طبق فرمایش معصومین (علیهم السلام)، مخالفت با ولایت فقیه در حد شرک بالله است

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
اظهارات مهم علامه مصباح يزدي در تشريح مفهوم امامت و ولايت؛

طبق فرمایش معصومین(:S (31):)، مخالفت با ولایتفقیه در حد شرک بالله است/ عدم ايمان واقعي بخشي از مردم به ولايت فقيه بخاطر قصور 35 ساله ما در تبيين مفهوم ولايت است


رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(رحمه الله علیه) در ديدار با جمعي از طلاب حوزه علميه كه پنجشنبه 15 فروردين ماه سال جاري در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(رحمه الله علیه) برگزار شد با اشاره به اينكه در فرهنگ شيعه، واژه ولايت جايگاه ويژهاي دارد، اظهار داشت: به وفور در آيات و روايات با مسأله ولايت رو به رو ميشويم و اگر زماني مسأله ولايت كمرنگ شده بود، به بركت امام خميني(رحمه الله علیه)، فرهنگ ولايتمداري در جامعه احيا شد و توجه مردم به آن جلب شد.
به گزارش رجانيوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، ايشان با اشاره به اينكه ابهامهايي در مورد اين واژه در ذهن بسياري از افراد وجود دارد، اظهار داشت: اما گاه تقدسي كه مردم براي آن قائلند، سبب شده كمتر در مورد آن ابهامات سخني بر زبان برانند. به عنوان نمونه اينكه در بسياري از روايات قبولي همه اعمال و عبادات وابسته به پذيرش ولايت اميرالمؤمنين(علیه السلام) شده است، و يا سالها عبادت در بين ركن و مقام و صفا و مروه بدون پذيرش ولايت اميرالمؤمنين(علیه السلام) بياثر تلقي شده است، چگونه قابل توجيه خواهد بود، در حاليكه به فرمايش خداوند متعال هركس ذرهاي كار خير انجام دهد، آن را در آخرت خواهد ديد؟


وي با اشاره به لزوم بررسي و ريشه يابي اينگونه تعابير براي يافتن پاسخ به چنين سئوالات و ابهاماتي، اظهار داشت: به نظر بنده اين مسأله ريشه در اصل اعتقادي عميق تري دارد که شايد بتوان آن را در داستان شيطان يافت، زماني كه حاضر نشد بر آدم سجده كند. شيطاني كه ششهزار سال خداوند را عبادت كرده بود، تنها به خاطر يك سجده نكردن بر آدم، مطرود درگاه الهي شد. البته اين هم جاي سئوال دارد كه چرا خداوند به واسطه خودداري از انجام يك كار از سوي شيطان، عبادت چندهزارساله او را ناديده گرفت؟

علامه مصباح يزدي در پاسخ به اين سئوالات با اشاره به معناي ايمان اظهار داشت: ايمان به خدا در صورتي كامل است كه فرد هم به خالقيت خدا، هم به ربوبيت تكويني خدا و هم به ربوبيت تشريعي وي، ايمان داشته باشد، يعني فرد ايمان داشته باشد كه خداوند كسي است كه او را خلق كرده و روزي او را ميدهد و تنها اوست كه حق امر و نهي و قانونگذاري را دارد، و در صورت عدم ايمان به يكي از اين موارد، در واقع به خداوند متعال مؤمن نخواهد بود.

اين مفسر قرآن با اشاره به آياتي از قرآن كريم اظهار داشت: طبق آيات الهي و نقل قولهايي كه از شيطان در قرآن آمده است، شيطان هم به خالقيت خدا و هم به ربوبيت تكويني وي و هم به معاد و قيامت ايمان داشته است، و تنها اشكال اصلي در ايمان شيطان، عدم ايمان او به ربوبيت تشريعي خداوند بود، و اينكه خداوند حق دارد امر و نهي و قانونگذاري كند، چون شيطان اولين دستور و امر خداوند را نپذيرفت و مشخص شد كه ربوبيت تشريعي خدا را قبول نداشته است.

