فاطمه (س ) گنجی پنهان

لاهوت

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
26639885014324422107.jpg


در بیان عظمت روحی حضرت زهرا سلام الله علیها

جلوههای عرشی حضرت زهرا سلاماللهعلیها

«خانه علی و فاطمه، حجره رسول خدا و سقف خانهشان عرش پروردگار جهانیان است. در انتهای خانهشان شکافی است که از معراج وحی پرده برداشته شده و ملائکه، هر صبح و شام و هر ساعت و لحظهای بر آنان نازل میشوند و فوج ملائکه فرود آینده قطع نمیشود؛ گروهی فرود میآیند و دستهای بالا میروند ... و همانا خداوند بر قوت دیده محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام بیفزود تا عرش را مشاهده کنند و جز عرش، سرپوشی برای خانهشان نمیدیدند. خانهشان به عرش رحمان، مسقف است و معراج ملائکه و روح، فیها بأذن ربهم من کل امر سلام.»۱
آغاز سخن به تبرک و تیمن با روایتی از امام محمدباقر علیهالسلام بود. روایتی شریف که به معارفی چند اشاره فرموده و از اسرار مهمی پرده برداشته است. از این دست روایات که به عرشی بودن و آسمانی بودن این خانواده میپردازد، بسیار است.
از پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله روایت شده است: آنگاه که خداوند آدم ابوالبشر را از خاک بیافرید، او به سمت راست عرش الهی نظر کرد، و پنج نور تسبیحگوی دید. آدم پرسید: آیا من نخستین مخلوق تو از خاکم؟ ندا آمد: آری. دوباره پرسید: پس این نورها کیستند؟
پاسخ خداوند به آدم ابوالبشر، به گونهای است که خلقت نورانی خمسه طیبه را بیان میکند و بر آسمانی بودن آنها صحه میگذارد.
خداوند میفرماید: اینان پنج نفر از فرزندان تو هستند که خلق تو به یمن وجود آنهاست. اسامی آنها مشتق از اسماء خودم است. اگر فیض وجودی آنان نبود هرآینه بهشت، جهنم، عرش، کرسی، آسمان، زمین، ملائکه، انس و جن را نمیآفریدم.
فأنا المحمود و هذا محمد، و اناالعالی و هذا علی، و اناالفاطر و هذه فاطمه، و انا الاحسان و هذا الحسن و انا المحسن و هذا الحسین. به عزتم قسم اگر کسی به اندازه یک دانه کوچک خردلی کینهای از اینها به دل داشته باشد او را در آتش داخل میکنم و هیچ شفاعتی نمیپذیرم. ۲
دقت و تدبر در هرکدام از این روایات، ما را به مقام والای این بزرگواران آگاهتر میکند. وقتی اینان از نور خدا و اسماء خداوند گرفته و خلق شدهاند، آیا راهی برای شناخت خداوند، به جز آنها وجود دارد؟ در جایی که بر ساق عرش مکتوب است که: لا اله الا الله، محمدرسول الله و علی وفاطمه و الحسن و الحسین علیهمالسلام خیر خلق الله»۳ دیگر هیچ شک و شبههای به وجود نمیآید حتی قلبهای سخت نیز به نور عشق آنها آرامش مییابد.
زمانی که خداوند متعال، بهشت را از نور خویش بیافرید، ثلث آن نور را به پیامبر، ثلث آن را به فاطمه و ثلث دیگر را به علی و فرزندانش داد. این نور بر هر کس بتابد هدایت میشود و هرکس محروم شود، گمراه گردد. ۴ دقت و تدبر در این روایت، شأن و منزلت حضرت صدیقه سلاماللهعلیها را روشن میسازد؛ زیرا خداوند اورا قسیم وهمعرض پدر و شوهر وفرزندانش قرار میدهد و قطعاً حصول این رتبه برای هرکسی میسر نیست.۵
و در روایات فراوان و همچنین در زیارتنامههای حضرت و فرزندانش، ایشان را به «سیدهنساءالعالمین» خواندهاند که گویای برتری ایشان بر دیگران است. بانویی که روز حشر، همچون پیامبران الهی، سواره بر صحرای محشر قدم میزند. آن بانو در آنروز به همراه همسر و فرزندانش در زیر عرش الهی جای دارند.




پی نوشت :

۱. تفسیر برهان، ج ۴، ص ۴۷۸.

۲. غایه المرام، ۵ و ۱۵، احقاق الحق، ج ۹، صص ۲۰۳ و ۲۵۳.
۳. بحرالمعارف، ص ۴۲۸.
۴. مناقب ابنشهرآشوب.
۵. فاطمه زهرا سلاماللهعلیها سرور دل پیامبر صلیاللهعلیهوآله، ص۵۹.

 

لاهوت

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
9649454799.240.jpg

ريحانه ی ِ نبي در يک نگاه


نام : فاطمه (س)

لقب : زهرا

کنیه : ام ابیها

نام پدر : حضرت محمد (ص)

نام مادر : خدیجه کبری (س)

نام همسر: علی بن ابیطالب (ع)

لقب : زهرا،صديقه،طاهره،راضيه،مر ضيه،مباركه،بتول
( لقب زهرا از شهرت بيشترى برخوردار است. )

محل ولادت : مکه خانه خدیجه

مدت عمر : 18 سال

تاریخ شهادت : 3 جمادی الثانی سال 11 هجری

علت شهادت : صدمات وارده

نام قاتل : ثانی

محل دفن : مدینه طیبه
 

لاهوت

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
علامه مجلسي اسامي حضرت زهرا (س) را چنين شرح نموده است

1- صديقه:بمعني معصومه است.

2- مباركه:يعني صاحب بركت در علم و فضل و كمالات و معجزات و خرق عادات و اولادو ذريه.

3- طاهره:يعني پاكيزه از صفات نقص.

4- زكيه:يعني نموكننده در كمالات و خيرات.

5- راضيه:يعني راضي بقضاي اللهي.

6- مرضيه:يعني پسنديده خدا و دوستان خدا.

7- محدثه:يعني خبر دهنده از غيب كه ملك و فرشته با او سخن گويد .

8- زهراء:يعني نوراني بنور دروني و بيروني .

9- فاطمه:يعني جدا شده از هر زشتي و بريده شده از هر بدي و باز گرفته شده از آلودگيهاي طبيعت.
 
بالا