برخى گفته اند هر که از بنى هاشم و بنى عبدالمطلب که گرفتن زکاة بر آنها حرام است آل پیغمبرند، سپس وجوهى براى اینکه دعا بدون صلوات محجوبست ذکر فرموده است .

حضرت صادق (ع ) فرمود
عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ دَعَا وَ لَمْ یَذْکُرِ النَّبِیَّ ص رَفْرَفَ الدُّعَاءُ عَلَى رَأْسِهِ فَإِذَا ذَکَرَ النَّبِیَّ ص رُفِعَ الدُّعَاءُ
هر که دعائى کند و نام پیغمبر (ص ) را نبرد آن دعا بالاى سرش (چون پرنده اى ) بچرخد، و چون نام پیغمبر (ص ) را برد دعا بالا رود
اصول کافى جلد ۴ صفحه : ۲۴۸ روایة : ۲
حضرت صادق (ع ) فرمود:
َبُو عَلِیٍّ الْأَشْعَرِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ أَبِی أُسَامَةَ زَیْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِیَّ ص فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص إِنِّی أَجْعَلُ لَکَ ثُلُثَ صَلَوَاتِی لَا بَلْ أَجْعَلُ لَکَ نِصْفَ صَلَوَاتِی لَا بَلْ أَجْعَلُهَا کُلَّهَا لَکَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذاً تُکْفَى مَئُونَةَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ
مردى نزد پیغمبر (ص ) آمد و عرضکرد: اى رسول خدا من یک سوم صلواتم را براى شما قرار دهم ، نه بلکه نیمى از صلواتم را مخصوص شما گردانم ، نه بلکه تمامى آن را از آن شما گردانم ؟ رسول خدا (ص ) فرمود: در این صورت خرج مؤ ونه دنیا و آخرت تو کفایت شود. (شرح این حدیث از زبان امام علیه السلام در حدیث (۴) است )
اصول کافى جلد ۴ صفحه : ۲۴۸ روایة : ۳


اِنَّ اللهَ وَ مَلائَکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبی یا ایُّها الَّذینَ امَنوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّموُا تَسلیما
خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند ای مومنان شما نیر بر او درود و سلام بفرستید.
سوره احزاب آیه۵۶


پیامبر اسلام.ص.فرمود
در قیامت نزدیک ترین مردم به من کسی است که بیشتر بر من صلوات بفرستد
کنز العمال، ج ۱، ص ۴۸۹

پیامبر اسلام.ص.فرمود
بر من بسیار صلوات بفرستید که صلوات بر من نوری در قبر، نوری در پل صراط و نوری در بهشت خواهد بود
بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۶۴

پیامبر اسلام.ص.فرمود
صلوات فرستادن، فقر را برطرف می نماید
جلاء الافهام، ص ۲۵۲

پیامبر اسلام.ص.فرمود
هر کس در روز جمعه هزار بار بر من صلوات بفرستد، فرشتگان همواره برای او آمرزش می طلبند
جامع احادیث شیعه، ج ۶، ص۱۸۷

پیامبر اسلام.ص.فرمود
آوای خود را به هنگام صلوات بر من بلند کنید که نفاق را از بین می برد
محجه البیضاء، ج ۲، ص ۳۱۳

پیامبر اسلام.ص.فرمود
هر کس در نوشته ای بر من درود بفرستد فرشتگان همواره برای او آمرزش می طلبند
میزان الحکمه، ج ۷، ح ۱۰۷۹۵

پیامبر اسلام.ص.فرمود
هر کس پایان سخنش صلوات بر من و علی (ع) باشد به بهشت وارد می شود
عیون الاخبارالرضا، ج ۲، ص ۶۴

پیامبر اسلام.ص.فرمود
صلوات بر من و خاندانم، نفاق و دورویی را از بین می برد
ثواب الاعمال، ج ۴، ص ۱۲۱۱

پیامبر اسلام.ص.فرمود
هر کس بر من صلوات بفرستد، در قیامت او را شفاعت می کنم
فضائل الخمسه، ج ۱، ص ۲۰۸

حضرت علی علیه السلام
صلوات فرستادن بر پیامبر (ص)، گناهان را بسان ریختن آب بر آتش از بین می برد

ثواب الاعمال،‏ص ۱۸۷

حضرت امام باقر علیه السلام
صلوات از جانب خداوند، رحمت است و از سوی فرشتگان، تزکیه و پاک کردن و از طرف مردم، دعا است

