امام خمینی(ره) از منظر اندیشمندان خارجی

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
امام جماعت بزرگترین مسجد مادرید:

امام خمینی هدایت کننده و روشنگر جامعه بودامام جماعت بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید، پایتخت اسپانیا، تلاشها و مجاهدتهای امام خمینی (ره) را برای سربلندی اسلام و عزت مسلمان در جهان ستود.

«شیخ منیرالمصری »، امام جماعت مسجد مادرید، به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهر گفت: امام خمینی شخصیتی نادر در دنیای اسلام است که از توانمندی و قابلیتهای فراوانی برای هدایت و روشنگری برخوردار بوده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) توانست احساسات مذهبی و اعتقادی را گسترش و تقویت بخشد و اقدامات و تلاشهای ایشان، ثابت کرد که تنها همین عامل می تواند در افراد تغییر بوجود آورد.

خطیب بزرگترین مسجد مسلمانان در مادرید با تمجید از سیاستهای دولت ایران گفت: موقعیت فعلی ایران در صحنه های بین المللی از استحکام بیشتری برخوردار شده است و موضع این کشور در قبال بحرانهای مختلف در نقاط مختلف جهان قابل تحسین است.

شیخ منیرالمصری با اشاره به اینکه تفرقه و فقدان اتحاد باعث جدایی مسلمانان و کشورهای اسلامی می شود، گفت: پرهیز از اختلافات و تقویت همبستگی، ابزاری مهم برای رسیدن به هدف مشترک می باشد و دنیای اسلام در مقطع کنونی برای مقابله با دشمنان، به یگانگی و اتحاد نیازمند است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
حماس: امام خمینی به ملتهای مسلمان اعتماد به نفس دادجنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس » از شخصیت امام خمینی و نقش بزرگ و برجسته معظم له در بیداری مسلمانان جهان ستایش کرد.

عمادالعلمی، عضو دفتر سیاسی و نماینده جنبش حماس در سوریه، در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل توانست به ملتهای عرب و اسلامی اعتماد به نفس بدهد.

عمادالعلمی تصریح کرد، به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روحیه انقلابی در میان مسلمانان همچنان پابرجاست و علی رغم مدت طولانی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذارد، این روحیه در میان امت رسوخ پیدا کرده است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 12/7/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
یک ادیب آذربایجانی:

امام خمینی برترین شخصیت قرن بیستم میلادی است «اسرافیل اسرافیل اف »، رئیس موزه ادبیات نظامی گنجوی جمهوری آذربایجان، گفت: امام خمینی (ره) برترین شخصیت در میان شخصیتهای جهانی در قرن بیستم میلادی بود.

این ادیب آذربایجانی به خبرگزاری جمهوری اسلامی در باکو گفت: امام خمینی به عنوان یک شخصیت برجسته جهانی نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران، بلکه برای جهان و جهانیان مطرح بوده است.

«اسرافیل اف » همچنین اظهار داشت: در حالی که انقلاب اسلامی ایران بیستمین بهار عمر خود را سپری می کند، اما ایده ها و اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی در تمام زوایای این انقلاب به وضوح قابل مشاهده و درک است.

رئیس موزه ادبیات نظامی گنجوی جمهوری آذربایجان افزود: بدون شک، بنیانگذار انقلاب اسلامی با حرکت توفنده خود یک حادثه تاریخی و بسیار بزرگ را برای قرن بیستم رقم زد و این انقلاب اکنون فراتر از مرزهای ایران به عاملی در جهت به حرکت در آوردن نهضتهای آزادی بخش تبدیل شده است.

وی افزود: اگر به تحولات اخیر در منطقه و از جمله به قفقاز توجه گردد، متوجه اثرات انقلاب اسلامی خواهیم شد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
ک اندیشمند آذربایجانی: امام خمینی دانشمندی منحصر به فرد بودرئیس مرکز تحقیقات اسلامی جمهوری آذربایجان از امام خمینی (ره) به عنوان نظریه پرداز و دانشمندی منحصر به فرد در جهان یاد کرد.

