اطاعت از حضرت زهرا(س) بر چه کسانی واجب است؟

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
اطاعت فاطمه(س) بر تمام بندگان الهى حتى جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائكه واجب است


اگر خداوند متعال در ميان امت اسلامى چهارده نفر «حجت معصوم» آفريده، بدون ترديد فاطمه ى زهرا(س) جزو برترين آنان است و پس از رسول خدا(ص) و اميرالمومنين(ع) سومين شخصيت جهان هستى به حساب مى آيد و حتى برترى مقام او بر تمام پيامبران پيشين و حضرات ائمه، غير از على(ع) ثابت است.


حضرت امام باقر(ع) در عظمت و جلالت مادرش فاطمه(س) مى فرمايند:« لقد كانت عليهاالسلام مفروضه الطاعه على جميع من خلق اللَّه من الجن و الانس و الطير و الوحش و الانبيا و الملائكه ؛ اطاعت فاطمه عليهاالسلام بر تمام بندگان الهى حتى جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائكه واجب است»(1).
اگرچه اين اطاعت، «اطاعت تشريعى» نيست، بلكه منظور از آن «اطاعت تكوينى» است ولى تقدم او را بر انبياى ديگر نشان مى دهد. [قابل ذكر است كه روايات ديگرى در مورد فضيلت رسول خدا و اميرالمومنان آمده و اين حديث را تفسير و مقيد نموده است، بنابراين حضرت زهرا از نظر رتبه پس از آن دو بزرگوار است.] و لذا حضرت امام حسن عسكرى(ع) در اين باره مى فرمايد:

«نحن حجه اللَّه و فاطمه حجه علينا. ما حجت خدا و فاطمه عليهاالسلام حجت ما مى باشد.»(2)
حضرت امام زمان(عج) در توقيع مباركشان مى فرمايند: «و فى ابنه رسول اللَّه اسوه حسنة؛ (فاطمه) دختر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله الگو و اسوه زيبا براى مردم است.»(3)
اين احاديث سه گانه (به عنوان نمونه)، نشان مى دهد حضرت فاطمه ى زهرا (س) يكى از حجتهاى خداوندى است و جنبه ى الگويى و رهبرى دارد و حضرات ائمه اطهار(ع) او را بر خود مقدم، اعمال و رفتار وى را سرمشقشان قرار مى دادند... و پيامبر(ص) ، نيز مى فرمايند: خداوند متعال على، همسر و فرزندانش را حجت خود در ميان مردم قرار داده است. (ان اللَّه جعل عليا و زوجته و ابنائه حجج على خلقه)(4)


پی نوشت ها:
1_(عوالم، ج 11،ص 190، دلائل الامانه، ص 28.)
2_(تفسير اطيب البيان، ج 13، ص 235.)
3_(غيبت شيخ طوسى، ص 173)
4_(عوالم ج 11، ص 78)

 
بالا