میزان الحکمه، ج ۱، ص ۳۸۹

حضرت امام صادق علیه السلام
صلوات بر پیامبر (ص) و آل او،‏سنگین ترین عملی است که در روز قیامت در ترازوی اعمال گذاشته می شود

میزان الحکمه، ج ۷، ح ۱۰۷۹۷
وبلاگ انتظار تا کی





 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
«لا يقبل الصلاة الا بطهور و بالصلاة علي ».
پيامبر(ص) فرمودند: «نمازي پذيرفته نمي شود، جز با طهارت و با درود فرستادن بر من».
***امام صادق (ع) فرمودند: «روزهاي هفته با چهره اي كه معرف همه بنده ها باشد، در قيامت حاضر مي شوند و پيشاپيش آنها روز جمعه است و همانند عروس جلوه گري مي كند؛ به طوري كه انسان فكر مي كند كه او را نزد شوهرش مي برند. پس آنگاه كنار درب بهشت مي ايستد و ساير ايام هفته پشت سر جمعه قرار مي گيرند و از كسي كه در روز جمعه بسيار صلوات فرستاده است، شفاعت مي كند.»
ئ بحارالانوار، ص 86، ص 353



در آيه 56 سوره احزاب آمده است كه «خدا و فرشتگان بر پيامبرش درود و صلوات مي فرستند.» اكنون اين پرسش مطرح مي شود كه مفهوم صلوات خدا و فرشتگان چيست و كيفيت صلوات بر پيامبر(ص) چگونه است.
براساس رواياتي كه شيعه و سني به طور گسترده، به نقل آن پرداخته اند، كيفيت صلوات بر آن حضرت به دست مي آيد.
ابوحمزه ثمالي از كعب بن عجره حديث مي كند، آنگاه كه آيه صلوات بر پيامبر نازل شد، گفتيم: يا رسول ا...! ما مي دانيم كه چگونه بر شما سلام دهيم اما كيفيت صلوات بر شما چگونه است. حضرت فرمودند كه بگوييد: «اللهم صل علي محمد و علي آل محمد كما صليت علي آل ابراهيم انك حميد مجيد اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد كما باركت علي آل ابراهيم انك حميد مجيد.»(1)
برجستگي «آل پيامبر» در اين حديث و حضور قطعي ايشان در كنار پيامبر(ص) به هنگام درود بر آن حضرت نشان از رفعت مقام آنان و حضور دائمي عترت در كنار سنت پيامبر(ص) دارد.
در اهميت اين حضور بايد گفت، پيامبر صلواتي را كه شامل آل و خاندان آن حضرت نباشد نكوهش كرده و از آن به صلوات «ابتر و ناقص» ياد كرده است. به عنوان مثال، ابن حجر هيثمي كه از بزرگان اهل سنت است، روايت كرده كه پيغمبر فرمود: «بر من درود ناتمام نفرستيد.» گفتند: درود ناتمام چيست؟
فرمود: «اينكه بگوييد اللهم صل علي محمد بگوييد اللهم صل علي محمد و آل محمد(2)
در تفسير «الدر المنثور، سيوطي هجده حديث از پيامبر نقل شده كه بر اساس آن «آل محمد» را به هنگام صلوات بايد ذكر كرد.»(3)
در روايتي ديگر، قبولي نماز مشروط به صلوات بر پيامبر و خاندان او معرفي شده و آمده است: «هر كس نماز بگزارد و در آن بر من و اهل بيتم صلوات نفرستد، نمازش قبول نيست.(4)



