اللّهم صلّ و سلّم على ستّ النّساء
بار خدايا درود و صلوات ده و سلام فرست بر بزرگ زنان.
مناقب و فضايل حضرت فاطمه عليها السّلام و القاب آن حضرت بسيار است و از جمله ستّ النساء يعنى بزرگ زنان. چنانچه در حديث وارد شده كه حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با حضرت فاطمه فرمود كه، راضى نيستى كه سيّد زنان مؤمنان باشى؛ و ديگر احاديث در اين باب بسيار است و در صحاح مسطور و مذكور است.
الغرّة الغرّاء الزّهرة الزّهرا
)) از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمود: فاطمة هى الزهرة. الغدير، ج 3، ص((18
آن حضرت غرّهاى است.
و غره، سفيدى پيشانى اسب است كه روشن و سفيد است و عرب چون كسى در ميان مردم به زيادتى شرف كمال مشرّف باشد و در بزرگى نماينده و روشن باشند گويند او غرّه فلان قبيله است.
و چون در ميان زنان عالم، آن حضرت به زيادتى شرف و كمال، نشانهاى است، آن حضرت را غرّه غرّا لقب كردند.
و ديگر آن حضرت زهره روشن است.
همچنانچه زهره در آسمان به روشنى ظاهر است. شرف و كمال و فضل و افضال آن حضرت بر تمامى اهل عالم روشن است.
الدّرّة البيضاء البتول العذراء
آن حضرت سفيد است در شرف و بزرگى و قيمت اصل و نسب، همچو درّ سفيد است كه از همه جواهر قيمت او زيادت است و آن حضرت بتول عذرا است.
و معنى بتول آن است كه از مردم همه بريده و با غير شوهر خود انس ندارد يا آنكه از همه كس بريده و به عبادت خداى تعالى مشغول است و عذراء است يعنى پاكيزه و پردهنشين؛ و دختر مستوره را عرب عذراء گويند و اين از جمله القاب آن حضرت است كه جهت زيادتى شرف بدان مخصوص است.
قرّة عين سيّد الأنبياء
آن حضرت روشنى چشم سيد پيغمبران صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است.
این مطلب اشاره به آن دارد که آن حضرت ، حضرت فرزند عزيز حضرت پيغمبر است.
همانطور که در حدیثی از پیامبر اکرم ((صلی الله علیه و اله )) وارد شده : فاطمه پاره از من است؛ هر كه او را به غضب برده مرا به غضب برده و هر چه موجب ايذاى اوست موجب ايذاى من است». ((الغدیرج 3 صص 18))و شك نيست در آنكه حضرت فاطمه دوستترين فرزندان حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بوده نسبت با آن حضرت.
منبع :وسیله الخادم الی المخدوم
بار خدايا درود و صلوات ده و سلام فرست بر بزرگ زنان.
مناقب و فضايل حضرت فاطمه عليها السّلام و القاب آن حضرت بسيار است و از جمله ستّ النساء يعنى بزرگ زنان. چنانچه در حديث وارد شده كه حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با حضرت فاطمه فرمود كه، راضى نيستى كه سيّد زنان مؤمنان باشى؛ و ديگر احاديث در اين باب بسيار است و در صحاح مسطور و مذكور است.
الغرّة الغرّاء الزّهرة الزّهرا
)) از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمود: فاطمة هى الزهرة. الغدير، ج 3، ص((18
آن حضرت غرّهاى است.
و غره، سفيدى پيشانى اسب است كه روشن و سفيد است و عرب چون كسى در ميان مردم به زيادتى شرف كمال مشرّف باشد و در بزرگى نماينده و روشن باشند گويند او غرّه فلان قبيله است.
و چون در ميان زنان عالم، آن حضرت به زيادتى شرف و كمال، نشانهاى است، آن حضرت را غرّه غرّا لقب كردند.
و ديگر آن حضرت زهره روشن است.
همچنانچه زهره در آسمان به روشنى ظاهر است. شرف و كمال و فضل و افضال آن حضرت بر تمامى اهل عالم روشن است.
الدّرّة البيضاء البتول العذراء
آن حضرت سفيد است در شرف و بزرگى و قيمت اصل و نسب، همچو درّ سفيد است كه از همه جواهر قيمت او زيادت است و آن حضرت بتول عذرا است.
و معنى بتول آن است كه از مردم همه بريده و با غير شوهر خود انس ندارد يا آنكه از همه كس بريده و به عبادت خداى تعالى مشغول است و عذراء است يعنى پاكيزه و پردهنشين؛ و دختر مستوره را عرب عذراء گويند و اين از جمله القاب آن حضرت است كه جهت زيادتى شرف بدان مخصوص است.
قرّة عين سيّد الأنبياء
آن حضرت روشنى چشم سيد پيغمبران صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است.
این مطلب اشاره به آن دارد که آن حضرت ، حضرت فرزند عزيز حضرت پيغمبر است.
همانطور که در حدیثی از پیامبر اکرم ((صلی الله علیه و اله )) وارد شده : فاطمه پاره از من است؛ هر كه او را به غضب برده مرا به غضب برده و هر چه موجب ايذاى اوست موجب ايذاى من است». ((الغدیرج 3 صص 18))و شك نيست در آنكه حضرت فاطمه دوستترين فرزندان حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بوده نسبت با آن حضرت.
منبع :وسیله الخادم الی المخدوم