*صــــبر در قـــرآن*

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : صبر در قرآن

گویند وقتی قیامت شود اهل عبادت را صدا میزنند و اعمال آنها را میسنجند و بعد از آن اهل بلا را میآورند و نامه اعمالشان را بررسی میکنند و چنانچه در دنیا
برایشان بلا مقدّر شده بود ، ثواب و مزد جایگزین آن میکنند و اهل نعمت و عافیت از دنیا آرزو میکنند کاش در دنیا بدنهایشان را خود پاره پاره میکردند تا ثوابشان مثل ثواب اهل بلا میشد.


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : صبر در قرآن

صبر واقعا تلخه ولي ميوه اش شيرين
خيلي سخته وقتي انسان در موقعيت قرار ميگيره بتونه اين احاديث را به كار ببنده بايد خيلي تمرين كرد براي صبر من دعا بفرماييد
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : صبر در قرآن

پیامبر اکرم(ص):

صبر ۳ گونه است: صبر در مصیبت و صبر بر طاعت و صبر در معصیت.

کسیکه در هنگام مصیبت و سختی، صبر پیشه کند تا به خوبی آنرا برگرداند

خداوند برای او ۳۰۰ درجه مینویسد که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه

فاصله میان زمین و آسمان است. کسیکه بر طاعت و پیروی از خداوند متعال صبر کند

خداوند برای او ۶۰۰ درجه مینویسد که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه فاصله

میان زمین تا عرش است و کسیکه از معصیت خداوند صبر کند، خداوند برای او ۹۰۰ درجه

مینویسد که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه فاصله زمین تا انتهای عرش است.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : صبر در قرآن

جایگاه صبر و صابران در قرآن:

صبر بالاترین و و الاترین درجه دینداری است و بزرگترین امتیاز اهل ایمان به حساب می آید و بندگان شایسته خدا به هر مقامی که رسیده اند در پرتو آن بوده است. صبر، مهمترین شاخه درخت ایمان است. قرآن صبر را کلید هر خیر و نیکی و دروازه خوشبختی و کامرانی دنیا و آخرت دانسته است. ارزش های اصیل معنوی که همراه با صبر هستند عبارتند از:

صبر و یقین
صبر و شکر
صبر و توکل
صبر و نیایش
صبر و تسبیح
صبر و استغفار
صبر و جهاد
صبر و عمل صالح
صبر و حقصبر و مهربانی
و...

در قرآن از صابران تجلیل و تکریم ویژه ای شده است و به چند مورد تقسیم شده است:
- جایگاه صبر در صف ابرار
- جایگاه صبر در صف متقین
- جایگاه صبر در صف مخبتین
- جایگاه صبر در صف رستگاران و بهشتیان
و...

و ان شاالله این بحث ادامه دارد...
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

پیشگامان صبر:

در قرآن کریم با بیان داستان هایی به معرفی قهرمانان صبر پرداخته است که هر کدام در زمینه خاصی الگوی صبر بوده اند. پیشگامان قرآنی صبر عبارتند از:


حضرت ایوبعلیه السلام
حضرت یعقوبعلیه السلام
حضرت یوسفعلیه السلام
حضرت اسماعیلعلیه السلام

پیامبران اولوالعزم


آیات قرآن در مورد حضرت ایوبعلیه السلام:

آیه 163 سوره مبارکه نساء، آیه 83 و 84 سوره مبارکه انعام، آیات 83تا 85 سئره مبارکه انبیاء، آیات 41تا44 سوره مبارکه ص.

خداى تعالى ايوب (عليه السلام) را در زمره انبيا و از ذريه ابراهيم شمرده، و نهايت درجه ثنا را بر او خوانده و در سوره (ص ) او را صابر، بهترين عبد و" اواب"خوانده است. در آیه 44 سوره مبارکه ص این چنین آمده است:

و خـذ بـيـدك ضـغـثـا فاضرب به و لا تحنث انا وجدناه صابرا نعم العبد انه اواب (44)

اواب صیغه مبالغه است از "اوب" به معنای رجوع و روی آوردن. خداوند می فرماید: ایوب بنده صاحبدلی بود که هموراه روی دلش به جانب ما بود.

ایوب علیه السلام هنگامی که در شدیدترین گرفتاری با خدا سخن گفت، عرض کرد:«رَبِّ أَنِّی مَسَّنِی الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ؛ پروردگارا! بدحالی و مشکلات به من رو آورده، و تو مهربانترین مهربانان هستی.»/آیه 83 سوره مبارکه انبیاء

حضرت ایوبعلیه السلام هم چنان صبر و مقاومت می‎کرد و فقط به بیان حال خویش به درگاه خدا اکتفا میکند و یادآور صفت أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ بودن خداوند هست.

امیدوارم ما هم در زندگی صبور باشیم و از این قهرمانان صبر درس بگیریم.

.................

ان شاالله ادامه دارد...
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

بسیاری از علمای اخلاق برای صبر، سه شاخه ذکر کرده اند:

الف)صبر در اطاعت: یعنی مقاومت در برابر مشکلاتی که در راه اطاعت وجود دارد.