صلوات شعار رسمي مسلمانان است كه هر صبح و شام بارها در بهترين عبادت خويش (نماز) آن را تكرار مي كنند. صلوات پيوسته خداوند و فرشتگان بر پيامبر و امر تأكيدي به مؤمنان بر تداوم صلوات بر ايشان را تسليم بودن در برابر فرمانهاي پيامبر(ص) جلوه ديگري از اين اهميت است. «ياايها الذين ءامنوا صلوا عليه و سلموا تسيماً»
در روايتي از امام صادق(ع) آمده است كه ابوبصير سؤال كرد: منظور از صلات بر پيامبر(ص) را فهميده ايم، اما معني تسليم بر او چيست؟ امام فرمود: «منظور تسليم بودن در برابر او در هر كار است.» (5)
از صلوات، در روايات به عنوان «برترين اعمال» ياد شده، چنانكه خوارزمي در «مناقب» خود از ابوعلقمه نقل كرده كه روزي پيغمبر(ص) نماز صبح را با ما گزارد و بعد از آن به ما رو كرد و فرمود:
«اي ياران، من ديشب عموي خود حمزة بن عبدالمطلب و برادرم جعفربن ابيطالب را در خواب ديدم. از ايشان پرسيدم: فدايتان شوم، كدام اعمال را برتر يافتيد؟ گفتند: بهترين اعمال را در سه چيز يافتيم: صلوات بر شما، آب دادن تشنگان و دوستي علي بن ابيطالب(ع).(6)
در روايتي ديگر كه اهميت صلوات را نشان مي دهد، از امام صادق(ع) به نقل از پيامبر(ص) مي فرمايند: «هر كه نزد او نام من آورده شود و او صلوات بر من نفرستد، حق تعالي او را از بهشت دور گرداند.» (7)
البته چنين عقوبت سنگيني از آن كسي است كه عمداً و از روي دشمني با آن بزرگواران از ذكر صلوات روي برتابد.
وجوب صلوات در نماز و مشروط بودن قبولي آن بر درود بر پيامبر(ص) و خاندان پاك وي، جلوه ديگري از اهميت صلوات را بيانگر است.
اجماع علماي شيعه به وجوب صلوات در تشهد اول و دوم نماز است. علاوه بر رواياتي كه از امامان شيعه در اين زمينه آمده است، در كتابهاي اهل سنت نيز رواياتي كه بر وجوب صلوات دلالت مي كند، كم نيست.


در روايتي، قبولي نماز مشروط بر صلوات بر پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) ياد شده است: «من صلي صلوة و لم يصل فيها علي و علي اهل بيتي لم تقبل منه»(8)
از اين رو، از فقهاي اهل سنت «شافعي، آن را در تشهد دوم واجب مي داند و از احمدبن حنبل و جمعي ديگر از فقها بر وجوب آن عقيده دارند؛ اگر چه «مالك» و «ابوحنيفه» و عده اي نيز آن را مستحب مي دانند.(9)
عده اي از مفسران بر اساس برخي روايات معنا و حقيقت صلوات را با پيمان روز الست (الست بربكم، قالوا بلي...) و عالم ذر مرتبط دانسته و صلوات را تجديد عهد و ميثاق با عهد اوليه آدم در آغاز خلقت دانسته اند.
از امام موسي بن جعفر(ع) روايت شده كه: كسي كه صلوات بر پيغمبر اكرم(ص) مي فرستد، معنايش آن است كه وفاي به عهد و ميثاقي كه در عالم ذر پروردگار فرمود «الست بربكم و محمد نبيكم و علي امامكم» بر زبان آورده و قبولي آن را اعلام مي كند و تجديد عمل و ميثاق به عمل مي آورد.(10)
و آخرين سخن در اهميت صلوات شمار فراواني از روايات پيامبر و معصومين(ع) است كه فضيلت و آثار دنيوي و اخروي صلوات را بيان مي كنند و به جرأت مي توان گفت درباره كمتر ذكر و عبادتي مي توان چنين فضايل و آثاري را جست كه گوشه اي از اين فضايل و آثار را مورد اشاره قرار مي دهيم.



