کبودی لب نشانه چیست؟

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
اگر لبهایتان کبود شوند، نشان می دهد بدن شما دچار کمبود اکسیژن شده است.

وقتی در معرض سرمای شدید قرار میگیرید، بدن شما جریان خون را در سطح پوست کمتر کرده و برای حفظ گرما در اندامهای حیاتی مثل قلب، مغز و کلیهها، خون را به درون بدن هدایت میکند.

این کار اکسیژن را در مویرگهای سطحی پوست کم کرده و رنگ پوست را در لبها، آبی (کبود) نشان میدهد.

کبودی لبها ممکن است نشانه کمبود اکسیژن خون در اثر سیگار کشیدن یا استنشاق گازهای سمی باشد.

اگر لبهایتان کبود و پوستتان رنگ پریده است، ممکن است دچار کمخونی فقر آهن باشید. آهن جزئی حیاتی در هموگلوبین (مادهای که رنگ قرمز به خون میدهد) است. غیر از کمبودهای تغذیهای، از دیگر عوامل کمبود آهن خون را میتوان نام برد، یعنی هر چیزی که باعث کم شدن خون بدن شود.

در کودکان، کبودی لبها و سرفه شدید ممکن است نشانه خروسک شدید باشد که بسیار شایع است.

لبهایی که ناگهان کبود شوند – همراه با تنگی نفس و تند شدن ضربان قلب – زنگ خطری برای بیماری قلبی یا ششها (ریه ها) هستند. در این حالت احتمالا دچار ناراحتی شدید قلب شدهاید، یا ششهایتان در اثر سینه پهلو، برونشیت، آسم یا آمفیزم، اکسیژن کافی دریافت نمیکند.وجود لخته خون در شش هم این حالت را ایجاد میکند و باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.
اما اگر کبودی لب در اثر سرما باشد، برای رفع آن کارهای زیر را میتوانید انجام دهید:


- حولهای بزرگ یا پتویی را به سر تا پای خود بپیچید. هر چه بیشتر خود را گرم کنید، زودتر مرکز بدن گرم شده و خون به لبها و انگشتان دست و پا برمیگردد.

- نوشیدن مایعات گرم هم به انبساط رگهای خونی و جریان بهتر خون کمک میکند. اما قهوه نخورید، کافئین موجود در قهوه رگهای خونی را تنگتر میکند.

- ورزش کنید. حرکات ورزشی بدون توقف دست و پا، گردش خون را سریعتر کرده و اکسیژن بیشتری به بافتها میرساند و بهسرعت رنگ پوست و لب را برمیگرداند.

- سیگار نکشید. کشیدن سیگار، اکسیژن بدن را کم کرده و باعث تنگی رگهای خونی میشود.
چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

- اگر لبهایتان ناگهان کبود شد و ضربان قلبتان بالا رفت، عرق کردید یا به سرفه افتادید و دچار تنگی نفس شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

- اگر لبها و ناخنهای کودکتان کبود شد و سرفه شدید، تب یا تنگی نفس داشت، فورا او را نزد پزشک ببرید.


به نقل از آفتاب


 
بالا