ب) صبر بر معصیت: یعنی ایستادگی در برابر انگیزه های گناه و شهوات سرکش و طغیانگر.

ج)صبر بر مصیبت: یعنی پایداری بر حوادث ناگوار و عدم خودباختگی و شکست روحی، و ترک جزع و فزع در مصائب وارده.

درقرآن کریم، حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به میان آمده است که بیش از ده مورد آن به شخص پیامبر اکرم(ص) اختصاص دارد.آری، فرستاده خداوند که بنیانگذار دین مبین اسلام بود با تحمل سختی ها و رنج های فراوان و صبر در مقابل کژ فهمی های بت پرستان زمانش توانست اسلام را گسترش دهد و مفاهیم والای آن را به گوش جهانیان برساند.لذا زندگی پیامبران خدا و خصوصاً پیامبر اسلام(ص) بیانگر مقاومت بی حد و حصر آنها در برابر حوادث سخت و طوفان های شدید و مشکلات طاقت فرسا است.پس با توجه به این که مسیر حق و حقیقت همیشه دارای اینگونه مشکلات است، رهروان اه حق باید در طی کردن این طریق از این الگوها، الهام بگیرند تا به مقصد برسند:«لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة».1

در آیه شریفه فصلت آمده است:«کسانی که می گویند پروردگار ما «اللّه» است و سپس بر گفته خود می ایستد و کمترین انحرافی پیدا نمی کنند و آنچه لازمه آن است در عمل و گفتار نشان می دهند.فرشتگان الهی بر آنان نازل می شوند که نترسید وغمگین مباشید».2

چه تعبیر جامع و جالبی که درحقیقت همه نیکی های و صفات برجسته را دارا می باشد، نخست:دل به خدا بستن و ایمان محکم به او پیدا کردن، سپس تمام زندگی را به رنگ ایمان در آوردن و بر محور آن قرار دادن.

آری لازمه ایمان و اثبات استقامت برایمان صبر است و اصلاً ویژگی استقامت و پایداری این است که فضایل دیگر، بدون صبر، ارج و بهائی ندارند زیرا پشتوانه ایمان همچون سر است در مقابل تن.تن بی سر فایده ندارد، همچنان که ایمان بدون صبر ناپایدار است».3

امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می کنند:«هنگامی که نامه های اعمال گشوده می شود و ترازوهای عدالت پروردگار نصب می گردد، برای کسانی که گرفتار بلاها و حوادث سخت شدند و استقامت ورزیدند نه، میزانِ سنجشی نصب می شود و نه نامه عملی گشوده می شود» هنگامی که پیامبر(ص) این جمله را فرمود:به عنوان شاهد این آیه را تلاوت کردند:«خداوند اجر صابران را بی حساب می دهد»4 و 5

---------

1.سوره مبارکه احزاب، آیه 21.

2.ترجمه آیت الله مکارم شیرازی، ذیل آیه 30 سوره مبارکه فصلت.

3.نهج البلاغه، کلمات قصار، شاره 82.

4.سوره مبارکه زمر، آیه 10.

5.یکصد موضوع اخلاقی در قرآن و حدیث، مکارم شیرازی، ناصر، ص 452.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

آزماش حق

«وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَی ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجوُعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْاَمْوالِ وَ الْاَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرینْ» (بقره، 155) یعنی: و البته شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهش اموال و جان ها و میوه ها می آزماییم و شکیبایان را مژده بده.

نکاتی درباره این آیه

* پس از آنکه خدای تعالی خبر داد از کامل شدن نعمت ها که آن مایه شکر است، خبر داد که قیام به انجام دادن شریعت، جز به تحمل محنت ها ممکن نباشد؛ پس ناچار در آن به شکیبایی فرمود. هم چنین نخست انعام کرد، پس به شکرگزاری فرمان داد، پس از آنْ آزمود و به شکیبایی فرمود تا آدمی به درجه شاکران و صابران، یکجا دست یابد و ایمانش کامل گردد.

* اینکه آدمی نفس خود را بر شکیبایی عادت دهد باعث می شود که زمانی که به سختی افتد، این امرْ او را از جَزَع و بی تابی دور سازد و پس از ورود نیز آن را آسان تر کند. آدمی چون بداند که این محنت ها به او خواهد رسید، ترسش شدت یابد و این ترس، ثواب بیشتری برای وی آورَد. همچنین اخلاص انسان در حالت بلا و رجوع او به درگاه خدای تعالی در این حال بیشتر باشد از زمانی که دنیا روی به وی آورده باشد.

* اما نقصِ نفسْ با مرگ برخی از برادران و خویشاوندان باشد؛ نقص ثمرات به خشکسالی باشد و یا به ترک کردن عمارتِ زمین به سبب جهاد با دشمنان. هم چنین گویند منظور از خوف، خوفِ خداست و جوع و گرسنگی، روزه ماه رمضان است، و نقص از اموال، پرداخت زکات و صدقه است، و اَنفُس، مرادْ بیماری هاست و مراد از ثمراتْ مُردن فرزندان است.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

* صبر بر این امور هر گاه از سوی خدای تعالی باشد واجب است؛ زیرا او می داند که همه اینها عدل و حکم است. و اما کسی که در ایمانْ محقِّق نیست و آنچه از سوی ظالمان می آید، صبر بر آن واجب نیست.