صلوات از سوي گوينده آن شعاري ظاهري و بدون پشتوانه نيست تا از فضايل بي شمار آن در روايات تعجب كنيم و انگشت حيرت بر دهان افكنيم و ذكري چنين كوتاه چگونه فضايلي چنين متبرك دارد: بر اهل ذكر و ايمان پوشيده نيست كه تمامي اذكار از جمله صلوات بر پيامبر(ص) و خاندان پاكش يك لفظ و يك معنا دارد.
تكرار لفظ بدون توجه به معنا سود چنداني ندارد و عمده فضايل در حقيقت ذكر و عبادت نهفته است. چنانكه خداوند مي فرمايد: «اي مردمان شما همگي فقير درگاه الهي هستيد.»(11)
صلوات گوينده حقيقتي با واسطه قرار دادن پيامبر و خاندانش و با درود فرستادن بر آنان طلب رحمت و آمرزش مي نمايد تا با دعايي اين چنين از ذات غني بي نيازي طلب نمايد. چنانكه گفتيم، صلوات از جانب غير خدا طلب رحمت است.
در آيه صلوات نيز خداوند بلافاصله بعد از امر به صلوات بر پيامبر دستور اكيد به تسليم شدن در برابر فرمان ايشان كه فرمان او فرمان خداست، مي دهد. به نظر مي رسد چنين دستوري بعد از امر به صلوات براي آن است كه بفهماند حقيقت درود بر ايشان، تسليم بودن در برابر امري نبوي است و چنين تسليمي حيات جاودانه و حقيقي به آدمي مي بخشد و او را رستگار مي كند و اي اهل ايمان، آنگاه كه خدا و رسول به آنچه شما را حيات مي بخشد فرا مي خوانند، اجابت كنيد.»(12)
با بررسي روايات فضاييل صلوات، چنين به دست مي آيد كه بخشي از اين آثار مربوط به زندگي دنيوي و بخشي به زندگاني اخروي مربوط است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم، اگر چه ممكن است برخي از اين آثار مشترك بين دنيا و آخرت باشد.
الف) آثار دنيوي
1) نقش صلوات در استجابت دعا
در ادعيه و روايات معصومين(ع) ميان صلوات و مستجاب شدن دعا ارتباط عميقي ديده مي شود.
در دعاهاي صحيفه سجاديه، مناجات شعبانيه، مكارم الاخلاق و... صلوات به گونه اي در ابتدا يا آخر دعا آمده است، زيرا صلوات دعاي مقبوله است. (13)
و روايت ديگري نقل شده كه: «هر كسي حاجتي از خداوند دارد، ابتدا صلوات بر پيامبر و آل او گويد سپس حاجت بخواهد و سپس صلوات گويد، زيرا خداوند كريم تر از آن است كه دو طرف دعا را مستجاب كند و وسط آن را مستجاب نشده رها نمايد، زيرا صلوات بر پيامبر و آل او محجوب و در پرده باقي نمي ماند و حتماً مستجاب مي شود.» (14)
از آن جا كه خداوند از مؤمنان خواسته است كه به سوي او با وسيله و واسطه اي تقرب جويند (يا ايها الذين امنوا اتقواا... و ابتغوا اليه الوسيله) (15) صلوات به معناي واسطه قرا دادن واسطه هاي فيض الهي براي تقرب به خدا و درك رحمت الهي است چنانكه در تفسير اين آيه به رواياتي برمي خوريم كه معصوم(ع) مي فرمايد: «منظور از وسيله در اين آيه، ما اهل بيت هستيم.» (16)
از رسول خدا نيز روايت شده كه: «صلوات شما بر من باعث روا شدن حاجات شما مي شود و خداوند را از شما راضي مي گرداند و اعمال شما را پاكيزه مي كند.» (17)
2) همراهي با ملائكه و برخورداري از استغفار آنان:
از آنجا كه ملائكه پيوسته بر پيامبر(ص) صلوات مي گويند، صلوات مؤمنان به معناي همراهي با فرشتگان نيز هست ملائكه نيز براي كسي كه صلوات مي فرستد استغفار مي كند و براي او صلوات مي فرستند.
از رسول خدا(ص) روايت شده كه حق تعالي مي فرمايد: «هر بنده اي كه براي تو صلوات فرستد، هفتاد هزار فرشته بر او صلوات مي فرستند و هر كه هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد، اهل بهشت خواهد بود.» (18)
3) صلوات، از بين برنده «نفاق» و «غم» و «بخل»:
از پيامبر(ص) نقل شده: «صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بين مي برد.» (19) و در روايتي ديگر به امام علي(ع) توصيه مي كند كه هرگاه امري تو را اندوهگين ساخت، بر پيامبر و آل او صلوات فرست...» (2) و بر اساس روايتي ديگر از امام حسن مجتبي(ع) از پيامبر(ص): «بخيل كسي است كه چون نام من در نزد او برده شود، بر من صلوات نفرستد.» (21)
حصول عافيت، توانگري و غنا، به ياد آمدن فراموش شدها به وسيله صلوات و پاكيزه و طيب شدن مجالس با ذكر صلوات، از جمله آثار ديگر صلوات است كه در روايات به آنها اشاره شده است.
ب) آثار اخروي صلوات
اگر چه برخي از آثار ياد شده در آخرت نيز محقق است، اما بخشي از آثار مختص زندگي اخروي است كه به آنها اشاره مي كنيم:
1) قرب به رسول ا... (ص) و بهره گيري از شفاعت آن حضرت: پيامبر(ص) مي فرمايد: «هركس بر من صلوات بفرستد، شفاعت من به او مي رسد.» (22) و «نزديكترين مردم در روز قيامت بر من در هر جا كه باشد كسي است كه بر من بيشتر در دنيا صلوات بفرستد.» (23)
2) كفاره گناهان، خلاصي از آتش و رفع عذاب قبر: امام رضا(ع) مي فرمايد: «كسي كه نتواند با كارهاي نيك گناهانش را بپوشاند، بايد فراوان بر محمد و آل محمد درود فرستد كه صلوات گناهان را نابود مي كند.»(24)
و نيز فرمودند: «صلوات بر من نور است بر صراط و هر كس بر صراط نور باشد، از اهل نار نخواهد بود.(25) «بسيار بر من صلوات فرستيد كه صلوات بر من نور است در قبر و نور است در بهشت.» (26)
3) بهره مندي از حسنات مضاعف و سنگيني بر ترازوي اعمال نيك: از انس بن مالك روايت شده كه گفت: بر پيامبر خدا(ص) داخل شدم و نديدم هيچ روزي كه مسرورتر و شاداب تر از آن روز باشد،
از دليل آن پرسيدم فرمود: «چرا شاداب نباشم، حال آن كه جبرئيل هم اكنون بيرون رفت از نزد من و گفت كه خداوند فرمود: هر كسي يك بار بر تو صلوات فرستد، ده صلوات بر او مي فرستم، ده سيئه را از او محو مي كنم و ده حسنه براي او مي نويسم.»
همچنين از امام صادق(ع) روايت شده «سنگين ترين چيزي كه در روز قيامت در ترازوي اعمال مي گذارند، صلوات بر حضرت رسول و اهل بيت ايشان است.» (27)