پروفسور «رفیق علی اف » به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: امام خمینی (ره) با رهبری حکیمانه خود و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، برخلاف ادعای برخی مدعیانی که دین را عاملی مخرب قلمداد می کردند، نشان داد که اسلام یک دین سازنده و یک ایدئولوژی مبلغ ارزشهای اخلاقی، صلح و عدالت است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی جمهوری آذربایجان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی در این کشور، کشورهای همسایه و از جمله جمهوری آذربایجان، قفقاز شمالی و آسیای میانه نیز از برکات این انقلاب بهره مند شدند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بزودی اثرات خود را در میان کشورهای جهان نشان داد و شرایط مساعدی را برای بیداری ملتها فراهم ساخت.

پروفسور «رفیق علی اف » گفت: امام خمینی(ره) یکی از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام در 200 سال اخیر است که به عنوان اندیشمند، سیاستمدار، عالم و نظریه پرداز بزرگ، برنامه انقلاب اسلامی را آماده و آن را با خروش ملت ایران جایگزین نظام شاهنشاهی در این کشور کرد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 12/7/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
نلسون ماندلا:

امام خمینی(ره) رهبری منحصر به فرد بودنلسون ماندلا از هجرت امام خمینی (ره) از پاریس به تهران، به عنوان واقعه ای بزرگ یاد کرد و گفت: رهبری منحصر به فرد امام بود که توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی ضمن تمجید از شخصیت استثنایی امام خمینی تاکید نمود. «من با دقت آن روزهای حساس را دنبال می کردم ».

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،6/7/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
یک شخصیت فلسطینی:

امام خمینی به جهان اسلام هویت تازه ای بخشیدحسن الباش، اندیشمند معروف فلسطینی و عضو برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت: امام خمینی(ره) با انقلاب خود ثابت کرد که اسلام یک قدرت حقیقی است که توانست به مسلمانان عزت بخشد.

حسن الباش در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: جهان اسلام قبل از سال 1979 از فقدان هویت رنج می برد، اما امام خمینی با انقلاب خود توانست تغییرات بزرگی را در مردم و هویت و شخصیت آنان ایجاد کند، به طوری که مسلمانان هم اکنون با افتخار به مسلمان بودن خود می بالند.

وی تصریح کرد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ملتهای زیادی، از جمله مردم فلسطین، الجزایر، کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا، تحت تاثیر اندیشه های امام خمینی قرار گرفتند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 10/7/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
یک مقام مالزی:

امام خمینی مروج اخلاق و معنویت در دنیای مادیگرای معاصر بوددکتر «چاندرا مظفر»، معاون حزب عدالت ملی مالزی گفت: امام خمینی در جامعه ای که مادی گرایی بخشی جدا نشدنی از آن بود، چهره ارزشهای معنوی و اخلاقی را نمایان ساخت.

این استاد دانشگاه و سیاستمدار فعال مالزی افزود: از امام خمینی به عنوان بزرگترین رهبر قرن بیستم یاد خواهد شد; زیرا وی نخستین رهبری بود که در این قرن یک انقلاب دینی را پایه گذاری کرد.

«چاندرا مظفر» که رئیس سازمان بین المللی «جهان با عدالت » نیز می باشد، با تقدیر از نقش امام خمینی در پاسداری از عدالت گفت: امام خمینی رهبر بسیار برجسته ای بود که با کوششهای خود سهم بسزایی در جهان اسلام به عهده داشت.


منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، 20/7/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
نویسنده کلمبیایی:

امام خمینی نیاز به اسلام را در دنیا احیا کردحولیان زاپاتا، محقق، نویسنده و رئیس مرکز فرهنگ اسلامی کلمبیا گفت: در قرن بیستم سه شخص در دنیا مطرح شدند و در تمامی مجامع سیاسی مورد توجه سیاستمداران قرار گرفتند. یکی از آنها گاندی بود، دیگری یحیی (رهبر مردم واتیکان) و سومین آنها حضرت امام خمینی است. از بین این سه رهبر تنها کسی که فرهنگ روحیات و سخنانش در بین مردم مؤثر واقع شد، امام خمینی بود. امام خمینی رهبر مسلمان و آزاده ای بود که توانست با قیامی، اسلام را در بستر کشور پهناور ایران جای دهد و نیاز به اسلام را در دنیا احیا کند.

امام خمینی در سایه حکومت اسلامی و تدبیر و درایت توانست الگوی سایر رهبران دنیا باشد.