وي افزود: لذا قرآن هم ميفرمايد "كان من الكافرين" يعني شيطان از اول، و حتي زماني كه خدا را عبادت ميكرد، هم كافر بود ولي تاكنون زمينهاي براي او پيش نيامده بود تا عدم ايمان خود به ربوبيت تشريعي را ابراز كند، و با سجده نكردن بر آدم مشخص شد كه از اول ايمان نداشته است.

علامه مصباح يزدي با اشاره به اينكه در ادوار و امتهاي مختلف، امتحاناتي از سوي خداوند متعال وجود داشته تا مشخص شود كه آيا افراد به ربوبيت تشريعي اعتقاد دارند يا خير، ادامه داد: مظهر ايمان به ربوبيت تشريعي در امت اسلام، پذيرش ولايت حضرت علي(علیه السلام) است. و علاوه بر اينكه امت، خالقيت و ربوبيت تكويني خداوند را قبول دارند، امتحان ميشوند که آيا اين امر خداوند متعال كه فرد جواني را به عنوان ولي و رهبر مردم معرفي كرده است، قبول ميكنند و يا پذيرش آن برايشان سنگين است و به اين صورت مشخص شود كه تا چه ميزان به ربوبيت تشريعي خداوند ايمان داشته و امر خدا را مطاع ميدانند، که در صورت نپذيرفتن امر خداوند، در واقع ايمان ندارند و يا به عبارت ديگر، ايمانشان مانند ايمان ابليس است.


وي ادامه داد: از اين روست كه گاه در روايتهاي مختلف تعبيرهاي غلاظ و شدادي در مورد كساني به كار رفته است كه ولايت علي(علیه السلام) را نپذيرفته اند، چرا كه عدم پذيرش ولايت حضرت علي(علیه السلام) با علم بهاينکه از سوي خدا مشخص شده است، ناشي از عدم اعتقاد آنها به ربوبيت تشريعي خداوند است كه هرچند نماز و روزه و حج و... به جاي آورند.


آيتالله مصباح يزدي با اشاره به اينكه منظور از كفر در اينجا، معناي فقهي آن نيست، اظهار داشت: طبق فرمايش قرآن حتي اگر كسي همه احكام اسلام به جز يكي از آنها را بپذيرد، حقيقتا كافر است، اما نه به معناي اينكه نجس باشد و احكام فقهي كافر بر او بار شود، بلكه كفر در برابر ايمان مراد است و نه كفر در برابر اسلام.

آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: روايات ديگري مانند حديث سلسله الذهب نيز مؤيد همين معناست، چرا كه حضرت رضا(علیه السلام) پس از اينكه توحيد را به عنوان حصن الهي معرفي ميكنند، پذيرش ولايت خود را به عنوان شرط قرار گرفتن در اين حصن ميدانند. لذا هرچند ظاهرا توحيد با پذيرش ولايت امام رضا(علیه السلام) ارتباطي ندارد، اما با دقت در اين نكته كه توحيد و ايمان به خدا بدون ايمان به ربوبيت تشريعي خداوند بيمعناست و پذيرش ولايت امام رضا(علیه السلام) به معناي ايمان به ربوبيت تشريعي خداوند است، مشخص ميشود ارتباط كاملي بين توحيد و ولايت ايشان وجود دارد.


عضو خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به لزوم ايمان به ربوبيت تشريعي خداوند اظهار داشت: اگر افرادي به واسطه شعارهاي حقوق بشري امروز كه از كرامت انساني دم ميزند، قائل شوند كه نبايد فرد زاني و سارق و... را حد شرعي زد، چرا كه توهين به كرامت انسان است، در واقع به ربوبيت تشريعي خداوند اعتقاد ندارند.

وي با اشاره به اينكه عدهاي از افراد احكام جزائي اسلام را مربوط به دورانهاي پيشين دانسته، ماهيت بشر مدرن امروز را متفاوت با ماهيت بشر دوره قبل از مدرنيته ميدانند، ادامه داد: امروزه شاهد هستيم كساني كه از خانواده اهل علم بوده و حتي خودشان هم سالها در حوزه تحصيل كرده اند، معتقد شده اند كه احكام جزائي اسلام در عصر مدرن قابليت اجرا ندارد، اما احكام عبادي فردي مانند نماز و روزه و... اشكالي نداشته و ميتواند رعايت شود. اين نوع اعتقاد، همان كفر باطني است و ايمان اين افراد مانند ايمان ابليس است.