با اين حال، آنچه ذكر آن رفت تنها بخشي از آثار و فضايل درود بر پيامبر و خاندان پاك ايشان است كه صد البته روايات بيش از آن است كه اين نوشتار گنجايش ذكر آن را داشته باشد.
اميد آن كه ذكر اين فضايل مقدمه عمل به آن و بهره مندي از آثار گسترده آن باشد.
______________________________________________
1- تفسير منهج الصادقين، ج 7، ص 335/ سنن ابن ماجه ج1، ص 293
2- تفسير، 7 نمونه، ج 17، ص 319
3- تفسيرالميزان، ج 16، ص 517
4- الصواعق المحرقه، ص 147-146
5- تفسير مجمع البيان، طبرسي، ج 7، ص 579
6- منهج الصادقين، همان، ص 361
7- اصول كافي، كليني، ج 2، ص 395
8- بررسي آيات و روايات صلوات، مرتضي محسني كبير ص 123
9- منهج الصادقين، همان، ص 357
10- تفسير جامع، ج 5، ص 37
11- فاطر/آيه 15
12- انفال/ آيه 24
13- بررسي آيات و روايات صلوات، ص 9
14- اصول كافي، همان، ص 252
15- مائده/ آيه 35
16- تفسيرالميزان، ج 5، ص 517
17- همان، ص 326
18- جامع الاخبار، فصل 28، ص 68
19- محجة البيضاء، ج 2، ص 313
20- كنز العمال، ج 1، ص 181
21- همان، ص 289
22- شرح و فضايل صلوات، ص 86
23- همان، ص 85
24- آثار الصادقين ج 11،ص 214
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
حدیث (1) امام صادق علیه السلام:
اِنَّ مِن تَمامِ الصَّومِ اِعطاءُ الزَّکاةِ یَعنى الفِطرَة کَما اَنَّ الصَّلوةَ عَلَى النَّبِى (ص) مِن تَمامِ الصَّلوةِ؛

تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است.

من لا یحضر الفقیه ج2 ، ص183 - وسائل الشیعه، ج 9، ص 318
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
حدیث (2) امام صادق علیه السلام:
أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ.

سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل بیت اوست.

وسائل الشیعه، ج 7، ص 197
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
حدیث (3) امام صادق علیه السلام:
ما مِن عَمَلٍ أفضَلَ يَومَ الجُمُعَةِ مِنَ الصَّلوةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ.

در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.

الخصال ص394​
 
بالا