چرا فاطمه (س) فاطمه نامیده شد؟ / فاطمیه تنها متعلق به شیعه نیست

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"



آیتالله العظمی وحید خراسانی در جمع عزاداران فاطمه زهرا(سلامالله علیها) در یک سخنرانی در سال 1389 در مسجد اعظم قم در سخنان مهم و عمیقی با اشاره به فضایل و مناقب آن حضرت، طبق فرمایش خاتم انبیا رسول گرامی اسلام(ص)، ناخشنودی فاطمه زهرا(س) را ناخشنودی خاتمالانبیاء و انبساط (خشنودی) فاطمه زهرا(س) را نیز موجب انبساط ایشان دانست و تصریح كرد: طبق نص كتاب‏الله "و ما آتاكم الرسول فخذوه"، تمام فرق اسلامی با قطع نظر از مذهب و مسلك، باید عزای فاطمه زهرا (س) را متناسب با عظمت این مصیبت اقامه كنند.


وی با بیان اینكه به حكم سنت قطعیه، اقتضای ایمان به خدا و ایمان به خاتم انبیاء(ص)، اقامه شعائر فاطمیه است، تصریح كرد: فاطمیه تنها متعلق به شیعه نیست، بلكه به هر كس كه ایمان به قرآن و سنت رسول‏الله دارد، تعلق دارد، لذا قهراً باید در ناراحتی خاتم ناراحت باشد و در انبساط او منبسط. البته این قضیه از قضایایی است كه قیاساتها معها.

آیت الله العظمی وحید خراسانی وظیفه دو طائفه را در این راستا سنگینتر دانست و خاطرنشان كرد: طائفه اول به علما و خواص مسلمین باز میگردد كه دقائق كتاب و سنت را میفهمند و واقعه را هم آنچنان كه هست میدانند. لذا وظیفه این طبقه سنگینتر است. این مرجع تقلید طائفه دوم را كسانی معرفی كرد كه رابطه نسبی با صدیقه كبری دارند و در زمره اولاد ایشان شمرده میشوند. لذا این طبقه مسوولیت خاصی دارند كه باید روشن شود.


وی بااشاره به عظمت مصیبت فاطمه زهرا(س) در مذهب تشیع، اظهار كرد: این عزا كه به سوم جمادیالثانی ختم میشود، باید مجالس و محافل در مملكت مشحون باشد و همگی به بیان فضایل و مناقب ایشان و آنچه بر ایشان گذشت بپردازند. لذا این امر بر هر مسلمان و بویژه كسانی كه پیرو مذهب تشیع هستند، ضروری است.

وی پرداختن به روایت "عن ابن محبوب، عن ابن رئاب، عن ابی عبیده، عن ابی عبدالله" که از طریق شیعه مطرح است را برای اقامه عزای هر مسلمانی بر آن حضرت كافی دانست و گفت: این سند از نظر فقهی برای مثل شیخ انصاری در اهم مسائل فقیهه حجت است و قلت وسائط را كه یكی از امور مهمه در شدت وثوق به صدور است، دارد.


آیتالله وحید خراسانی جهت دوم در اهمیت این مطلب را احوال این روات در رجال و روایات آنها دانست و تصریح كرد: رجال روایت همه موثق هستند به توثیقات قدما ی اصحاب همانند شیخ و نجاشی. یک نفر موثق به توثیق عام آن هم توثیق عام از شیخ طوسی در عده و از علی ابن ابراهیم در تفسیر. این خصوصیت رجال روایت است.
متن روایت این است:
عن ابی عبدالله علیه السلام قال : كان رسول الله . این صیغه مفید دوام و استمرار است. كان رسول الله، کار دایمی اش این بود، نه تنها به نحو اتفاق. كان رسول الله یُكثر تقبیل فاطمة وأنكرت ذلك عائشة، فقال: رسول الله: یا عائشة إنی لما اُسری بی إلى السماء دخلت الجنة فأدنانی جبرئیل من شجرة طوبى، وناولنی من ثمارها فأكلته.

این مرجع تقلید شیعه با اشاره به متن روایت خاطرنشان كرد: خصوصیت روایت این است كه مایه ی تكون بدنی او باید در مقام "ابیت عند ربی یطعمنی" محقق شود كه البته این حقایق بهتآور است، اما نه برای هر كس. برای آنهایی كه به عظمت اسراء در آن شب واقفند و به آن قربی كه آن شب محقق شد، و بعد بفهمند كه شجره طوبی چیست؟ اوصاف آن شجره چیست؟ شجرهای كه هیچ قصری در بهشت از قصور همه ی انبیا و امم نیست، الا اینكه یك رشته از شجره طوبی در آن قصر است.

وی با بیان اینكه از چنین درختی، آن نطفهای كه مبداء تكون جسمانی او بود، تكوین شد، گفت: حضرت رسول میفرمایند " من به زمین آمدم و خدا از آن ثمر شجره، فاطمه را به من داد"، " فما قبلتها قط"، " هیچ وقت نشد كه او را ببوسم و بوی شجره طوبی را استشمام نكنم".