آيتالله مصباح يزدي با بيان اينكه در واقع ولايت، ايمان واقعي افراد را مشخص ميكند، اظهار داشت: به فرض، اگر ما در زمان حضرت علي(علیه السلام) حضور داشتيم و در يكي از شهرهايي زندگي ميكرديم كه آن حضرت، فرماندار و يا نمايندهاي براي آنجا مشخص ميكردند، به حكم عقل بايد به حرف نماينده آن حضرت به عنوان حاكم عمل ميكرديم چرا كه رد كردن سخن فرماندارعلي(علیه السلام) در واقع ناديده گرفتن حكم حضرت علي(علیه السلام) است. لذا اگر كسي بگويد من از ائمه(:S (31):) اطاعت ميكنم، اما از نماينده آنها خير، ايمان او هم مانند ايمان ابليس خواهد بود.


وي ادامه داد: همينطور اگر امام معصوم(:S (31):) شخصي را براي بعد از خود و يا زمان عدم حضورش براي حكومت معرفي كرد، پيروي از او در واقع اطاعت از امام معصوم(:S (31):) است و رد كردن او در واقع رد كردن امام معصوم است.


اين استاد فلسفه اسلامي با اشاره به فرازهايي از توقيع امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف علیه السلام) افزود: اينكه حضرت، رد بر فقها را در حد شرك بالله ميدانند، كاملا منطقي و واضح است، چرا كه اگر كسي حكم فقيهي را كه ائمه(:S (31):) آدرس او را داده اند، رد كند، گويا سخن ائمه(:S (31):) را رد كرده است و هركس سخن ائمه(:S (31):) كه از سوي خداوند تعيين شده اند را رد كند، در ايمانش به ربوبيت تشريعي خداوند دچار مشكل است، و در واقع براي پذيرش حكومت به منبعي غير از خداوند متعال رجوع كرده است كه همان معناي شرك است.


علامه مصباح يزدي اظهار داشت: ايمان به ولايتفقيه در واقع همان ايمان به ولايت ائمه اطهار(:S (31):) است، چرا كه رجوع به فقيه تنها با سفارش و امر ائمه(:S (31):) انجام شده است، وگرنه فقها در ذات خود داراي ويژگي تكويني خاصي نيستند كه سبب ولي شدن آنها شده باشد.


وي با اشاره به اينكه عدم ايمان واقعي نسبت به ولايتفقيه در بسياري از مردم از روي قصور است، افزود: البته يكي از علل اصلي اين امر بعد از گذشت 35 سال از تشكيل نظام اسلامي، كم كاري و سستي ما بوده است كه آنگونه كه بايد مسأله ولايتفقيه را تبيين نكرده ايم كه طبق فرمايش معصومين(:S (31):)، مخالفت با ولايتفقيه در حد شرك بالله است، و خدا نكند كه اين كم كاري ما به خاطر منافع شخصي مان بوده باشد!


علامه مصباح يزدي با اشاره به اينكه آشنا كردن مردم با مسأله ولايتفقيه يكي از مقدسترين كارهاست، اظهار داشت: بسياري از ما در اين 35 سال غفلت كرديم، به گونهاي كه بايد فتنهاي مانند فتنه 88 پيدا شود و شوكي به جامعه وارد شود تا عدهاي به خود بيايند و بفهمند جايگاه ولايتفقيه كجاست.

وي افزود: اگر ولايتفقيه نباشد، همه دين در كشور و حتي جهان مورد تهاجم قرار ميگيرد همانطور که در فتنه 88 ديديم كساني به ميدان آمدند و فتنه گرداني كردند كه حتي به امام حسين(علیه السلام) كه غير مسلمانان نيز به ايشان جسارت نميكنند، توهين كردند. لذا اگر ما در اين زمينه كوتاهي كرديم، بايد استغفار كرده و در صدد جبران برآييم.



کد خبر:154347 -

به نقل از رجانیوز
 
بالا