مقاله و مطالب در مورد چشم hamid-sam

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد چشم hamid-sam

[h=1]علل[/h]وجود باد ، هوای پر از گرد و غبار، داشتن مشاغلی مثل نجاری ، تراشکاری ، آهنگری یا سنگخردکنی که در طی آنها قطعات ریز چوب یا سایر مواد با شتاب زیاد به اطراف پخش میشوند، از عوامل افزایش دهنده خطر جسم خارجی چشم هستند. برای پیشگیری، اگر شغل یا فعالیت شما از نوعی است که احتمال آسیب به چشم وجود دارد، از وسایل محافظتکننده چشم استفاده کنید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد چشم hamid-sam

درمان

اکثر اجسام خارجی را میتوان بهراحتی تحت بیحسی موضعی چشم در مطب پزشک یا درمانگاه اورژانس درآورد. در صورت وجود جسم خارجی در چشم:

  • چشم خود را نمالید.
  • حتیالامکان چشم خود را تا زمان معاینه بسته نگاه دارید.
  • طی معاینه چشم ممکن است روی چشم با یک ماده بیخطر (فلورسئین) رنگآمیزی گردد تا جسم خارجی بهتر دیده شود. بعد از رنگآمیزی، چشم با یک عدسی با درشتنمایی بالاتر تحت معاینه قرار میگیرد.
  • روش در آوردن جسم خارجی برحسب اندازه و محل آن در چشم تعیین میشود.
  • پس از در آوردن جسم خارجی، یک پوشش روی چشم گذاشته میشود تا چشم بسته بماند.
  • پس از 2-1 روز چشم باید مجدداً تحت معاینه قرار گیرد.
  • قطره چشمی حاوی آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت ، داروهای ضددرد و قطره چشمی بیحسکننده از داروهایی است که بکار میروند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد چشم hamid-sam

عوارض

عفونت (خصوصاً اگر جسم خارجی بهطور کامل برداشته نشود) و آسیب شدیدتر و دایمی چشم در اثر نفوذ جسم خارجی به لایههای عمقیتر چشم از عوارض احتمالی هستند. اگر در چشم جسم خارجی رفته باشد، یک اورژانس بهشمار میرود. اگر پس از درآوردن جسم خارجی ، درد زیادتر شود و در عرض 2 روز رفع نشود، تب بهوجود آید و یا بینایی دچار مشکل شود، بیمار باید مجددا به پزشک مراجعه نماید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد چشم hamid-sam

[h=1]پارگی چشم با جسم خارجی بلند [/h][h=2]کنترل خونریزی در پارگیهای چشم [/h]بعضی مواقع از محل پارگی چشم ناشی از ورود یک شئ نوک تیز و یا ساچمه تفنگ ، خونریزی مشاهده میشود. در این موارد استفاده از فشار مستقیم جهت بندآوردن خونریزی بسیار خطرناک بوده و ممنوع میباشد. واردکردن فشار بر روی چشم آسیب دیده بیرون زدگی محتویات چشم را تسریع میکند و آسیب موجود را تشدید مینماید.

تنها کمک اولیه دراین موارد گذاشتن یک پوشش محافظ به شکل مخروط (میتوانید با استفاده از یک تکه مقوا یا کاغذ رسم این پوشش مخروطی شکل را بسازید) بر روی لبههای کاسه چشم است به طوری که تمام آن چشم را بپوشاند. جهت جلوگیری از حرکت کردن این چشم باید چشم سالم را نیز بسته نگه داشت. سپس مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل میکنیم.
 

Velayt

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
علت تلخى گوش وشورى آب چشم به روایت امام صادق (ع)




JamNewsImage22421537.jpg

ابن ابى لیلى که یکى از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام است حکایت نماید:


روزى به همراه نعمان کوفى به محضر مبارک آن حضرت وارد شدیم ، حضرت به من فرمود: این شخص کیست ؟


عرض کردم : مردى از اهالى کوفه به نام نعمان مى باشد، که صاحب راءى و داراى نفوذ کلام است .


حضرت فرمود: آیا همان کسى است که با راءى و نظریّه خود، چیزها را با یکدیگر قیاس مى کند؟


عرض کردم : بلى .


پس حضرت به او خطاب نمود و فرمود: اى نعمان ! آیا مى توانى سرت را با سایر اعضاء بدن خود قیاس نمائى ؟ نعمان پاسخ داد: خیر.


حضرت فرمود: کار خوبى نمى کنى ، و سپس افزود: آیا مى شناسى کلمه اى را که اوّلش کفر و آخرش ایمان باشد؟ جواب گفت : خیر.


امام علیه السلام پرسید: آیا نسبت به شورى آب چشم و تلخى مایع چسبناک گوش و رطوبت حلقوم و بى مزّه بودن آب دهان شناختى دارى ؟


اظهار داشت : خیر.


ابن ابى لیلى مى گوید: من به حضور آن حضرت عرضه داشتم : فدایت شوم ، شما خود، پاسخ آن ها را براى ما بیان فرما تا بهره مند گردیم .


بنابراین حضرت صادق علیه السلام در جواب فرمود: همانا خداوند متعال چشم انسان را از پیه و چربى آفریده است ؛ و چنانچه آن مایع شور مزّه ، در آن نمى بود پیه ها زود فاسد مى شد.
و همچنین خاصیّت دیگر آن ، این است که اگر چیزى در چشم برود به وسیله شورى آب آن نابود مى شود و آسیبى به چشم نمى رسد؛ و خداوند در گوش ، تلخى قرار داد تا آن که مانع از ورود حشرات و خزندگان به مغز سر انسان باشد.


و بى مزّه بودن آب دهان ، موجب فهمیدن مزّه اشیاء خواهد بود؛ و نیز به وسیله رطوبت حلق به آسانى اخلاط سر و سینه خارج مى گردد.


و امّا آن کلمه اى که اوّلش کفر و آخرش ایمان مى باشد: جمله ((لا إ له إ لاّ اللّه )) است ، که اوّل آن ((لا اله )) یعنى ؛ هیچ خدائى و خالقى وجود ندارد و آخرش ((الاّ اللّه )) است ، یعنى ؛ مگر خداى یکتا و بى همتا.(۱)


________________________________________
۱-بحارالا نوار: ج ۲، ص ۲۹۵، ح ۱۴، به نقل از علل الشّرایع .
________________________________________
چهل داستان وچهل حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله صالحی
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer
بالا