نظر آیت الله مکارم درباره برهنه شدن در مجلس عزا

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
نظر آیت الله مکارم درباره برهنه شدن در مجلس عزا
چندي است که شاهد سينه زني برهنه برخي عزاداران در روزهاي شهادت امام سوم هستيم. همين نکته نيز با برخي انتقادات همراه شده است.

حضرت آيت الله مکارم شيرازي، از مراجع تقليد در قم، در استسفائيه اي، پاسخي را در اين رابطه اعلام داشته اند که در زير مي خوانيد. اين پرسش و پاسخ بدون دخل و تصرف به انتشار مي رسد:

سؤال:

بسم الله الرّحمن الرّحيم

با اهداء سلام و احترام خدمت مرجع عاليقدر و شجاع اسلام، جناب آقاي آيت الله العظمي مکارم شيرازي

در ايام عزيز محرم، در عزاداريها اعمالي انجام ميشود که در مکروه يا مستحب بودن و يا مباح بودن آن شک دارم. مثلاً عدهاي در مراسم عزارداري هنگام سينهزني پيراهن از تن به در کرده و بالا تنه را برهنه ميکنند. آيا اين عمل شايسته است؟ اگر شايسته است، پس چرا امثال شما عاليمقامان اين چنين نميکنيد؟

با تشکر. با آرزوي عمر طولاني و با عزت روز افزون. يا حق!


IMAGE634767701778750000.jpg



پاسخ آيتالله مکارم شيرازي:

بسم الله الرحمن الرحيم

با اهداء سلام و تحيت



عزاداري خامس آل عبا (عليه السلام) از مهمترين شعاير ديني و رمز بقاي تشيع است؛ ولي بايد به گونهاي برگزار گردد که موجب وهن مذهب نگردد و آسيبي به بدن وارد نشود، و مدّاحان محترم از اشعار کفر آميز يا آلوده به شرک يا مضاميني که در شأن حضرات معصومين (عليهم السلام) و پيروان آنان نيست خودداري ورزند، و استفاده از آلات موسيقي مناسب مجالس لهو و فساد جايز نيست، و برهنه شدن به هنگام عزاداري در صورتي که در حضور زنان باشد حرام و اگر زنان هم نباشند در شأن اين مجالس نيست.

 
بالا