شبکه های اجتماعی و ماهواره ناقض حریم امن خانواده

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
در فرهنگ اصیل و غنی ایران اسلامی خانواده از حرمت و قداست خاصی برخوردار بوده و دین انسان ساز اسلام اهمیت فراوانی برای این نهاد ارزشمند قائل است.

خانواده بنیان مستحکمی است که برای اعضای خود امنیت و آرامش را به ارمغان می آورد و محبت و اعتماد از برکات دیگر این جایگاه عظیم است.

اما امروزه با ورود شبکه اجتماعی به حریم خانه و خانواده و شکست چهارچوب ها و مرزبندی های اخلاقی و دینی در بسیاری از سریال های ماهواره ای و برخی از سایتهای اینترنتی این مکان امن مورد تهدید واقع شده است.
اخلاق اجتماعی و دینی در سریالهای ماهواره ای به هیچ وجه مراعات نمی شود؛ بطوریکه براحتی با ورود به حریم خصوصی خانواده باعث تخریب این نهاد مقدس و امن شده و اسباب تزلزل آن را فراهم می آورد. چرا که روابط افراد با یکدیگر بنابر عرف جامعه غربی و حتی فراتر از آن به نمایش گذاشته می شود و در نتیجه با پرداختن به این نوع روابط بستر سوءظن و بدگمانی بین افراد خانواده فراهم شده که خود تبعاتی به همراه دارد.

دین مبین اسلام که کاملترین دین آسمانی می باشد به بنیان مهم خانواده، اخلاق فردی واجتماعی، رعایت روابط محرم و نامحرم ، توجه به روابط زن و شوهر، سفارش اکید به ازدواج، رعایت عفاف و حیا، رعایت پوشش اسلامی، توجه به کلام ونگاه، کسب روزی حلال ، عقل ودین و... بسیار سفارش نموده است. تمام این حریم ها و باید و نبایدها بنابر علل شناخته شده و ناشناخته ای است که بدون تردید عنایت به تک تک مبانی و رعایت اصول، فروع، مستحبات ، منکرات، محرمات، حلالها و انجام واجبات، می تواند نقشی مهم و اساسی در شکل گیری خانواده اسلامی داشته باشد که مکان امن و مطمئن ، پر از مهر و محبت ، محل رشد استعداد و پرورش فرزندان صالح و نسل آینده ساز ایران اسلامی را به ارمغان می آورد .

اما متاسفانه این حریم پاک و مقدس توسط شبکه های اجتماعی ، ماهواره و فضاهای مجازی شکسته می شود و عفت و حیای حاکم بر روابط زن و مرد در میان نگاه های کنجکاو فرزندان خردسال بدون هیچ مرزبندی خدشه دار شده و بسیاری از بایدو نباید های بصری و لسانی نادیده گرفته می شود و در معرض چشمان پر از سوال او قرار می گیرد؛ که اتفاقاً او در آن برهه از زمان، هم از حافظه ای بسیار قوی برخوردار بوده و هم مقلد قهاری است. حتی خود زن ومرد نیز به سبب این تحرکات به بدگمانی دچارشده و موجبات پرخاشگری و سلب اعتماد طرفین ،کاهش مهر و محبت میان اعضاء خانواده و نهایتا حرمت شکنی لفظی و رفتاری میان آنها را فراهم میاورد که زمینه ساز فروپاشی جبران ناپذیر بسیاری از زندگی های مشترک خواهد بود.

اما در این میان نباید نقش رسانه ملی را نادیده گرفت؛ چرا که حضور نابرابر و عدم توانایی آن در مواجهه با این شبیخون فرهنگی باعث شده تا کانون گرم خانواده ها مورد تهدید قرارگیرد. بطوریکه در برنامه سازیهای صدا و سیما زندگی یک خانواده موفق اسلامی –ایرانی درنظرگرفته نمی شود و نقش دین در زندگی انسان مسلمان در ابعاد مختلف زندگی از بدو تولد ،دوران بلوغ،دوران جوانی،ازدواج ،تربیت فرزندان ،دوران کهنسالی با نگاه به واجبات دینی،حجاب اسلامی، اشتغال اسلامی،ورزش در اسلام ، عبادت در اسلام،احترام به پدر ومادر در اسلام، صله ارحام،نگاه به حقوق افراد درجامعه طبق سخنان گهربار امام سجاد ،توجه به ارزشهای جامعه ایرانی –اسلامی با نگاه به ولایت فقیه، دفاع مقدس، احترام فرزندان به پدر و مادر و در مقابل احترام والدین به فرزندان ،کسب رزق حلال و.... موردعنایت واقع نمی شود.

نشان دادن طنز هجو، درام های پر از غم و اضطراب که نقش دین در آنها بسیار کم رنگ بوده و قشر خاصی از جامعه به آن متعهدند و اینکه گاهی عقل و دین را در مقابل یکدیگر قرار می دهند و از سوی دیگر اغلب شاکله خانواده در فیلمها و سریالها کامل نبوده و یکی از والدین حضور ندارند و تعارض فکری و فرهنگی بین والدین با فرزندان نسبت به رفتاری همراه با تفاهم و دوستی میان آنان غالب بوده و یک رفتار منطقی –اسلامی – عقلانی بین والدین با یکدیگر و با فرزندان کمتر به نمایش گذاشته می شود .

بطورکلی نگاه عمیق به دین در زندگی در یک خانواده موفق ایرانی که پدر ،مادر و فرزندان، خوشبخت ،خوشحال وباآرامش در نهاد خانواده در کنار یکدیگر با غمها و شادیها ،سختی ها و آسایش ها با هم زندگی موفقی را سپری می کنند هیچگاه دیده نمی شود واین کمبود باعث پیدایش و ترویج هر چه بیشتر حضورمهمان ناخوانده ای همچون ماهواره و فضاهای مجازی اینترنتی در میان اعضاء خانواده برای پر کردن اوقات فراغت آنان می شود .
بنابراین نقش رسانه به عنوان اصلی ترین مرجع ترویج فرهنگ درهر خانه و تاثیر چشم گیربرنامه های آن بر روابط افراد اعم از کلامی و رفتاری و در یک کلام ،بیان کامل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که صداو سیما دانشگاه انسان سازاست باید با نگاه و برنامه ریزی ای نو و ظریفتری بدان پرداخت و در معرض نمایش قرارداد.
 
بالا