ایده ساخت دکمه Esc از چه کسی بود؟

فاطمه

داره دوست میشه
"کاربر *ویژه*"
دکمه Esc کیبورد شما این پیغام را به رایانه میفرستد: هی تو، به حرف من گوش کن!

به گزارش فارس، این جملهای بود که Jack Dennerlein در همایش دانشگاه هاروارد در توضیح دکمه Esc به زبان آورد. در ادامه این صحبت، Dennerlein که او هم در زمینه چگونگی ارتباط کامپیوتر با انسان فعال است، در توضیح این دکمه چنین گفت: در سالهای 1970 تا 1980 که انقلاب کامپیوتر رو به پیشرفت بود از این دکمه برای کنترل رفتار ماشینها استفاده شد.
وی میگوید: زمانی که این دکمه را فشار میدهید به کامپیوتر خود میگویید هر کاری که داری انجام میدی رو بذار کنار و از الان به بعدش رو بسپر دست من. به نظر Dennerlein اگر فضانوردان فیلم ادیسه فضایی یک عدد از این دکمهها در اختیار داشتند به راحتی میتوانستند کامپیوتر مرکزی را که از اختیار خارج شده بود، به کنترل خود در بیاورند.

در واقع ایده طراحی این دکمه در سال 1960 توسط یک کارمند IBM به نام Bob Bemer به ثبت رسید. در آن زمان به دلیل نبودن استاندارد کلی در ساختار های کد نرمافزارها از این دکمه برای جابجا کردن فضای فهم کامپیوتر بین دو نوع ساختار استفاده میشد. اما پس از رفع این مشکل و تبیین استاندارد های جهانی، این دکمه روی کیبوردها به جا ماند و کاربرد آن تغییر یافت. کاربرد این دکمه در کامپیوتر به جهت قطع کردن جریان محاسباتی فعلی رایانه است. لذا زمانی که شما این دکمه را فشار میدهید به کامپیوتر میگویید: دست از محاسبه بکش
Joseph Kaye کارشناس بخش تحقیقات یاهو در جواب دو سؤال زیر چنین میگوید.

1. چرا در حال حاضر باید دکمهای با نام Esc در کیبورد خود ببینیم در حالی که کاربرد اصلی آن از بین رفته است؟
زمانی که ما با ماشینهای تایپ شروع به نوشتار کردیم از آنها در جهت پیشبرد امور اداری خود استفاده کردیم و امروزه هم برای بسیاری از ما یادآور خاطرات زیبایی است و گهگداری برای نوشتن از آنها استفاده میکنیم. حضور دکمهای در کیبورد به نام Esc نیز یادآور خاطرات ما در مسیر پیشرفتمان است و به ما گوشزد میکند که از کجا به این نقطه رسیدهایم.

2. ما چگونه بدون تایپ کردن و با فشردن یک دکمه کنترل کامپیوتر را در اختیار میگیریم؟
از شما میخواهم که به دستگاههایی مثل Wii یا Kinect فکر کنید و طریقه کاربرد آنها در کنترل دستگاه را در ذهن بیاورید . با حرکات دست و یا اشاره شما این اتفاق خواهد افتاد. پیشرفت بسیار زیادی در دستگاههای کنترل ورودی رایانهها مشاهده میکنیم که این پیشرفت رو به افزایش است و ادامه دارد. در حال حاضر کارشناسان در صدد ارتقاء روش کنترل دستگاهها با استفاده از تشخیص صدای انسان هستند. همگی این راهها در جهت ایجاد راحتی کاربر است. و دکمه Esc نیز جزء این پیشرفت بوده.


منبع
 
بالا