رژیمهای کم چرب قلب را سالم نمیکنند

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
سلامت نیوز : اگر تا امروز فکر میکردید که با رژیمهای کمچرب، قلب خود را سالم نگه میدارید و از بیماریهای قلبی عروقی فرار میکنید، حالا باید به شما بگوییم این راهحلی اشتباه است و قلب شما به چربیهای مفید احتیاج دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ این نظریه تازه، توسط پزشکانی که پنجسال تمام به بررسی رژیمهای کمچرب پرداختهاند منتشر شده و نتایج پژوهش پنج ساله آنها نشان میدهد استفاده از رژیم مدیترانهای همراه با مصرف روغن زیتون یا مغزهایی که حاوی روغن گیاهی هستند، برای حفظ سلامتی قلب و عروق بسیار اثربخشتر از رژیم غذایی کمچرب است.

تحقیقات نشان میدهد استفاده از رژیم غذایی مدیترانهای همراه با مکملهایی که میتوانند شامل روغن زیتون فوق بکر یا مجموعهای از مغزها باشند، میتواند تا ۳۰ درصد شانس ابتلای فرد به بیماریهای قلبی عروقی، حملات و سکته قلبی را کاهش دهد.

جالب است بدانید این پژوهش پنج ساله نشان میدهد بهرغم توصیههای پیشین، رژیمهای غذایی دارای محتوای زیاد روغنهای گیاهی نسبت به رژیمهای کمچرب نقش به مراتب مهمتری را در سلامت قلبی عروقی فرد بازی خواهند کرد.

در این پژوهش ۷۴۴۷ نفر که از ریسک بالایی برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی برخوردار بودهاند، به شکل داوطلبانه مشارکت کردهاند. این افراد به سه گروه مختلف با رژیمهای غذایی متفاوت تقسیم شدند؛ گروه اول از غذاهای مبتنیبر رژیم مدیترانهای همراه با روغن زیتون فوق بکر (روغن حاصل از فشار مکانیکی وارد به دانههای زیتون در مرحله اول روغنکشی که حاوی اسیدیته حدود

۸/۰ درصد است) استفاده کردند، گروه دوم در کنار رژیم مدیترانهای خود میتوانستند از مغز گردو، بادام و فندق استفاده کنند و گروه سوم رژیم غذایی کمچرب را که از ترکیب مواد پروتئینی و گیاهی تشکیل شده بود، انتخاب کردند.

بعد از این دستهبندی، یک متخصص تغذیه هر سه ماه یک بار با داوطلبان ملاقات میکرد، آنها در گروههای آموزشی مربوط به رژیم خود شرکت میکردند و حتی لیست خرید و دستورالعمل پخت غذاهای مبتنیبر هر رژیم در اختیار آنها قرار میگرفت. سرانجام بعد از یک دوره پنج ساله، بررسیها نشان داد در هر دو گروه شرکتکنندگانی که از رژیم مدیترانهای همراه با مکملها استفاده کردهاند، شانس مرگومیر در اثر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، انفارکتوس میوکارد و سکته به شکل قابلتوجهی کاهش یافته است.
محققان این پژوهش بحثبرانگیز میگویند نتایج به دست آمده بسیار دور از انتظار است چون برخلاف توصیههای تغذیهای و پزشکی پیشین نشان میدهد داشتن یک رژیم غذایی غنی از روغنهای گیاهی به مراتب از رژیمهای غذایی کمچرب برای سلامت قلبی عروقی فرد اثربخشتر است.

این مطالعه نهتنها شیوه تازهای را برای حفظ سلامت قلبی عروقی و پیشگیری از بیماریهای قلبی پیشنهاد میکند بلکه مبتنیبر اصول سادهای است که به خوبی میتواند توسط پزشکان و متخصصان تغذیه در اختیار افراد جامعه قرار بگیرد.
 
بالا