منبع روزنامه رسالت، مهر 1378
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
شاعر تاجیکستانی: امام خمینی از شخصیتهای برجسته و ماندگار تاریخ بشری است خانم مهرالنساء، شاعر، ادیب و عضو کمیته بانوان و خانواده از تاجیکستان، می گوید:

یکی از ویژگیهای منحصر به فرد انقلاب اسلامی، حضور رهبری امام خمینی به عنوان پشتوانه الهی این انقلاب است. امام خمینی یکی از شخصیتهای برجسته و ماندگار تاریخ بشری هستند که دارای ویژگیهای انسانی، الهی و ملکوتی خاص بودند. این شخصیت الهی در تمام جهان آنجا که قلبی، الهی و ملکوتی خاص بودند. این شخصیت الهی در تمام جهان، آنجا که قلبی برای عشق و حقیقت می تپد، حضور دارد و زنده است و ماندگار.

سراسر جهان اسلام و مستضعفین به حضور چنین رهبری افتخار می کنند و بوسیدن دست آن حضرت در دیروز و بوسیدن خاک حرم آن حضرت در امروز، آرزویی است که بسیاری از مسلمانان جهان با خویشتن خویش نجوا می کنند. چشم تمام مسلمانان جهان به دستها و قدمهای مسلمانان ایران است و خداوند این توفیق را به خواهران و برادران ایرانی ما داده است و ان شاءالله که این توفیق را پاس بدارند و لحظه ای از نام، یاد و راه امام خمینی غافل نمانند.

با پیام امام خمینی به گورباچف، عمق و ژرفنای شخصیت دینی الهی ایشان بر ما پدیدار می شود. این پیام در تاریخ هر دو کشور و در تاریخ جهان معاصرماندی است و نقطه عطفی در تاریخ هر دو کشور است. امام خمینی شخصیتی روحانی و عارف بودند. ایشان به جهان هستی نیز در همین راستا می نگریستند و تنها چنین دیدگاهی است که انسان معاصر را ملزم به رویکرد دینی و اسلام گرایی می کند.

جهان معاصر، شخصیت امام خمینی را دراین پیام دریافته است. روح بلند و آسمانی ایشان قابل ستایش است. این پیام در آن دوره غفلت، تمام مردم جمهوریهای شوروی را تحت تاثیر قرارداد و آنها را دگرگون کرد. ما هیچ وقت فکر نمی کردیم که به این زودی صدای روح بخش اذان را از گلدسته های مساجد خود بشنویم و امام خمینی نوید بخش چنین سعادتی بود.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 2، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج،1376.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اندیشمند الجزایری:

امام خمینی مردی استثنایی بودسیدصدرالدین، متفکر و اندیشمند معاصر الجزایری، معتقد است:

امام خمینی (ره) مردی استثنایی بود. این انسان هدیه خداوند به مسلمین بود تا بتواند مسیرشان را در اسلام تصحیح کنند.

امام خمینی(ره) اسلام را از گوشه مساجد خارج کردند و مردم را به مسیری هدایت و تشویق نمودند که اسلام را بتوان به عنوان یک روش زندگی به اجرا درآورد. امام خمینی بود که این جرات را به مسلمانان بخشید تا بتوانند اسلام را به دیگران عرضه کنند. الان مسلمانان به مسلمان بودنشان افتخار می کنند، حال آنکه پیش از امام خمینی، جرات بیان مسلمان بودنشان را نیز نداشتند. آنها امروز به واسطه اسلام احساس قدرت می کنند، این فقط امام خمینی بود که به ما اسلام حقیقی را نشان داد و اکنون با شناختی که امام در اختیار مردم قرار داده، ایشان می توانند بین اسلام واقعی یا همان گونه که امام می گفتند، اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی فرق بگذارند.

به اعتقاد وی، با ظهور امام خمینی، عصری برای مسلمانان آغاز شد که بسیار جدی تر از دوران قبل از امام بود. تا پیش از امام، مسلمانان اغلب گرایشهای حزبی و ملی داشتند، حال آنکه امام این ایده را بیان کردند که اسلام بزرگتر از آن است که به حزب یا ملیتی خاص محدود شود. با این ایده است که اکنون حرکتهای اسلامی از طرح حزب یا ملیتی خاص به شکلی جهانی تغییر فرم داده است; حرکتهایی که در بسیاری از موارد از شعارها و روشهای مشابهی برخوردارند.

منبع: امام خمینی و جهان معاصر، ج 1، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج، 1375.
 
بالا