عزاداری دلفین ها!

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

شاید کمتر کسی را پیدا کنید که از دلفین ها متنفر باشد. این موجودات باهوش، از دیرباز مورد علاقه و توجه انسان بودند و این شاید به خاطر استعداد خوب در یادگیری و بی آزار بودنشان است.
این پستانداران آبزی، بزرگترین زیرمجموعه از خانواده ی نهنگ های دنداندار محسوب می شوند که تقریبا در تمام آب های دنیا موجود هستند. معمولا گروهی زندگی می کنند و معروف به اجتماعی بودن هستند.


رفتارهایی که دلفین ها از خودشان نشان داده اند، باعث شده تا کنجکاوی دانشمندان در مورد آن ها بیشتر باشد و به همین خاطر، چیزهای جالبی در مورد آن ها کشف شده است. مثلا اینکه آن ها قادرند با یک سیستم صوتی ساده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا در واقع با هم حرف بزنند. به این ترتیب که بسیاری از آن ها، توسط بافت های لرزشی صدایی سوت مانند از خود منتشر می کنند که این بافت ها بسیار شبیه به تارهای صوتی انسان است. بر پایه ی همین تحقیقات، گروهی از دانشمندان امریکایی توانستند با ابداع یک زبان ساده، با دلفین ها ارتباط برقرار کنند.

نکته ی جالب دیگری که در مورد دلفین ها وجود دارد، تولد نوزادان آن هاست. در هنگام تولد یک نوزاد، دلفین های ماده به کمک مادر و فرزند می آیند و نوزاد را از حمله ی دشمنان محافظت می کنند. بعدها که مادر به دنبال غذا می رود، ماده های دیگر از نوزاد مراقبت و به شکل یک حصار دفاعی حرکت می کنند تا نوزاد در وسط آن ها، با آرامش حرکت کند. حتی گفته می شود که اجتماعی بودن دلفین ها، یکی از دلایل خودکشی آن هاست. به این ترتیب که این موجودات به صورت گلهای به دنبال دلفین پیشرو حرکت میکنند و در صورتی که این دلفین در ساحل گرفتار شود، بقیه دلفینها هم در ساحل میمانند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلفین های ماده در جوانی، بسیار پرجنب و جوش تر و بازیگوش تر از دلفین های نر هستند. زیرا آن ها می دانند که وقتی مادر شدند، دیگر وقتشان برای بچه هایشان است و از همین رو، در جوانی نهایت استفاده را از وقت خود می کنند!

اما جالب ترین نتیجه ی تحقیق های اخیر، این است که دلفین ها، مفهوم مرگ را درک می کنند و نوعی حس همدلی در میانشان وجود دارد. این حیوانات، نورون های ویژه ای دارند که با بینش و حس همدلی ارتباط دارد. وقتی یک دلفین در حال مرگ است، دیگران تلاش می کنند تا او را نجات دهند و وقتی می میرد، واکنشی مثل عزاداری از خود نشان می دهند. بسیار دیده شده که وقتی یک بچه دلفین می میرد، مادر او این قضیه را باور نمی کند و همچنان تلاش می کند تا او را نجات دهد.

تمام این تحقیقات و تحقیقات دیگر، بر این نکته تأکید دارند که دلفین ها واقعا باهوش هستند.


منبع:
خبرگزاری مهر
مجله ی دانستنیها، شماره 38، ص 27
خبرگزاری آفتاب
 
بالا