لپتاپ بخریم یا نه؟

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
کاهش نرخ دلار آزاد از رقمی حدود سه هزار و 700 تومان به سه هزار و 200 تومان در یک هفته اخیر باعث بروز تغییرات یا بهتر بگوییم آشفتگیهایی در بازار کامپیوتر و به ویژه لپتاپ شده است.
کاهش نرخ دلار آزاد از رقمی حدود سه هزار و 700 تومان به سه هزار و 200 تومان در یک هفته اخیر باعث بروز تغییرات یا بهتر بگوییم آشفتگیهایی در بازار کامپیوتر و به ویژه لپتاپ شده است. در این بین این سوال نیز نزد خریداران لپتاپ پیش آمده است با توجه به کاهش قیمت دلار آیا قیمت لپتاپ نیز کاهش یافته است و آیا اینک زمان مناسبی برای خرید این کالاهای محبوب و پر مخاطب است یا خیر؟

به نقل از آی تی آنالیز؛ حقیقت این است که نوسانات نرخ ارز به آشفتگی بازار کامپیوتر دامن زده است و نمیتوان به قیمتهای ارائه شده در بازار اعتماد چندانی کرد. چرا که گروهی قیمتها را در حدود 20 تا 50 هزار تومان کاهش داده و در مقابل خدمات اضافی را به خریدار ارائه داده و بهای آن را از وی اخذ میکنند. خدماتی نظیر نصب نرمافزارهای مختلف و افزایش ظرفیت رم و... که بابت انجام آن بهایی بیشتر از آن چیزی که باید از مشتری اخذ میشود.گروهی نیز با توجه به شرایط بازار دست از معامله کشیده و منتظر ثبات نرخ ارز و... هستند.


بر اساس اعلام فعالان بازار، با توجه به کاهش شدید و چشمگیر تقاضا در بازار کامپیوتر طی دو هفته گذشته، برخی از کسبه بازار با مشاهده کاهش قیمت دلار آزاد اقدام به کاهش جزئی قیمت کالاهایشان در بازار کردند که چنین موضوعی با مقاومت گروه دیگری از عرضهکنندگان لپتاپ به بازار که اکثرا شامل شرکتهای عرضهکننده میشود، توام شد.
به گفته آنها این موضوع (کاهش قیمتها از جانب گروهی از عرضهکنندگان و مقاومت برخی از عرضهکنندگان در مقابل کاهش قیمتها) منجر به به هم خوردن نظم قیمتها در بازار شده و در حال حاضر بازار کامپیوتر و به خصوص لپتاپ به شدت از لحاظ قیمتگذاری بی نظم و آشفته شده است.


به گفته موسی وند، یکی از فعالان بازار لپتاپ در پاساژ کامپیوتر پایتخت، طی دو تا سه روز اخیر برخی از کسبه قیمت کالاهای خود را در حدود 20 تا 50 هزار تومان کاهش داده و گروهی قیمتها را ثابت نگه داشتهاند.
به گفته وی اکثرا افرادی که قیمتها را کاهش دادهاند، فروشندگانی هستند که کالاهای موجود در انبار خود را با قیمت ارزان خریداری کرده و حالا با محاسبه سودی موردنظر با سوءاستفاده از شرایط بازار اقدام به فروش یا به قول خودشان حراج کالاهایشان کردهاند.
در این باره مسوول یکی از نمایندگیهای فروش محصولات سونی با ضمانت شرکت ایران رهجو به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: اگر چه برخی از شرکتها و برخی از فروشگاهها به بهانه کاهش نرخ دلار آزاد قیمتها را در بازار کاهش دادهاند، اما این کاهش قیمت منطقی نیست و امکان ندارد واردکنندهای که لپتاپ را با دلار آزاد و گران وارد کرده است حالا حاضر شود آن کالا را با قیمت کمتر و با ضرر به فروش برساند.


به گفته این فعال بازار، با توجه به شرایط خاص بازار و ضرر و زیانی که طی یکسال اخیر شامل حال فعالان این صنف شده است، تصمیمگیری سریع برای کاهش قیمتها در پی کاهش سه چهار روزه نرخ دلار منطقی نیست. وی افزود: به نظر میرسد نتایج این کاهش نرخ دلار را (در صورتی که روند نزولی قیمت دلار تداوم یابد) در یکی دو ماه آینده و پس از ورود کالاهای جدید با دلار ارزان در بازار مشاهده کنیم.


یکی دیگر از عرضهکنندگان لپتاپ هم در بازار کامپیوتر پایتخت با تایید گفتههای این فعال بازار به «دنیایاقتصاد» گفت: تا زمانی که نرخ دلار آزاد ثابت نشود نمیتوان در مورد روند قیمتها در بازار اظهار نظر کرد.


اما برخی از شرکتها نیز به کاهش قیمتها اقدام کردهاند. مدیرعامل شرکت زیگورات عرضهکننده لپتاپهای دل با بیان این مطلب که روند قیمتها در بازار کاملا تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز آزاد است، گفت: با توجه به این موضوع که قیمت دلار کاهش یافته است ما نیز همانند گروهی از فعالان بازار قیمتها را به نفع مشتری کاهش دادهایم تا به این ترتیب خریداران لپتاپ در شب عید دست خالی به خانه نروند.


بر اساس اعلام وی، زمانی که ما همگام با رشد نرخ دلار آزاد قیمتها را افزایش میدهیم باید همگام با کاهش این نرخ نیز قیمتها را کاهش دهیم.
 
بالا