این مرجع تقلید با اشاره به مباحث عمیق ارتباط روح و بدن و تناسب بدن با روح، اظهار كرد: اگر بدن و جسم از درخت طوبی باشد، پس مبداء روح از كجاست؟ اگر بدن چنین بدنی است، نفسی كه به چنین بدنی تعلق میگیرد، چه نفسی است؟

وی با بیان اینكه وقتی این حقایق روشن میشود، معنای بیان امام ششم (ع) تا حدی واضح میشود و روشن میشود كه چرا فاطمه، فاطمه نامیده شد، تصریح كرد: فاطمه از فطم است و فطم قطع است. و ایشان فرمود؛ فاطمه فاطمه نامیده شد چون خلق از معرفت او منقطع است. یعنی دست عقل را از نیل به مقام منیعش قطع كرد.


وی افزود: برهانش هم این است که اگر بدن این است، اگر مایه ی جسمانی از اعلا علیین است آیا خمیره ی روحانی از کجاست؟ و اینجا از بیان امام ششم روشن میشود كه روح از چه چیز مخلوق است. بدن از درخت طوبی است و روح "من نور عظمت الله" است. بنابراین در اینجاست كه قلم هر نویسندهای میشكند و بیان هر فقیهی و حكیمی الكن میماند.

آیتالله والعظمی حید خراسانی با بیان اینكه بدن حضرت از درخت طوبی و روح او از نور عظمت خداست، اما باید در دل شب زیر خاك برود، یادآور شد: كنار این بدن بود كه رادمرد عالم امكان گفت كه "ای كاش زنده نبودم تا چنین وضعیتی را ببینم".

وی با بیان اینكه این واقعه چطور باید احیاء شود، به وظیفه اولاد فاطمه(س) اشاره كرد و گفت: اولاد فاطمه(س)، یعنی ولد حقیقی و كسانی كه از مادر فاطمی هستند، باید شام غریبان آن حضرت را كه روز سوم جمادیالثانی بود، در تمام شهرها به صورت هیئت خاص سادات برگزار میكردند و وظیفه خود را نسبت به مادرشان ادا مینمودند.

وی با اشاره به روایتی از شیخ صدوق كه میگوید " نظر به صورت ذریه حضرت فاطمه(س) عبادت است"، خاطرنشان كرد: این كلمه از كجا نشات میگیرد؟ زیرا نظر به كعبه عبادت است، نظر به مصحف عبادت است، نظر به صورت عالم عبادت است، نظر به صورت یك فاطمی كه فقط انتساب به او دارد هم عبادت است. البته در سوالی از امام هشتم پرسیدند كه آیا نظر به همه ذریه است؟ كه امام میفرمایند "نظر به همه ذریه فاطمه است" یعنی سیدی كه 14 قرن بعد هم بیاید، باز نظر به قیافه او عبادت است.

آیتالله العظمی وحید خراسانی یادآور شد: همچنین در روایتی دیگر از شیخ صدوق آمده است كه؛ روز قیامت كه میشود، ظلمات محشر را میگیرد، بعد كه این ظلمات سیطره پیدا كرد، ناگهان انواری در محشر ظهور میكنند. مردم متحیر میمانند كه اینها چه طبقهاند؟ آیا ملائكه هستند؟ انبیاء هستند و یا شهدا هستند؟ كه منادی ندا میكند كه اینها نه انبیاء و نه شهدا هستند، بلكه ذریه پیغمبر خاتم هستند.
وی افزود: بنابراین در هر سیدی كه این دو خصوصیت پیدا شود، یعنی ابتدا از منهاج رسول خارج نشود و دوم معصیت به دامنش ننشیند، نظر به صورت این سید در دنیا عبادت، و در آخرت به صورت چراغ فروزان عرصه محشر خواهد بود.

وی با بیان اینكه ریشه همه این بركات از فاطمه زهرا(س) است، تصریح كرد: زمانی كه فاطمه (س) از دنیا رحلت كردند، كسی جز اسماء در خانه نبود. وقتی دو پسر ایشان رسیدند، سوال كردند كه اسماء مادر ما چه شد؟ و سپس به سمت مسجد پیامبر حركت كردند كه امیرالمومنین با دیدن آنها به زمین افتاد و غش كرد. امیرالمومنینی كه هزاران ضربت بر بدن او بود و بر هیچ كدام آه نكشید، اما وقتی چشمش به پسرانش افتاد، غش كرد.

وی ادامه داد: در روایات آمده است كه آب به صورت ایشان میپاشند تا به هوش میآید. سپس روانه خانه میشوند و پرده از روی صورت حضرت فاطمه میكشند و با ایشان نجوا میكنند. حضرت فاطمه نیز به ایشان میفرمایند كه همه كار من را در دل شب انجام دهید، همچنین به امیرالمومنین میفرمایند كه تنها یاور تو و تنها ركن تو من بودم كه رفتم.

این مرجع تقلید شیعه با تاكید بر اینكه جمله آخر حضرت فاطمه(س) حجت را بر سادات و علویون تمام میكند، گفت: ایشان در آخرین لحظات عمر خود، وظیفه خواص و سادات را مشخص كردند. بنابراین بر سادات و پشت سر آنها غیر سادات واجب است كه شام غریبان ایشان را برای همیشه داشته باشند.
وی در پایان نیز از خداوند خواست تا همه مسلمین را به روح صدیقه كبری ببخشد و مورد نظر فرزند صالحش(عج) قرار دهد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت ایت الله العظمی وحید خراسانی
 
بالا