* خدای تعالی صابران را به اوصافی یاد کرده و پس از ذکر صبر، بسیاری از خیرات را به آن نسبت داده است. همچنین هیچ طاعت نیست مگر اینکه پاداش آن مقدَّر باشد مگر صبر. و برای اینکه روزه از جمله صبر است خداوند تعالی می گوید: روزه از آن من است و من بدان پاداش دهم. و نیز صابران را وعده داد به اینکه او با ایشان است و نصرت را بر صبر معلق گردانید و برای صابران اموری را جمع کرد که برای جز ایشان جمع نکرده است.

* * *

* پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده که: صبر نیمی از ایمان است و تقریر آن چنین است که ایمان تمام نباشد مگر پس از ترک آنچه از گفتارها و کردارها و پندارها [که] سزاوار نباشد، و به حاصل آمدنِ آنچه سزاوار باشد. پس استمرار بر ترک آنچه سزاوار نیست صبر است، و آن نصف دوم است. پس بر مقتضای این کلامْ واجب می کند که همه ایمان صبر باشد؛ جز اینکه ترک آنچه سزاوار نیست و فعل آنچه سزاوار است، مطایق شهوت است و در آن به صبرْ نیازی نیست و هرگاه مخالف شهوت باشد در آن حال به صبر نیاز باشد، پس ناچار صبر را نیمی از ایمان قرار داد.

*باید توجه داشت که این محنت ها لازم نیست که عقوبت باشند، زیرا خدای تعالی آن را به مؤمنانِ به رسول صلی الله علیه و آله و صحابه او وعده داده است. هم چنین این محنت ها چون با صبر همراه شوند، در دین باعث به دست آمدن درجات عالیه می شود.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

بازگشت به سوی خدا


«اَلّذینَ اِذا اَصبتَهْمُ مُصِیبَةٌ قالوا اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعونَ» (بقره، 156)

یعنی: آن کسانی که چون مصیبتی به ایشان در رسد گویند بی شک ما از خداییم و همانا به سوی او باز می گردیم.

در این آیه، چند مسأله هست:

اول: این است که «اِنّا لِلّه» اقرار از سوی ماست به اینکه ملک از آن خداست و «انّا اِلَیهِ راجِعون» اقراری بر نفسَ های ماست به هلاک شدن. و باید دانست که رجوع به سوی او عبارت از انتقال به مکان یا جهتی نیست، زیرا این امر، بر خدای تعالی محال است، [چرا که حق سبحانه به مکان تعلق ندارد] بلکه مراد از آن این است که بنده به جایگاهی می رود که در آنجا کسی جز او، مالک حُکم نیست، و اینْ دار آخرت است. زیرا در آن زمان، کسی برای ایشان مالک نفع و ضرری نباشد. و مادام که در دنیا هستند، نفع و ضرر ایشان را به حسب ظاهرْ خداوند مالک گردد، پس خدای تعالی این را رجوع به سوی خود قرار می دهد.

دوم: این است که این آیه دلالت دارد که این قول، اقرار به بعث و قیامت است و اعتراف به اینکه خدای تعالی به زودی صابران را به اندازه استحقاقشان جزا می دهد و نزد او پاداش نیکوکاران ضایع نمی ماند.

سوم: اینکه گفتن «اِنّا لِلّه» دلالت بر راضی بودن او به همه آنچه اکنون از انواع بلا بر وی نازل می کند است، و اینکه می گوید «و اِنّا اِلَیهِ راجِعونَ» دلالَت بر خشنودی کنونی وی است بر آنچه که پس از این بر وی نازل خواهد ساخت از ثواب دادن او بر آنچه در آن بوده و نیز از واگذاری امر به او بر آنچه بر وی نازل می کند و انتقام کشیدن از کسی که بر او ستم کرده اند، و در این صورت، نفسِ او راضی است به آنچه خدا به وی از پاداشِ آخرت وعده داده است.

چهارم: اخباری است که در این باب رسیده از جمله:

* رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده: کسی که در مصیبتی، این آیه را بخواند و «انا لِلّه و اِنّا اِلَیه راجعون» بگوید خداوند مصیبتِ او را جبران می کند و عاقبت وی را نیکو می گرداند و برای او، جانشین صالحی که به آن راضی می شود، قرار می دهد.

* از ابن عباس نقل است که گفت: خدای تعالی خبر داد که مؤمن چون به امر خدای تعالی تسلیم گشت و در مصیبت خود رجوع و استرجاع کرد، خدای تعالی او را سه خصلت می نویسد: نماز از خدا، رحمت، و یافتنِ راه هدایت.
 

ajmn555

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
مثلی هم هست که میگه گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی ( غوره یک میوه بسیار ترش و تند هست و خب یعنب اگر صبرر کنی حلوا هم میشود... انگور و کشمش شیرین... عاقبت صبر ان شاءالله خوب است و شیرین
 
بالا